فردا IPC تصویب می شود / روحانی: مهم ترین دستاورد برجام برای مردم عزت، آرامش و آزادی عمل است

وزیر نفت با بیان اینکه قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC در جلسه آتی دولت به تصویب می رسد، گفت: سیاست ما بر این نیست که در گام نخست تعداد زیادی مناقصه برگزار کنیم و احتمال دارد هر بار برای یک قرارداد، مناقصه برگزار کنیم.

به گزارش خبرنگار روزنامه فرصت امروز، روز گذشته پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ملی گاز با حضور رئیس جمهوری برگزار شد. حجت الاسلام حسن روحانی در این مراسم با بیان اینکه مهم ترین دستاورد برجام برای مردم عزت و آرامش و آزادی عمل است، گفت: عزت ما در سایه اراده ما و اراده ما در سایه سیاست صحیح است و سیاست صحیح در سایه خردورزی است نه شعار دادن. لغو تحریم ها منجر به افزایش صادرات نفت خام شده است، به طوری که امروز 2.5میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر می کنیم.

روحانی مهمترین دستاورد برجام برای مردم عزت، آرامش و آزادی عمل است

رئیس جمهوری با بیان اینکه اولویت باید توسعه میدان های مشترک نفت و گاز باشد، گفت: صادرات روزانه 200 میلیون متر مکعب گاز به کشورهای همسایه و ارسال گاز از طریق LNG از برنامه های جدی شرکت ملی گاز است که باید با جدیت آن را پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات صورت گرفته در حوزه نفت و گاز سبب خوداتکایی در این صنعت شده در نتیجه شاهد به قدرت رسیدن کشور هستیم، اظهار کرد: تا پایان سال 96 همه جمعیت کشور زیر پوشش گاز قرار خواهد گرفت. همچنین تلاش داریم تمامی فازهای پارس جنوبی در سال آینده به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 50 درصد گاز کشور از پارس جنوبی تامین می شود، در حالی که سال 92 تنها 38درصد از منابع گازی کشور از این میدان تامین می شد، گفت: تا پایان امسال نیز فازهای 18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی با ظرفیت 140میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده خواهد شد.

در این مراسم معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست نیز با اشاره به توافق پاریس و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، گفت: براساس برنامه ایران مقرر شد 4درصد به صورت غیرمشروط و 8درصد به صورت مشروط و با رفع کامل تحریم ها گازهای گلخانه ای خود را تا سال ٢٠٣٠ کاهش دهد، از سویی باید اصلاح الگوی مصرف انرژی در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ایران بزرگ ترین ذخایر انرژی گاز را دارد اما پنج برابر کشورهای اروپایی انرژی مصرف می کند، اعلام کرد: استفاده از گاز طبیعی ٣٠ تا ٣٥ درصد تولید گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد.

ابتکار با بیان اینکه دولت یازدهم به دنبال آن است تا در برش یک ساله با استفاده از گاز طبیعی در صنایع، نیروگاه ها و حمل و نقل عمومی، هوای کلانشهرها را بهبود دهد، گفت: امروز استفاده از انرژی گاز در خودروها از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. همچنین با توجه به افزایش ٢ درجه ای دما و گرمایش زمین نیاز است بیش از گذشته در میزان مصرف انرژی دقت کنیم زیرا با افزایش هر درجه دما، مصرف انرژی هم افزایش می یابد.

در این مراسم بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز در جمع خبرنگاران درباره زمانبندی برای اجرایی شدن قراردادهای جدید نفتی (IPC) گفت: در هفته جاری، مصوبه دولت درباره این قراردادها نهایی خواهد شد تا مراحل آن طی و نهایی شود. البته سیاست ما بر این نیست که در گام نخست تعدادی زیادی مناقصه برگزار کنیم و احتمال دارد هر بار برای یک قرارداد، مناقصه برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت های زیادی با ایران در قالب قراردادهای جدید نفتی یادداشت تفاهم امضا کرده اند، گفت: بیشتر این شرکت ها اروپایی هستند، البته تعدادی هم آسیایی هستند. اولویت میدان های مشترک است که می توان به فاز 11 و توسعه میدان های مشترک اشاره کرد.

وزیر نفت بابیان اینکه هنوز عرضه بیش از تقاضا است از این رو قیمت نفت همچنان روند کاهشی دارد، گفت: خوشبختانه بازار به تعادل رسیده است. زنگنه درباره حوادث اخیر در پتروشیمی ها نیز گفت: ایمنی باید جدی گرفته شود البته باید در زمینه فرهنگ و آموزش نیز سرمایه گذاری های لازم صورت بگیرد مسئله HSE باید توسط پتروشیمی ها جدی گرفته شود و مدیران باید در محیط کار خود حضور داشته باشند. با این وجود به دلیل اهمیت مسئله، دستور العمل ها جدیدی در حوزه HSE ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید فضای کشور را به سمت فضای توسعه هدایت کنیم نه بی اعتمادی، گفت: برخی ها خوشحال می شوند که سرمایه گذاران خارجی در نفت، گاز، پتروشیمی و توسعه ال ان جی حضور نداشتند.

پیام ایرانی ایجاد فضای ثبات و همدلی است زیرا رقابت در دنیا تنگاتنگ است و باید شرایط حضور سرمایه گذاران را مهیا کنیم. خوشبختانه فضای همکاری موجود است. آمد و شدهای سرمایه گذاران به زودی به نتیجه خواهد رسید و سرمایه گذاران با شرکای ایرانی کار خواهند کرد.

در این همایش حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه روزانه 250 میلیون متر مکعب گاز به 72 نیروگاه کشور تحویل داده می شود که این میزان معادل 90درصد سوخت نیروگاه هاست، گفت: سال گذشته 57 میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه های کشور تحویل شد و این مقدار امسال به ٦٧ میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

وی همچنین اعلام کرد: سال گذشته روزانه ٧٠٠ میلیون مترمکعب گاز به مبادی مصرف تحویل شد و این مقدار تا پایان سال ١٤٠٤ به ١,٢ میلیارد مترمکعب افزایش می یابد.

۱۲ مرداد ۱۳۹۵ ۱۴:۳۰
تعداد بازدید : ۵۹۹