دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز در گفت و گو با «فرصت امروز» عنوان کرد / آخرین فرصت ورود ایران به تجارت LNG

بازار جهانی گاز به سرعت در حال تحول است و بازیگران جهانی به سرعت در حال ظهور هستند. ایران بازیگر بالقوه بازار گاز است که در عصر طلایی گاز قرار دارد و می تواند سهم بیشتری از بازار صادراتی گاز را به خود اختصاص دهد. 

آخرین فرصت ورود ایران به تجارت LNG

در این میان با توجه به افزایش تقاضا برای LNG، لزوم ورود جدی کشور به این تجارت بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. این در حالی است که بزرگ ترین پروژه ال ان جی در کشور؛ «ایران ال ان جی» به دلیل نبود سرمایه کافی بیش از سه سال است که متوقف شده است در این میان کشورهایی از جمله آمریکا، استرالیا و چند کشور آفریقایی بازیگران جدیدی هستند که در چندسال آینده در تجارت ال ان جی نقش پررنگی خواهند داشت.با توجه به افزایش مصرف کشورهای وارد کننده مانند هند و چین لزوم دستیابی به ال ان جی بیش از هر زمان احساس می شود. با توجه به اهمیت این مسئله گفت و گویی با محمدحسین عادلی، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز درباره ال ان جی انجام شد.

هم اکنون تجارت ال ان جی در چه شرایطی قرار دارد. آیا ایران که تاکنون ورودی به این تجارت نداشته است، با وجود ورود کشورهای تازه، فرصتی برای ورود به این تجارت دارد؟

تجارت ال ان جی در جهان در حال گسترش است. در حال حاضر حدود 30 درصد از تجارت جهانی گاز، به ال ان جی اختصاص دارد و این سهم در سال آینده افزایش می یابد. میزان تقاضای ال ان جی از متوسط آهنگ رشد تقاضا برای گاز بالاتر است، در نتیجه در سال های آتی فرصت برای ورد به بازار ال ان جی بیشتر از گذشته فراهم می شود، اما رقابت برای گرفتن سهم بیشتری از بازار نیز افزایش می یابد و کشورهای علاقه مند برای ورود به بازار ال ان جی از جمله ایران فرصتی برای ورود دارند، اما برای این ورود باید در گام نخست امکانات تولید فراهم شود، سپس به منظور رقابت با سایر بازیگران تجارت ال ان جی انعطاف پذیر باشیم. خوشبختانه مطلع شدم که ایران برای ورود به تجارت ال ان جی، به دنبال این است که پروژه نیمه تمام ایران ال ان جی را با جذب سرمایه گذار به اتمام برساند.

تجارت اصلی ال ان جی در اختیار چند کشور از جمله قطر و استرالیا است. با توجه به بلندمدت بودن قراردادهای گازی، آیا سیاست های ایران برای تصاحب بازارهای ال ان جی امیدوارکننده است؟

نماینده رسمی ایران در حوزه ال ان جی نیستم که به این سوال پاسخ روشن دهم سیاست ایران درخصوص تجارت ال ان جی چیست، اما اگر کشوری تمایل ورود به این تجارت داشته باشد بهتر است فرصت را بیش از این از دست ندهد و هر چه سریع تر وارد این تجارت شود.

شرایط برای حضور ایران در تجارت ال ان جی را چگونه برآورد می کنید؟

شرایط برای حضور در تجارت ال ان جی بسیار سخت است و با توجه به نبود زیرساخت های لازم در کشور، ایران در صورت تمایل برای حضور در این تجارت راه دشواری پیش روی خود دارد، با این وجود هنوز فضا برای ورود ایران به تجارت ال ان جی مهیا است.

با توجه به اینکه تکنولوژی و سرمایه کافی نیز وجود ندارد و هنوز تنها پروژه ال ان جی، متوقف است، ایران چند سال زمان دارد تابتواند عقب ماندگی خود را در تجارت ال ان جی جبران کند؟

اگر ایران ال ان جی تولید کند، توان فروختن آن را خواهیم داشت. شرایط موجود برای حضور تولیدکنندگان جدید فراهم شده است و از سویی ایران می تواند از تکنولوژی های روز دنیا نیز برخوردار باشد. ما بیشترین ذخایر گازی دنیا را داریم و اگر بتوانیم در سه سال آینده به تجارت ال ان جی ورود کنیم بازیگر اصلی در تجارت خواهیم بود در غیر این صورت این فرصت را نخواهیم داشت.

چشم انداز شما از تجارت ال ان جی برای کشور چگونه است؟

ایران برای ورود به تجارت ال ان جی برنامه های بلندمدتی تعریف کرده است اگر این برنامه ها به خوبی عملیاتی شود می توان امیدوار بود که ایران می تواند در تجارت ال ان جی بازیگردانی کند و چشم انداز من از این تجارت مثبت است.

درصورت ادامه دار شدن تحریم های کشور، آیا موفقیت در تجارت ال ان جی منتفی خواهد شد یا اینکه می توان با توان داخلی ها این تجارت را ادامه داد؟

اگر تحریم ها لغو نشود، تمامی فرصت ها در صنعت نفت و گاز را از دست خواهیم داد.

۱۶ مرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۳۶
تعداد بازدید : ۷۲۱