کمیته‌ای در کمیسیون انرژی مجلس مامور رسیدگی به قراردادهای نفتی شد/اجازه انتصاب مدیران پتروشیمی با "لابی‌گری" را نمی‌دهیم

کمیته‌ای در کمیسیون انرژی مجلس مامور رسیدگی به قراردادهای نفتی شد/اجازه انتصاب مدیران پتروشیمی با "لابی‌گری" را نمی‌دهیم
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در مسئله مدیران پروازی پیگیری‌ها به صدور ابلاغیه وزیر نفت در این زمینه منجر شد و البته باید در صنعت پتروشیمی به سمت مدیرپروری و کادرسازی برویم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرهندیجان، خوزستان با دارا بودن بیش از 80 درصد از منابع نفتی بزرگ‌ترین ظرفیت‌های توسعه در زمینه انرژی را در اختیار دارد که یکی از آنها صنعت راهبردی پتروشیمی است که بندرماهشهر و بندر امام قطب این صنعت در کشور هستند.‌

حادثه اخیر آتش‌سوزی که در آن پس از گذشت 3 روز با زحمات فراوان دست اندرکاران و نیروهای مخلص و تلاشگر صنعت پتروشیمی و سایر بخش‌ها آتش مهار و نهایتا خاموش شد و نگاه‌ها را بار دیگر به سوی برخی مشکلات این حوزه از جمله تجهیزات ایمنی، مدیران پروازی و ضرورت توسعه و بروز سازی تجهیزات کرده است. در همین زمینه با عضو کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم ماهشهر، هندیجان و امیدیه به گفت‌وگو نشستیم.

حادثه پتروشیمی بوعلی ابعاد گوناگونی دارد

علی گلمرادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم  با اشاره به حادثه آتش سوزی شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در بندرامام اظهار داشت: این حادثه ابعاد گوناگونی دارد که ضرورت دارد به‌صورت کارشناسی به آن بپردازیم و ضعف‌ها و کوتاهی‌های منجر به وقوع آن شناخته شود.

وی افزود: کمیسیون انرژی برای فهم دقیق کوتاهی‌های صورت گرفته و کشف دلایل اصلی وقوع آتش‌سوزی بزرگ در پتروشیمی بوعلی، به صورت جدی در حال فعالیت و پیگیری است و برخی موضوعات نیز میدانی مورد بررسی قرار گرفته است.

نماینده مردم هندیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقادات مطرح شده در موضوع مدیران پروازی نیز بیان کرد: مسئله مدیریت در شرکت‌های پروشیمی یک موضوع تخصصی است و طبیعتا فردی که می‌خواهد مدیریت این نوع شرکت‌ها را برعهده بگیرد باید توانمندی‌ها و شایستگی‌های مدیریتی لازم را داشته باشد.

وی افزود: معتقدیم این ظرفیت وجود دارد که از مجموعه کارکنان صنایع پتروشیمی در خوزستان مدیرانی انتخاب شوند و مدیر‌پروری شود؛ این موضوع به افزایش بهره‌وری کمک می‌کند و از حوادث غیرمترقبه‌ای که احیاناً از کم انگیزگی ناشی می‌شود پیشگیری می‌کند.

گلمرادی با اشاره به نشست‌های بررسی با مدیران وزارت نفت گفت: در پی این نشست‌ها وزیر نفت در ابلاغیه‌ای تاکید کرد مشکلات حضور مدیران پروازی به صورت دقیق مورد توجه واقع شود.

ضرورت برخورد غیرعجولانه با مسئله مدیران پروازی در پتروشیمی‌ها

وی عنوان کرد: معضل و مسئله مدیران پروازی سالیان سال در این صنعت وجود داشته و باید برطرف شود اما برای حل این مسئله نباید عجولانه رفتار کرد زیرا تاکنون مدیرپروری صورت نگرفته  و در زمینه مدیران تخصصی نیز محدودیت‌هایی وجود دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان ضرورت انتصاب مدیران متخصص گفت: مدیران صنایع پتروشیمی علاوه بر جوهر ذاتی باید دانش لازم را داشته باشد؛ حضور در سلسله مراتب شرکت‌ها نیز مهارت و تحربه لازم را به مدیران می‌بخشد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم درباره شایعه لابی‌گری برخی استان‌ها برای انتصاب مدیران خود در صنایع پتروشیمی ماهشهر نیز بیان کرد : بحث لابی و لابی‌گری معمولاً در کسب‌وکار وجود دارد اما ما پیگیر این مسئله نیز خواهیم بود و اجازه نمی‌دهیم مدیرانی با این شیوه منصوب شوند.

گلمرادی همچنین به قراردادهای جدید نفتی اشاره کرد و گفت: کمیسیون انرژی کمیته‌ای تشکیل داده برای بررسی دقیق قراردادهایی که در وزارت نفت انجام می‌شود و ما با توجه به اینکه در بازار انرژی حضور داریم برای قراردادهای بعدی با این پشتوانه کارشناسی که کمیسیون در جایگاه نظارتی تشکیل داده باید این قراردادها را بسیار دقیق بررسی کنیم.

وضعیت جاده ماهشهر هندیجان تاسف بار است

وی در زمینه جاده خطرناک هندیجان به ماهشهر نیز ضمن تشکر از خبرگزاری تسنیم برای مطرح کردن موضوع جاده هندیجان ـ ماهشهر گفت: بارها شاهد تلف شدن جان انسان‌های بی‌گناه در این مسیر بوده‌ایم که واقعاً تأسف‌آور است و خوشبختانه در پی جلسه ویژه و اختصاصی با مسئولان ذی‌ربط در وزارت راه و شهرسازی قرار شد اعتبارات خوبی به این جاده تخصیص داده شود. باید با تزریق اعتبارات پروژه را از حالت لاک‌پشتی خارج کنیم و به امید خدا بتوانیم در اولین فرصت مشکلات این جاده را با کمک مسئولان با جدیت پیگیری کنیم.

نماینده مردم ماهشهر، هندیجان و امیدیه در ادامه ضمن انتقاد از برخی طرح‌های انتقال نفت به استان‌های همجوار نیز گفت: در کنار بردان آب خوزستان برخی با احداث پل کابلی 300 متری روی سد کارون 4 روزانه 500 هزار بشکه به اصفهان می‌رود.

وی افزود: به عنوان عضو کمیسیون انرژی مجلس از مردم و نخبگان می‌خواهم نسبت به این مسئله دقیق باشند که انتقال نفت و احداث واحد فراورش میدان نفتی مارون نیز مانند انتقال آب به ضرر خوزستان است و باید بررسی شود.

۱۳ مرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۰۱
تعداد بازدید : ۳۵۴