برنامه سریلانکا برای توسعه پالایشگاه ویژه فرآوری نفت ایران

برنامه سریلانکا برای توسعه پالایشگاه ویژه فرآوری نفت ایران
سریلانکا قصد دارد ظرفیت تولید تنها پالایشگاه خود را که به طور ویژه برای فرآوری نفت خام ایران طراحی شده بود، افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چاندیما وراکودی، وزیر توسعه منابع نفتی سریلانکا، دیروز (دوشنبه ١١ تیر ماه) اعلام کرد این کشور قصد دارد با ارتقای تنها پالایشگاه خود، ظرفیت تولید آن را دو برابر کند.

پالایشگاه سیلان که تنها تأسیسات فرآوری نفت در سریلانکا به شمار می آید، به طور ویژه برای فرآوری نفت خام تولیدی در ایران طراحی شده است و می تواند روزانه ٥٠ هزار بشکه نفت را فرآوری کند.

پس از اعمال تحریمهای ضد ایرانی از سوی آمریکا، سریلانکا برای تأمین خوراک این پالایشگاه به واردات نفت از امارات و مالزی روی آورد، اما نفت این کشورها کارآیی لازم را نداشت.

وراکودی همچنین اعلام کرد سریلانکا برای از سر گیری واردات نفت خام از ایران، مذاکره با تهران را آغاز کرده اما چالشهای مربوط به مبادله بانکی، برای آغاز دوباره معامله نفتی دو کشور را در ماههای گذشته مانع ایجاد کرده است.

وزیر نفت سریلانکا درباره طرح توسعه پالایشگاه سیلان گفت: پیشنهاد این استکه با ارتقای پالایشگاه کنونی، عملکرد آن را بهبود بخشیم و ٥٠ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی آن بیافزایم.

وی افزود: برآورد می شود که همه این طرح، دو میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار هزینه در بر داشته باشد اما امیدوارم بتوانیم با هزینه ای کمتر از یک میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار، این پروژه را به سرانجام برسانیم.

سریلانکا در سال ٢٠١١ میلادی ٦٠ درصد از فرآورده های نفتی مورد نیاز خود را تولید می کرد اما اکنون این رقم به ٣٥ درصد رسیده است و بقیه نیاز این کشور، با واردات فرآورده ها تأمین می شود.

۱۲ مرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۲۳
تعداد بازدید : ۴۱۵