تاسیسات پلی اتیلن و خط لوله گاز ترش نزدیک محل حادثه آسیبی ندید

رئیس اچ اس یی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از تشکیل کمیته ای برای بررسی آتش سوزی خط ٤٢ اینچ انتقال گاز آغار و دالان خبر داد و گفت: تاسیسات پلی اتیلن و خط لوله گاز ترش نزدیک محل این حادثه آسیبی ندیده است.

خط ٤٢ اینچ انتقال گاز آغار و دالان که بخشی از گاز شرکت نفت مناطق مرکزی ایران را به مناطق نفتخیزجنوب انتقال می دهد، بامداد امروز (شنبه، ١٦مردادماه) در حین عملیات فشارگیری دچار انفجار و آتش سوزی شده است، پس از این حادثه، نیروهای عملیاتی و آتش نشانی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران به منطقه اعزام و عملیات ایمن سازی، مهار و خاموش کردن آتش را آغاز کردند. محمد محسنی، رئیس اچ اس یی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در گفتگو با شانا به تشریح عملیات اطفای حریق در این خط لوله پرداخت.

 آتش سوزی خط ٤٢ اینچ انتقال گاز آغار و  دالان در چه ساعتی اتفاق افتاد؟

این حادثه، ٤٥ دقیقه بامداد امروز (شنبه، ١٦مردادماه) اتفاق افتاد که به محض اطلاع از آن اقدامهای لازم برای مهار آتش صورت گرفت و آتش ساعت ٥ بامداد مهار شد.

چه اقدامهای برای اطفای حریق صورت گرفت؟

حادثه آتش سوزی از بخش کنترل ایمنی و آتش نشانی گچساران اطلاع داده شد. متعاقب آن نزدیکترین گروههای اطفای حریق به محل اعزام و پس از دریافت اطلاعات کامل اقدامهای بعدی را انجام دادیم. با توجه به این که انفجار خط  ٤٢ اینچ انتقال گاز آغار و دالان همراه با آتش سوزی بوده است، شیرهای قبل و پس از ایستگاه بسته شدند.

منبع گاز از کدام بخش بود؟

منبع گاز از شرکت نفت مرکزی بود که در نزدیکترین زمان بسته شد و این اقدام سبب کاهش فشار شد  و خط از طریق شیرخانه های ورودی و خروجی و منبع اصلی تخلیه شد.

مهار آتش چند ساعت طول کشید؟

٤ ساعت اطفای حریق زمان برد. زمان اطفای آتش خط ٤٢ اینچ انتقال گاز آغار و  دالان با توجه به این که قطر و طول این خط هم زیاد بود، خاموش کردن و اطفای آن مقداری زمانبر شد. با این حال آتش تحت کنترل  بود.

تاسیسات دیگری هم در اطراف خط  ٤٢ اینچ  انتقال گاز آغار و دالان قرار داشت؟

خطوط و تاسیسات پلی اتیلن غرب و خط گاز ترش ٥٢ اینچ اطراف خط ٤٢ انتقال گاز آغار و دالان بود. از این رو تلاش ما این بود که آتش به این تاسیسات سرایت نکند. خوشبختانه با اقدام به موقع ٦ تیم آتش نشانی اعزام شده به محل، آتش به این بخشها سرایت نکرد و هیچ تاسیساتی آسیب ندید.

آمار مختلفی از تعداد مصدومان اعلام می شود، این حادثه چند مصدوم و یا فوتی داشته است؟

این حادثه تا این لحظه هیچ کشته ای به همراه نداشته است. در مجموع چهار نفر آسیب دیدند که به نزدیکترین بیمارستان (بیمارستان سوانح و سوختگی گناوه) که ٢٠ دقیقه با محل حادثه آتش سوزی فاصله داشت، اعزام شدند. مصدومیت دو نفر جزئی بود که بصورت سرپائی درمان و ترخیص شدند. وضع یک نفر از مصدومان بحرانی است و مصدوم دیگر هم تحت درمان است.

آیا برای مناطق مسکونی اطراف خط  ٤٢ انتقال گاز آغار و دالان اقدام هایی انجام شد؟

پس از آتش سوزی خط  ٤٢ اینچ انتقال گاز آغار و  دالان ستاد بحران گناوه تشکیل جلسه داد و اقدامهای لازم انجام شد. با وجود آن که روستاها آن منطقه با محل حادثه فاصله داشت، برای اطمینان بیشتر برخی از روستاها تخلیه شدند.

دلیل حادثه مشخص شده است؟

برای علت حادثه باید دلایل محکمی پیدا شود. بررسی های لازم در این زمینه در کمیته ای که به همین منظور تشکیل شده در حال انجام است.

خط دچار حریق شده اکنون چه وضعی دارد؟

پس از مهار آتش سوزی، ایمن سازی خط انجام شد و خط  ٤٢ اینچ انتقال گاز آغار و  دالان اکنون از مدار خارج است. برای بازسازی این خط نیز اقدامهای فنی مورد نیاز در حال انجام است.

۱۶ مرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۲۴
تعداد بازدید : ۴۲۳