پیشرفت فیزیکی پروژه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس مطلوب بوده است

پیشرفت فیزیکی پروژه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس مطلوب بوده است
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، سرعت اجرای پروژه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در سال ٩٤ و سه ماه نخست امسال را مطلوب ارزیابی کرد.

عباس کاظمی در گفتگو با خبرنگار شانا، درباره وضع پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تاکید بر این نکته که شرکت ملی پالایش و پخش مالک پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیست، گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس خصوصی است و تامین منابع مالی برعهده سرمایه‌گذاران آن است.

وی افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با پرداخت میزان سهم اولیه خود در این پروژه هم اکنون از نظر نرم‌افزای به این پروژه کمک می‌کند و با پیگیریهای مستمر برای رفع مشکلات اجرایی این پروژه گام برمی‌دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، سرعت اجرای پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس را مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از ٩٠ درصد رشد داشته است که امیدواریم تا پایان امسال بنزین این پالایشگاه وارد مدار شود.

وی درباره مشکلات تامین مالی پروژه خلیج فارس اعلام کرد: دریافت منابع و اعتبار ٦٠٠ میلیون یورویی تخصیص داده شده به پروژه از سوی صندوق توسعه ملی براساس اسناد ارائه شده، صورت می‌گیرد.

به گفته کاظمی، بانک ملت براساس اسناد ارائه شده از خرید، ترخیص و پیشرفت کار در هر مرحله مقداری از این اعتبار را آزاد می‌کند که تاکنون با توجه به پیشرفت پروژه ٢٨٠ میلیون یورو در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داه است و مابقی هم با انجام کار و پیشرفت پروژه دریافت خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از راه اندازی واحد تقطیر این پالایشگاه تا یک ماه آینده خبرداد.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت۳۶۰ هزار بشکه در حال ساخت است.

با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل یورو ٤ به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود و ایران به صادرکننده این فرآورده بدل می شود.

تولید روزانه چهار میلیون لیتر گاز مایع، سه میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند، ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه است.

ساخت این پالایشگاه با ۷۰۰ هکتار مساحت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است و در صورت تأمین به موقع منابع مالی فاز نخست آن تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوئیل خودکفا می‌شود. میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در حدود ۶۳ میلیون لیتر و گازوئیل در حدود ۱۰۲ میلیون لیتر است.

تولید روزانه بنزین در پالایشگاه‌های ایران هم اکنون ۴۳ میلیون لیتر و گازوئیل بیش از ۹۱ میلیون لیتر است که با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید روزانه بنزین به ۷۸ میلیون لیتر و تولید روزانه گازوئیل به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز می‌رسد.

از مرداد ماه سال ١٣٩٢ و با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید اقدام های زیر بنایی همچون تغییر ترکیب سهامداران شرکت برای اخذ تسهیلات بانکی (شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از  ٤٨درصد به ١٧,٩ درصد، صندوقهای بازنشستگی صنعت نفت از ١١.٨درصد ٣٣.١ درصد و شرکت نفت و گاز تامین از ٣٨.٧ درصد به ٤٩ درصد)، بکار گیری شرکتهای معتبر جهت نظارت بر کیفیت و راه اندازی، بازنگری، تغییر و تقویت مدیریت و ساختار سازمانی کارفرما و پیمانکار و تغییر رویکرد انجام کارها با هدف راه اندازی واحدها از جمله اقدامهای صورت گرفته در دوران دولت یازدهم است.

بر اساس برآوردهای انجام شده برای ساخت این واحد پالایشی به حدود ٣,٨ میلیارد یورو منابع مالی نیاز است که تاکنون بالغ بر سه میلیارد و ٣٨ میلیون یورو هزینه شده است.

۱۲ مرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۵۲
تعداد بازدید : ۴۲۷