ابتکار اعلام کرد: بخش خصوصی ملزم به پیروی از استاندارهای محیط زیست و HSE

ابتکار اعلام کرد: بخش خصوصی ملزم به پیروی از استاندارهای محیط زیست و HSE
رئیس سازمان محیط زیست گفت: بخش خصوصی باید بداند که ما اگر بخواهیم با دنیا رقابت کنیم و به شاخص‌ها و استانداردهای بین‌المللی برسیم، باید الزامات اجرای استانداردها در مدیریت محیط زیست و HSE را ارتقا دهیم.

به گزارش خبرنگار نیپنا، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست، دیروز سه‌شنبه (5 مرداد) در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ماهشهر، در سخنانی با بیان این که مباحث زیست‌محیطی به ویژه در صنعت پتروشیمی برای کشور ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اظهار کرد: دولت یازدهم دولتی است که از ابتدای کار، موضوع حفظ محیط زیست را در دستور کار خود و اولویت‌های اصلی کار دولت قرار داده و ما اکنون در شرایطی هستیم که بحث محیط زیست در کنار همه اولویت‌های اقتصادی، توسعه‌ای و بین‌المللی دولت، یکی از موضوعات مهم، کلیدی و مورد توجه همگان است و در بخش‌هایی مثل نفت، ما شاهد این تغییر رویکرد جدی نسبت به گذشته هستیم.

 معاون رئیس جمهوری با تاکید بر مزیت‌های ایران در زمینه نفت و گاز در دنیا، افزود: با این مزیت‌ها چه در صنایع بالادست و چه در صنایع پایین‌دست، باید صد در صد توان علمی، فنی و دانش‌بنیان خود را برای ارتقای سطح استانداردهای سیستماتیک و ایجاد فضای سبز، بهینه‌سازی مصرف، کاهش آلودگی‌ها، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای،  بهینه‌سازی چه در بحث آب چه در بحث انرژی، توان ویژه‌ای داشته و در این زمینه، سرآمد باشیم و بتوانیم در عرصه بین‌المللی رقابت کنیم.

 رییس سازمان محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: "بخش خصوصی که امروز عهده‌دار سهمی جدی در این زمینه است، باید بداند که ما اگر بخواهیم با دنیا رقابت کنیم و به شاخص‌ها و استانداردهای بین‌المللی برسیم، باید کار علمی و دانش‌بنیان انجام دهیم و در عین حال، سعی کنیم الزامات اجرای استانداردها در مدیریت محیط زیست و HSE را ارتقا دهیم. حادثه‌ای که در همین منطقه پیش آمد، اهمیت HSE را یک‌بار دیگر به همه ما گوشزد کرد و این که HSE های ما باید در همه ابعاد، با مدیریت کارآمد و آمادگی لازم و با پایش مستمر، به ویژه در حوزه محیط زیست، کارآیی لازم را داشته باشند."

 معاون رئیس جمهوری ادامه داد: دستاوردهایی که ما فقط امروز در همین منطقه شاهد آن بودیم، دستاوردهایی که در وهله نخست برای خود آن واحدها، نخستین بحث را در بخش بهداشت محیط برای کارگران آن واحد داشته است و همینطور اقداماتی که شاهد بودیم در زمینه تصفیه‌خانه‌هایی که احداث می‌شود؛ همه این‌ها فواید زیست‌محیطی‌اش برای خود کارگرها و مجموعه آن واحدهاست. و در واقع، فواید بهداشتی، اقتصادی و .... آن برای واحدی که طراحی آن را انجام می‌دهد، هزینه‌اش ممکن است زیاد باشد ولی در واقع، نوعی سرمایه‌گزاری است، چراکه بازگشت دارد، هم برای خود آن واحد و هم به لحاظ اجتماعی.

ابتکار افزود: از مسایل مربوط به کاهش آلودگی آب گرفته تا عوارض دیگری که می‌دانید این آلودگی‌ها می‌تواند داشته باشد. این فواید در واقع، به نوعی، ارزش افزوده زیست‌محیطی محسوب می‌شود. ولی این اقدامات تنها محدود به این شهر و استان نمی‌شود، بلکه فواید بین‌المللی دارد. چرا که مهم‌ترین فایده حذف این آلاینده مهم جیوه، در وهله اول، فایده محلی و برای خود مردم این‌جاست ولی بخش مهم آن به خاطر اتصالی است که ما با آب‌های بین‌المللی و خلیج فارس داریم و گام مهمی در جهت تحقق تعهدات ما در تحقق کنوانسیون "مینی‌ماتا" است. کنوانسیون "مینی‌ماتا"، کنوانسیون حذف و مدیریت خارج کردن جیوه از چرخه طبیعت است و آن‌قدر این موضوع مهم بوده که دنیا برای این مساله، یک کنوانسیون ایجاد کرده و خوشبختانه کشور ما حامی این کنوانسیون است و باز هم خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه مثل تلاش امروز از سوی مسئولین و دست‌اندرکاران در این زمینه انجام شده است.

رئیس سازمان محیط زیست تصیح کرد: امیدواریم این آلاینده به طور کامل از چرخه اقدام ها و کارهای این منطقه خارج و محیط زندگی مناسب‌تری را برای مردم این خطه به ارمغان بیاورد. خود این اقدامات در کاهش مصرف انرژی و آب، هر دو،  بسیار مؤثر است، یعنی از طریق حذف واحد کلرآلکالی، 30 درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد که این هم تبعات بین‌المللی دارد و این هم در جهت تحقق و ایفای وظایف ما در کنفرانس تغییرات اقلیم و توافق‌نامه پاریس است. ایران در توافق پاریس در قبال کشورهای دنیا تعهد کرده که 4 درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را بدون شرط و 8 درصد علاوه بر آن، مشروط به رفع کامل تحریم‌ها، انجام دهد.

 معاون رئس جمهوری اظهار کرد: تصور می‌کنم گامی که امروز برداشته شد، یعنی پروژه جمع‌آوری فلرها و گازهای همراه مشعل، گام مهم دیگری در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بود و نشان‌دهنده اقدامات جدی جمهوری اسلامی ایران برای ایفای تعهدات خود به توافق‌نامه پاریس و این نشان‌دهنده آن است که دولت یازدهم نه تنها در بعد محلی برای مردم ماهشهر و استان خوزستان گام‌های مهمی را برمی‌دارد و حامی بخش خصوصی است، بلکه در راستای ایفای تعهدات خود در سطح ملی و بین‌المللی نیز ثابت‌قدم و پرتلاش است.

امیدواریم بتوانیم با تعریف خط‌مشی زیست‌محیطی و تلاش بیشتر، باز هم شاهد توسعه پایدار بیشتر در منطقه و سطح بین‌المللی باشیم و بتوانیم به زودی کیفیت شاخص‌های زیست‌محیطی و زندگی در این استان را جشن بگیریم. 

 

۶ مرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۴۲
تعداد بازدید : ۳۹۲