نخستین محموله LNG ایران سال ۹۲ صادر می‌شود

نخستین محموله LNG ایران سال ۹۲ صادر می‌شود
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت از صادرات نخستین محموله ال.ان.جی ایران در سال آینده خبر داد و اعلام کرد که ایران با برخورداری از ۱۵۶ میلیارد بشکه ذخایر نفت‌خام قابل استحصال پس از ونزوئلا و عربستان، سومین دارنده ذخایر نفت در جهان است.

به گزارش فارس به نقل از تولید ایرانی، محسن خجسته‌مهر تصریح کرد: شرکت ملی نفت ایران از سال آینده با صادرات نخستین محموله ال.ان.جی خود به گروه صادرکنندگان ال.ان.جی در دنیا می‌پیوندد.

وی با بیان اینکه فازهای ۱۱ و ۱۲ پارس جنوبی، بخش بالادستی طرح ال.ان.جی به شمار می‌روند، توضیح داد: گاز مورد نیاز پروژه ال.ان.جی از فازهای ۱۱ و ۱۲ پارس جنوبی تأمین می‌شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه بازاریابی برای فروش ال.ان.جی از سوی شرکت ملی نفت ایران در دست انجام است، گفت: تا کنون مذاکره‌های موفقی برای فروش ال.ان.جی انجام شده است و در سال ۱۳۹۲ نخستین محموله ال.ان.جی ایران صادر می‌شود.

وی یادآور شد: هم‌اکنون ساخت کارخانه مایع‌سازی گاز، نیروگاه و دیگر تأسیسات مرتبط برای تولید و صادرات ال.ان.جی در عسلویه در دست انجام است و پیشرفت مطلوبی دارد.

خجسته‌مهر، حجم ذخایر قابل استحصال نفت خام کشورمان را ۱۵۶ میلیارد بشکه و حجم ذخایر گاز قابل برداشت کشورمان را نیز ۳۴ تریلیون مترمکعب برآورد کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: چنانچه حجم ذخایر گازی کشورمان را به معادل نفت خام تبدیل کنیم، مجموع ذخایر نفت و گاز ایران 365 میلیارد بشکه معادل نفت خام برآورد می‌شود که این رقم ایران را در رتبه نخست کشورهای دارنده ذخایر نفت و گاز در جهان قرار می‌دهد.

وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران سومین کشور دارنده ذخایر نفت خام در جهان است، بیان کرد: ایران با بهره‌مندی از ۱۵۶ میلیارد بشکه ذخایر نفت خام قابل استحصال پس از ونزوئلا و عربستان سعودی در جایگاه سوم کشورهای دارنده ذخایر نفت در جهان قرار دارد.

معاون وزیر نفت همچنین افزود: ایران با برخورداری از ۳۴ تریلیون مترمکعب ذخایر قابل برداشت گاز طبیعی پس از روسیه در جایگاه دوم کشورهای دارنده ذخایر گاز در جهان قرار دارد.

خجسته‌مهر با بیان اینکه ایران در تولید نفت در جایگاه دوم کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) قرار دارد، گفت: ایران هم‌اکنون بر اساس سهمیه‌ای که این سازمان در نظر گرفته است، نفت تولید می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت همچنین افزود: ایران هم اکنون حدود ۶۷۰ میلیون مترمکعب در روز گاز تولید می‌کند که حدود ۳۰ میلیون مترمکعب از آن را به ترکیه صادر و با آذربایجان تهاتر می‌کند.

۳۰ خرداد ۱۳۹۱ ۱۴:۱۷
تعداد بازدید : ۹۵۳