همزمان با سفر معاون رئیس جمهوری به اهواز / قرارداد فروش ٤٢ میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت امضا شد

نخستین قرارداد فروش روزانه ٤٢ میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت به بخش خصوصی با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب امضا شد.

حسین رجبعلی پور، معاون مدیر تولید بهینه سازی مصرف انرژی در شرکت ملی نفت خیز جنوب در گفت وگو با شانا با تشریح قرارداد فروش گازهای همراه نفت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به بخش خصوصی اظهار کرد: طرح فروش گازهای همراه به بخش خصوصی در راستای تاکید مقام معظم رهبری برای پیشگیری از سوزاندن گازهای همراه به منظور بهره گیری کوتاه مدت و میان مدت از این گازها در دستور کار شرکت ملی نفت قرار گرفته است.

قرارداد فروش ٤٢ میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت امضا شد

وی با اشاره به ایجاد کمیته واگذاری گازهای مشعل در شرکت ملی نفت ایران گفت: شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نیز این موضوع را در دستور کار قرار داد و با برگزاری مزایده از سوی شرکت ملی نفت ایران از میان شرکت های حاضر، دو شرکت هیربد نیرو و تجهیزات گاز تامکار واجد شرایط شناخته شدند. 
رجبعلی پور گفت: مقدار گازهای عرضه شده در مزایده از طرف شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از ٣٤ واحد بهره برداری با حجم حدود ٢٢٧ میلیون فوت مکعب در روز است که در یک دوره زمانی پنج ساله قابل واگذاری است.

به گفته وی، در مرحله نخست انجام مزایده، مقدار ٤٢ میلیون فوت مکعب در روز از چهار میدان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به دو شرکت بخش خصوصی فروخته می شود.

این مدیر شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب یادآور شد: این قرارداد در راستای سیاست های اصلاح الگوی مصرف ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، سیاست های کلی محیط زیست ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و اجرای سیاست های بیست وچهارگانه اقتصاد مقاومتی است.

وی تصریح کرد: با اجرای این قرارداد دو طرف متعهد می شوند مسائل زیست محیطی را به طور ویژه مورد توجه قرار دهند.

رجبعلی پور گفت: این قرارداد افزون بر صرفه جویی و بهینه سازی انرژی از ثروت ملی هم صیانت می کند و همچنین درآمدزایی و اشتغال زایی هم به همراه خواهد داشت.

بیژن عالی پور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در این مراسم با بیان اینکه در سه ماه گذشته این دومین و سومین قراردادی است که به منظور فروش گازهای مشعل امضا می شود، یادآور شد: امضای قرارداد پیشین درباره جمع آوری و فروش گازهای مشعل میدان فروزان در بخش دریا بود و امروز این قرارداد مراحل عملیاتی شدن را طی می کند. با این روش افزون بر کمک به کاهش آلودگی های زیست محیطی، کشور از ارزش افزوده اقتصادی نیز منتفع می شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اعلام کرد: در متن قراردادهای فروش گازهای مشعل مسائل زیست محیطی جایگاه ویژه ای دارد و تغییر رویکرد و توجه به مسائل زیست محیطی و حذف یا کاهش آلودگی های زیست محیطی ناشی از سوزاندن گازهای همراه نفت، بیانگر اهتمام ویژه وزارت نفت به منویات و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری برای انجام تعهد و مسئولیت اجتماعی است.

به گفته عالی پور، در طرح های در دست پیگیری در شرکت ملی نفت ایران افزون بر تاسیسات جمع آوری و انتقال گازهای همراه، احداث حداقل هشت کارخانه گاز و گازمایع نیز با هدف استحصال حداکثری مایعات گازی سنگین تر از اتان پیش بینی شده است.

۶ مرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۴۷
تعداد بازدید : ۴۲۸