بزرگنمایی قیمت تمام شده فرآورده های نفتی، با کدام هدف؟

بزرگنمایی قیمت تمام شده فرآورده های نفتی، با کدام هدف؟
در حالی که قانون هدفمندسازی قیمت سوخت را بر مبنای فوب خلیج فارس محاسبه کرده پالایش و پخش به بزرگنمایی هزینه تمام شده اقدام کرده.
در حال حاضر قیمت عرضه سوخت در بازار داخلی در مورد حاملهای انرژی به شکلی اعمال شده است که به نظر می رسد دولت در برخی از حاملها حداکثر افزایش ممکن در دوره پنج ساله را اعمال کرده است. براساس قانون هدفمندسازی یارانه ها قیمت فراورده های نفتی باید در یک دوره پنج ساله کمتر از 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس نباشند.

بر همین مبنا مقایسه نرخ فوب فرآورده های نفتی همزمان اعلام نرخ های هدفمندسازی از سوی دولت نشان می دهد دولت در مورد برخی از فراورده های نفتی مانند بنزین تحقق قیمتی نسبت به کف اعلام شده بیش از 130 درصد بوده است در مورد گازوئیل معادل 68 درصد، در مورد نفت کوره معاادل 50 درصد، نفت سفید حدود 75 درصد و برای گاز مایع معادل 67 درصد بوده است.

تمام این ارقام نشان می دهد که دولت در اولین گام هدفمندسازی شیب تندی را برای افزایش قیمت ها انتخاب کرده تا از این طریق بتواند حداکثر کاهش مصرف ممکنه را برای تحقق اصلاح الگوی مصرف فراورده ها در همین ابتدای اجرای قانون حاصل سازد و به نوعی برای اجرای بخش بعدی قانون فشارهای کمتری نیاز باشد یا به عبارت ساده تر این اقدام دولت اجرای دقیق الگوی شوک درمانی بوده است که البته با فشارهای نظارتی از انتقال ان به مصرف کننده نهایی جلوگیری شده است.

اما به نظر می رسد همزمان با اجرای قانون از سوی دولت شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی در اقدامی سئوال بر انگیز به نحوه ای عمل کرده است تا قیمت تمام شده عرضه فراورده های نفتی را بیش از ارقامی نشان دهد که در حال حاضر به عنوان قیمت عرضه اعمال می شود.

نگاهی به بزرگنمایی پالایش و پخش

موضوعی که ما به ان اشاره می کنیم در تاریخ ششم دی ماه نیز، البته بخشی از آن مورد توجه سایت آفتاب قرار گرفته ، در این سایت در مورد بالا نشان دادن قیمت تمام شده فرآورده های نفتی آمده است: « در حالی‌که پس از هدفمند شدن یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی در داخل کشور از قیمت‌های جهانی بالاتر رفته و مردم کشور نفت‌خیزمان مجبورند فراورده‌های نفتی را بالاتر از قیمت‌های جهانی و بسیار بیشتر از قیمت این فراورده‌ها در سایر کشورهای نفت‌خیز خریداری نمایند، بر‌اساس قیمت‌های فوب خلیج فارس که در پایگاه اینترنتی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قرار گرفته، گاف عجیب و محاسبه اشتباه قیمت‌های فرآورده‌های نفتی فوب خلیج فارس مشهود است و به‌نظر می‌رسد عمدی در بالا نشان دادن قیمت فرآورده‌های نفتی فوب خلیج فارس در کار بوده است. گویا محاسبات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مبنای تعیین قیمت فراورده‌های نفتی در داخل بوده و با این تعمد و بالا نشان دادن عمدی قیمت‌ها، قیمت‌های داخلی از قیمت‌های خارجی فراتر رفته است. به‌طورمثال در حالی‌که مالیات بر ارزش افزوده 3 درصد است اما شرکت ملی پالایش این نرخ را 10 تا 30 درصد محاسبه کرده است. یا در مورد هزینه های انتقال و توزیع برای هرلیتر حدود 200 تومان هزینه محاسبه شده در حالی‌که کمتر از 20 تومان است. به یک نمونه از گزارشات این شرکت که با غلط‌های محاسباتی هم همراه است دقت فرمایید».

oll

البته گافی که سایت آفتاب به آن اشاره کرده تنها به مالیات بر ارزش افزوده ختم نمی شود زیرا در جداول منتشر شده از سوی شرکت فوق هزینه نگهداری، انتقال و توزیع در جداول فوق به صورت متغیر و رقمی معادل 30 درصد قیمت همان فرآورده در فوب خلیج فارس محاسبه شده است و این در حالی است که انتقال فراوردههای نفتی از بنادر جنوب به مناطق مختلف کشور یا با خطوط لوله انجام می گیرد و یا حمل و نقل ریلی و جاده ای که نرخ تمامی این روش ها هنوز ثابت است و حتی نرخ پرداختی به جایگاهداران نیز به صورت نرخی ثابت محاسبه میشود و البته برای نگهداری سوخت نیز در مبادی جنوبی کشور نرخی ثابت برای محاسبات حسابداری مورد استناد است؛ بنابراین احتساب نرخ متغیر برای محاسبه قیمت تمام شده غیر منطقی به نظر می رسد. در حالی که هزینه تمام شده نگهداری، انتقال و توزیع هر تن متریک فرآورده نفتی از مبادی جنوبی در سطح کشور حداکثر 60 دلار است که این قیمت برای هر لیتر با احتساب دلار 1000 تومانی رقمی حدود 45 تومان است در حالی که بر مبنای محاسبات منتشر شده حداقل هزینه هر لیتر را بیش از 140 تومان اعلام می کند.

* البته زمانی نکته جالب تر می شود که مدیران پالایش و پخش حاضر به هیچ نوع توضیحی در این مورد نبوده و در پی تماس خبرنگار ما اعلام کردند اجازه انتشار این اطلاعات را ندارند!

* البته تا به اینجای کار می توان گفت این ارقام شاید بی معنی باشد، ولی زمانی این ارقام مفهوم پیدا می کنند که شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد کشور با استناد به همین ارقام اعلام می کند قیمت تمام شده فرآورده های نفتی بیش از قیمت هایی است که در حال حاضر اعمال می شود!

۱۵ دی ۱۳۸۹ ۱۱:۱۶
خبر آنلاین |
تعداد بازدید : ۱,۲۳۰