قرارداد فروش محدود گاز ایران به گرجستان امضا شد

وزیر با بیان این که ایران یک قرارداد کوچک آزمایشی با یک خریدار گرجستانی برای خرید گاز امضا کرده است، گفت: امیدواریم این قرارداد امسال با عبور گاز ایران از خاک ارمنستان فعال شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، بیژن زنگنه پس از دیدار با لئون یولیان، وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان به خبرنگاران درباره محور این دیدار گفت: ترانزیت گاز ایران از طریق ارمنستان مهمترین بحث مطرح شده در این دیدار بود.

وی با بیان این که ارمنستان در پی درخواست ایران برای ترانزیت گاز به گرجستان با پیشنهاد تشکیل یک سازمان جدید، به این مذاکرات آمدند و با ما در این زمینه مشورت کردند که ما هم آن را پذیرفتیم، تصریح کرد: قرار شد طرف خرید گاز از ایران که تاکنون نیروگاه حراراتی ایروان بود تغییر کند و قرارداد خرید گاز این نیروگاه از ایران به این سازمان جدید منتقل شود.

به گفته زنگنه، قراردادهای بعدی برای فروش مستقیم گاز به ارمنستان و همچنین ترانزیت گاز از ارمنستان به کشورهای دیگر از طریق همین سازمان انجام می شود.

وزیرنفت درباره این که، این موضوع چه مزیتی برای ایران دارد، صادرات گاز را به عنوان یک مزیت آن عنوان کرد و افزود: ارمنستان اعلام کرد نیروگاه حراراتی که ایران با آن قرارداد صادرات گاز دارد، اجازه ترانزیت گاز ندارد و از این رو قرارداد باید انتقال داده شود و ایران نیز با آن موافقت کرد و مذاکرات بیشتر در این زمینه ادامه می یابد.

زنگنه با بیان این که ایران یک قرارداد کوچک آزمایشی با یک خریدار گرجستانی برای خرید گاز امضا کرده است، تصریح کرد: امیدواریم این قرارداد امسال با عبور گاز ایران از خاک ارمنستان فعال شود.

وزیر نفت با اشاره به این که ارمنستان به تازگی درخواست افزایش خرید گاز از ایران را به دلیل مشکلی که در خط لوله دریافت گاز از روسیه داشت، مطرح کرد، یادآور شد: طبق دستور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری و بنا به درخواست هوویک آبراهامیان، نخست وزیر ارمنستان، ایران مقدار تحویل گاز به ارمنستان را از یک میلیون مترمکعب به سه میلیون و 500 میلیون مترمکعب افزایش داده است.

به گفته وی، این خط لوله (دریافت گاز ارمنستان از روسیه) نزدیک به 40 روز مشکل خواهد داشت و کمکی بود که ایران در روابط همسایگی با ارمنستان انجام داد و در چارچوب قرارداد نبوده است.

زنگنه تصریح کرد: گسترش روابط با همسایگان در زمینه انرژی بویژه صادرات گاز جز برنامه های ایران است؛ البته ارمنستان مصرف کننده بزرگی نیست اما می تواند مسیر مهمی برای صادرات گاز ایران باز کند که در این باره با هم توافق داشتیم.

وزیر نفت درباره تقاضای ارمنستان برای افزایش دریافت گاز از ایران نیز اظهار کرد: آنها تقاضای افزایش گاز از ایران را برای آینده مطرح کردند که از اواخر سال 2018، میزان دریافت گاز از یک میلیون مترمکعب کنونی به سه میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد.

وی درباره این که آیا نسبت تهاتر برق ایران و ارمنستان تغییری کرده است، افزود: ایران در ازای یک متر مکعب گاز، سه کیلو وات ساعت برق از ارمنستان در مرز تحویل می گرفت که این میزان هم اکنون به 3.2 کیلو وات ساعت برق افزایش یافته است.

۵ مرداد ۱۳۹۵ ۱۵:۳۷
تعداد بازدید : ۴۰۰