نفت زیر سایه پیش بینی های بدبینانه اقتصادی

پتروتحلیل- بهای جهانی نفت در معاملات اولین روز کاری هفته در اثر چشم انداز مبهم و نامعلوم اقتصاد جهانی و استمرار تقویت ارزش دلار افت قابل ملاحظه ای را تجربه کرد. پیش بینی های بدبینانه در مورد اقتصاد جهان قیمت نفت را شدیداً تحت تاثیر قرار داد، به طوری که قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه سپتامبر پس از نوسان در دامنه قیمتی ۴۴/۵۵ تا ۴۵/۸۷ ( دلار در هر بشکه) با ۹۷ سنت ( ۲/۱ درصد ) افت نسبت به روز گذشته خود به ۴۴/۷۲ دلار و قیمت هر بشکه نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه سپتامبر پس از نوسان در دامنه قیمتی ۴۲/۹۷ تا ۴۴/۳۷ ( دلار در هر بشکه ) در نهایت با ۱/۰۶ دلار ( ۲/۴ درصد ) افت نسبت به روز جمعه گذشته در سطح ۴۳/۱۳ دلار به تثبیت رسیدند. بنابراین حق مرغوبیت نفت خام شاخص اروپا نسبت به نفت خام شاخص آمریکا با ۰/۰۹ دلار رشد به بشکه ای ۱/۵۹ دلار رسید.
در این میان، چشم انداز تیره اقتصاد جهان و افزایش تردید ها در مورد رشد اقتصاد جهانی در اثر تصمیم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، سبب افزایش عدم اطمینان معامله گران نسبت به آینده بازار نفت گردیده و فضای روانی بازار را در جهت کاهش قیمت ها تحت تاثیر قرار داد. از سوی دیگر، تقاضای کمتر از حد انتظار فرآورده های نفتی در بازار آمریکا، نیز با توجه به اوج مصرف در فصل رانندگی و افزایش همزمان موجودی بنزین در طی هفته های قبل ، سبب شکل گیری انتظارات کاهش قیمت نفت خام در روز قبل شد.

این در حالی است که کاهش فعالیت پالایشی در داخل این کشور نیز، نگرانی ها از افزایش موجودی نفت خام آمریکا را بیشتر نموده به طوری که کارشناسان بازار پیش بینی می نمایند، در صورت تداوم این روند، موجودی نفت خام این کشور از میزان مصرف آن پیشی بگیرد. علاوه بر این، رشد تعداد دکلهای حفاری فعال نفتی آن در طی هفته های گذشته ( که در هفته قبل بالاترین سطح از پایان ماه مارس تا کنون را تجربه نمود) از یک سو و جبران قسمتی از کاهش مداوم در ابتدای سال جاری، کم شدن نگرانی ها از اختلات عرضه نفت با توجه به برگشت آنها به وضعیت عادی از سوی دیگر ، موجب ایجاد بدبینی معامله گران نسبت به ایجاد توازن بین عرضه و تقاضای نفت شده و قیمت ها را در جهت نزولی تحت فشار قرار داده است. در این راستا تحلیگران بانک Barclay نیز معتقدند، به دلیل کند شدن رشد اقتصادی در اقتصاد های نوظهور ( چین و هند) ، تقاضای جهانی نفت در سه ماهه سوم کمتر از یک سوم نرخ سال قبل افزایش خواهد یافت.

بررسی روند قیمت نفت خام های شاخص

۲۵oil

از سوی دیگر، تداوم تقویت دلار (۰/۲ درصد ) در روز گذشته در مقابل سایر ارز ها، سبب افت تقاضای مواد اولیه از جمله نفت خام گردیده است که این امر قیمت نفت را در روز گذشته کاهش داد. همچنین کم شدن شاخص های بازار سرمایه از قبیل S&P۵۰۰ و Dowjones در روز قبل نیز سبب کاهش تقاضا برای مواد اولیه از جمله نفت گردیده و در نتیجه ، این موارد بعنوان متغیرهای مهم و اثر گذار بر بازار نفت و در راستای تنزل قیمت ها بسیار حائز اهمیت می باشد. در این میان چشم ها همه به تصمیمات دو بانک مرکزی اقتصاد های بزرگ جهان (آمریکا و ژاپن)در روز های آینده دوخته شده که نظرات خود در مورد چگونگی روند نرخ بهره را اعلام خواهند نمود که در صورت اخذ تصمیماتی مبنی بر تغییرات نرخ بهره،قیمت نفت خام و سایر مواد اولیه و اساسا کالاهای اساسی نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

رابطه معکوس بین قیمت نفت خام و ارزش دلار

۲۵oil1

۶ مرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۵۲
تعداد بازدید : ۳۷۹