دولت گرجستان طرف قرارداد واردات گاز ایران نیست

دولت گرجستان طرف قرارداد واردات گاز ایران نیست
یکی از مسئولان وزارت انرژی گرجستان اعلام کرد این نهاد اطلاعی از نتیجه قرارداد واردات گاز از ایران ندارد.

به گزارش خبرگزاری ترند، مریم والیشویلی، معاون وزارت انرژی گرجستان اعلام کرد که این وزارتخانه اطلاعی از نهایی شدن قرارداد واردات گاز از ایران ندارد.

پیش از این، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران هفته گذشته پس از دیدار با لئون یولیان، وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان گفته بود: ایران یک قرارداد کوچک آزمایشی با یک خریدار گرجستانی برای خرید گاز امضا کرده است که امیدواریم این قرارداد امسال با عبور گاز ایران از خاک ارمنستان فعال شود.

در همین زمینه، علیرضا کاملی در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به این که قرارداد صادرات گاز ایران به گرجستان با یک شرکت بخش خصوصی این کشور به نام جی آی ای سی (Georgian International Energy Corporation) امضا شده است، اظهار کرد: این قرارداد برای یک دوره چهار ماهه و به صورت آزمایشی امضا شده است.

والیشویلی اضافه کرد که دولت گرجستان چنین قراردادی برای عرضه گاز امضا نکرده است. به گفته وی: "از لحاظ تئوری، شرکت های خصوصی می توانند چنین قراردادی امضا کنند. قانون گرجستان چنین چیزی را ممنوع اعلام نکرده است؛ در این پرونده این چنین قراردادهایی باید برای ثبت به دولت گرجستان ارائه شوند. ولی دولت چنین قراردادی دریافت نکرده است.

معاون وزارت انرژی گرجستان ادامه داد: زیرساخت خط لوله گرجستان توسط دولت کنترل می شود، شرکتهای خصوصی و دولت گرجستان باید برای انتقال گاز در داخل کشور قرارداد امضا کنند. چنین قراردادهایی هم امضا نشده است.

وی ادامه داد: ما اطلاعی از حجم عرضه گاز، شرکتهایی که قرارداد امضا کردند و یا منطقه انتقال گاز نداریم.

معاون وزیر انرژی گرجستان با این حال تاکید کرد در صورت نیاز به تامین گاز از ایران، این کار می تواند هم از ارمنستان و هم از آذربایجان به گرجستان منتقل شود، چرا که زیرساختهای لازم در مرز هردو کشور وجود دارد.

به گفته وی، اگر هم موضوع سوآپ گاز با استفاده از زیرساختهای ما بین ایران و گرجستان و روسیه و ارمنستان باشد، این موضوع باید به شکل چهارجانبه به بحث گذاشته شود که چنین مذاکراتی تاکنون انجام نشده است.

معاون وزیر انرژی گرجستان تصریح کرد که ایران یک تامین کننده عمده گاز برای بازارهای جهانی است و گرجستان بارها تمایل خود را برای خرید گاز ایران در آینده ابراز علاقه کرده است. جلسات کاری اولیه در این رابطه برگزار شده است. اما چندین ماه است که جلسه ای برگزار نشده است و دولت گرجستان هیچ مذاکره مشخصی در این زمینه نداشته است.

۱۰ مرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۲۳
تعداد بازدید : ۳۶۷