پیش‌بینی رقابت ایران با آمریکا در صادرات ال ان جی

فارس: فوربس طی گزارشی نوشت صادرات ال‌ان‌جی ایران به اروپا تا سال 2018 بعید به نظر می‌رسد اما پس از سال 2020 کاملا واقع‌بینانه است که ایران بتواند نیمی از ال‌ان‌جی‌اش را به اروپا صادر کند و این زنگ خطری برای آمریکا به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، صنعت گاز طبیعی ایران در سال‌های گذشته هدف تحریم‌های آمریکا و اروپا قرار گرفت و این امر سبب شد ورود سرمایه‌ مستقیم خارجی و انتقال فناوری به این بخش محدود شود اما ایران دارای ذخایر عظیم گازی است و می‌خواهد در صادرات بین‌المللی این کالای اساسی به صادرکننده بزرگ تبدیل شود.

به نوشته این گزارش، با لغو تحریم‌ها، ایران در تلاش است تا به یک بازیگر بزرگ بازار به سرعت در حال رشد گاز تبدیل شود. امروز گاز مورد معامله، 30 درصد کل انرژی مصرفی در جهان را تشکیل می‌دهد و این رقم تا سال 2025 تا 30 درصد دیگر افزایش خواهد یافت. ایران حدود 6 تریلیون فوت‌مکعب گاز تولید می‌کند و مصرف گاز در این کشور اندکی کمتر از این رقم است. تولید گاز ایران تا سال 2030 به 10 تریلیون فوت مکعب خواهد رسید. «ایران موفقیت بسیاری در زمینه اکتشاف گاز کسب کرده است. نرخ موفقیت ایران در زمینه اکتشاف 79 درصد است درحالی‌که این نرخ در جهان به‌طور متوسط 30 تا 35 درصد است.»

به‌‌رغم تحریم‌های غرب، تولید گاز طبیعی ایران همچنان ادامه دارد و فازهای بیشتری از بزرگ‌ترین میدان گاز طبیعی این کشور یعنی پارس جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد. میدان گازی پارس جنوبی که ایران با قطر در آن شریک است، در 24 فاز توسعه یافته است. حدود نیمی از این فازها تکمیل شده است و ایران امید دارد باقی این فازها تا سال 2018 کامل شوند. پارس جنوبی که در بیش از 60 مایلی سواحل ایران واقع شده است، نزدیک به 40 درصد ذخایر گاز ایران را در خود جای داده است.

ایران تنها یک درصد تجارت گاز جهان را به خود اختصاص داده است و تقریبا 90 درصد گاز صادراتی‌اش را به ترکیه می‌فروشد اما ساخت زیرساخت‌های عظیم گازی این کشور به این معناست که این کشور می‌تواند به هند، پاکستان، کویت و امارات نیز گاز صادر کند. همچنین کاهش قیمت گاز یارانه‌ای به کاهش مصرف بی‌رویه این کالای اساسی در این کشور پایان خواهد داد و گاز بیشتری برای صادرات فراهم خواهد کرد.

بر‌اساس این گزارش، مهم‌تر اینکه، ایران در حال حاضر، در حال فعالیت روی چند گزینه برای پیوستن به «کلوپ بین‌المللی ال‌ان‌جی» است که آمریکا نیز عضو آن است و اروپا هدف میان‌مدت و بلند مدت ایران است. پیش‌بینی می‌شود، تقاضای اروپا برای گاز تا سال 2025 به میزان 15 تا 20 درصد افزایش یابد. این به آن معنا است که ایران رقیبی برای آمریکا محسوب می‌شود. هدف‌گذاری ایران برای صادرات محموله‌های ال‌ان‌جی به اروپا تا سال 2018 بعید به نظر می‌رسد اما پس از سال 2020 کاملا واقع‌بینانه است. مهم‌تر اینکه، این زمان، درست زمانی است که موج جدیدی از پروژه‌های ال‌ان‌جی و تقاضا برای ال‌ان‌جی ایران به راه می‌افتد.

از این‌رو، اهمیت این داستان برای آمریکا بسیار واضح است. در دنیایی که مصرف گاز تا سال 2030 نزدیک به 40 درصد افزایش یافته و به 470 میلیارد فوت مکعب در روز افزایش خواهد یافت، افزایش صادرات گاز ایران تایید می‌کند که چرا آمریکا باید مدام از صادرات انرژی خود و ارتباط‌هایش با هم‌پیمانان آمریکای شمالی و منابع عظیم کانادا و مکزیک حمایت کند.

۵ مرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۲۰
تعداد بازدید : ۲۶۸