واحد تصفیه گازوییل طرح توسعه پالایشگاه شازند به بهره‌برداری رسید

واحد تصفیه گازوییل طرح توسعه پالایشگاه شازند به بهره‌برداری رسید
پس از واحد تصفیه گازوئیل، واحدهای CGH، RCD، RFCC و همچنین تولید پروپیلین، گاز مایع و گوگرد سازی به ترتیب در مدار بهره برداری قرار می گیرند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، رشید سیدیان مجری طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با اشاره به این که عملیات نصب مکانیکی تمامی واحدهای جانبی طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) به اتمام رسیده است، گفت: با راه اندازی واحد تصفیه گازوئیل (GHT) تولید گازوئیل با استاندارد یورو 4 از این واحد آغاز خواهد شد.
وی با اشاره به انجام آخرین مراحل پیش راه اندازی و راه اندازی واحد تصفیه گازوئیل طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند گفت: حداکثر تا نیمه اول تیر ماه سال جاری روزانه 8 میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو 4 در این پالایشگاه آغاز می شود.
مجری طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تصریح کرد: پس از واحد تصفیه گازوئیل، واحدهای CGH، RCD، RFCC و همچنین تولید پروپیلین، گاز مایع و گوگرد سازی به ترتیب در مدار بهره برداری قرار می گیرند.
سیدیان تاکید کرد: با راه اندازی این واحد، گوگرد موجود در گازوئیل تولیدی پالایشگاه به کمتر از 40 (ppm) کاهش می یابد که این امر کاهش آلاینده های زیست محیطی را به دنبال دارد و در طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند حدود 30 واحد احداث شده است که 17 واحد از این تعداد، عملیاتی و مابقی واحدهای جانبی خدمات دهنده به واحدهای عملیاتی است.
پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به عنوان نخستین پالایشگاه در ایران است که بالغ بر 90 درصد از نفت خام ورودی به مواد با ارزش شامل گاز مایع، پروپیلن، بنزین، نفت سفید و گازوئیل و تنها 8.4 درصد آن به نفت کوره و قیر تبدیل می‌شود.
همچنین، افزایش ظرفیت پالایشی از 170 هزار به 250 هزار بشکه در روز، افزایش تولید بنزین در ازای کاهش نفت کوره، تولید محصولات با مشخصات و کیفیت استاندارد سال 2005 اروپا و کاهش مواد آلاینده از جمله اهداف اجرای این طرح است.
با بهره برداری از این طرح که با سرمایه گذاری 40 هزار و 700 میلیارد ریال در حال اجراست، خوراک پالایشگاه از صددرصد نفت خام اهواز به مخلوط 55 درصد نفت خام اهواز و 45 درصد نفت خام سنگین از حوزه های دیگر تغییر می کند.
طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های نفتی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند بزرگ ترین پروژه در دست اجرا از سوی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران است که با بهره برداری کامل از آن، این پالایشگاه در سال جاری به بزرگ ترین تولیدکننده بنزین پالایشگاهی در کشور تبدیل می شود./
۳۰ خرداد ۱۳۹۱ ۱۴:۰۹
تعداد بازدید : ۹۸۹