استقبال از بهبود ساوزکارهای نظارتی بر پالایشگاه و پتروشیمی ها

استقبال از بهبود ساوزکارهای نظارتی بر پالایشگاه و پتروشیمی ها
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که حوادث اخیر در پتروشیمی را با حضور مسئولان بررسی می کنیم، از اعلام آمادگی این کمیسیون برای بررسی پیشنهادهای ناظر بر تقویت سازوکارهای نظارتی بر واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی خبر داد.

اسدالله قره خانی در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به حوادث در مجتمع های پتروشیمی بوعلی و بیستون و خط لوله اتلین غرب گفت: کمیسیون انرژی مجلس، ابعاد این موضوع را با حضور مسئولان ذی ربط  بررسی می کند زیرا مدیریت  HSE در این بخش ها که دچار حادثه شده با مشکلاتی روبرو بوده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی گفت: خوشبختانه این حوادث تلفات جانی نداشت اما همین میزان نیز پیامدهای اقتصادی و اجتماعی دارد که باید بررسی و نقط ضعف مشخص و برای بهبود و رفع آنها کوشش کرد. 

این نماینده مجلس دهم با اشاره به سخنان مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره تنگناهای قانونی، نظارت بر مجتمع های خصوصی سازی شده، گفت: این موضوع ناظر بر واحدهای صنعتی است که با اجرای اصل ٤٤، خصوصی سازی شده است، البته من قائل به خصوصی سازی واقعی نیستم زیرا تنها مجتمع ها از دستگاهی به دستگاه دیگر انتقال داده شده اند. با این حال، کمیسیون انرژی آماده است هرگونه برنامه و پیشنهادی را در این زمینه بررسی کند تا محدودیت ها رفع شود زیرا مدیریت کلان و نظارت باید بر عهده شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران باشد. 

وی گفت: تاکنون طرح و پیشنهادی برای این موضوع به کمیسیون انرژی ارائه نشده است. 

سخنگوی کمیسیون انرژی در ادامه با اشاره به بخشنامه اخیر وزارت نفت مبنی بر اعمال محدودیت در تحویل خوراک به مجتمع های پتروشیمی که قوانین HSE را رعایت نمی کنند، افزود: این موضوع که پتروشیمی ها به اصطلاح خصوصی سازی شده اند، نظارت و مدیریت وزارت نفت را مانع نمی شود. 

این نماینده مجلس دهم، همچنین با اشاره به لایحه برنامه ششم توسعه کشور که دیروز دوباره به مجلس رسید، گفت: این برنامه می تواند سازوکارهای نظارتی و الزام های ایمنی برای واحد صنعتی از جمله پتروشیمی ها را پیش بینی و آنها را مکلف به اجرا تا پایان برنامه کند.

وی یادآوری کرد: به دلیل این که لایحه دیروز به مجلس ارسال شده است باید آن را بررسی تا ملاحظه کرد تا چه میزان به این موضوع پرداخته است اما این برنامه در کنار دیگر سازوکارها می تواند زمینه را برای ارتقا ایمنی و نظارت بر واحدهای صنعتی مانند، پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه ها فراهم کند.

۱۱ مرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۳۴
تعداد بازدید : ۳۷۷