بلغارها رسما مشتری گاز ایران شدند/ بررسی مسیر انتقال گاز به شرق اروپا

بلغارها رسما مشتری گاز ایران شدند/ بررسی مسیر انتقال گاز به شرق اروپا
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز با اشاره به درخواست رسمی بلغارها برای واردات گاز از ایران گفت: به دلیل عدم وجود خط لوله ناباکو هم اکنون مذاکرات ما با این کشور به منظور مسیر جایگزین انتقال گاز به بلغارستان در حال انجام است.

عزیز الله رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به درخواست رسمی بلغارها برای واردات گاز از ایران گفت: پس از آنکه بلغارستان درگذشته به صورت تلویحی از ایران خواسته بود که گازش را از طریق خط لوله ناباکو منتقل کند، درخواست رسمی مسؤؤلان این کشور به دست ما رسیده است.

مدیرامور بین الملل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه هم اکنون خط لوله ناباکو تعطیل است و  وموجودیتی ندارد، ولی بلغارستان از ایران درخواست کرده است، تا گازش را به این کشور صادر کند، به همین دلیل باید مسیرهای ارسال گاز به این کشور مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که حجم گاز درخواستی این کشور چه مقدار است، تصریح کرد: هنوز مذاکرات ما به این نقطه نرسیده که آنها حجم مشخصی را درخواست کنند، اما آنچه به نظر می‌رسد حجم گاز صادراتی به این کشور نباید زیاد باشد.

رمضانی ادامه داد: بلغارستان، یونان، رمانی و اوکراین از کشورهای شرق اروپا محسوب می شوند که مصرف انرژی در این کشورها کم است، اما درمجموع صادرات گاز به این کشورها می تواند حجم قابل توجهی شود.

به گزارش فارس نخست وزیر بلغارستان اخیرا اعلام کرده است به دنبال واردات گاز از ایران است، به طوری که  این کشور گزینه واردات گاز از ایران را از راه ارمنستان و گرجستان مورد بررسی قرار می دهد.

هر چند به طور رسمی و غیر رسمی مذاکرات گازی ایران با کشورهای مختلف اروپایی همچون سوئیس، جمهوری آذربایجان، ترکیه و اخیرا بلغارستان برای صادرات گازهای ترش پارس جنوبی به قاره اروپا آغاز شده است، اما مسئولان وزارت نفت اعلام کرده اند اولویت صادرات گاز ایران کشورهای همسایه است.

۵ مرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۲۲
تعداد بازدید : ۳۳۹