رشد 5 هزار میلیارد دلاری بازار محصولات پتروشیمی

رشد 5 هزار میلیارد دلاری بازار محصولات پتروشیمی
براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، بازار محصولات پتروشیمی تا سال 2030 تا پنج هزار میلیارد دلار رشد خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رمضان اولادی ـ مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ـ با اشاره به بحران اقتصادی سال‌های اخیر جهان و نتایج حاصل از آن و همچنین وابستگی متقابل اقتصاد و انرژی، وجود خوراک و زیرساخت‌های مناسب، بازار محصول، دستیابی به تکنولوژی نوین و تامین منایع مالی را از مهمترین الزامات توسعه صنعت پتروشیمی در آینده عنوان کرد.

او افزود: چشم انداز اقتصاد جهانی، رشد اقتصاد، بازار انرژی جهان، عرضه و تقاضا و الگوی مصرف از شاخصه های مهم تعیین کننده در توسعه ی این صنعت است.

اولادی با اشاره به برنامه توسعه آتی این صنعت در کشور خاطر نشان کرد: در حال حاضر 76 طرح توسعه‌ای برای ایجاد ظرفیت 67 میلیون تن با مشارکت بخش غیر دولتی با برآورد سرمایه‌گذاری 52 میلیارد دلار در دست اجراست.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از برنامه‌ریزی افزایش تنوع محصولات از 25 نوع به حدود 85 نوع خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه بتوانیم به مرز 100 میلیون تن ظرفیت مصوبه و ایجاد اشتغال مستقیم برای 42 هزار و 500 نفر دست یابیم.

وی خوراک‌های قابل دسترس، محصولات دارای زنجیره ارزش ویژه، آمایش سرزمین، توسعه مناطق ویژه جدید و همچنین شرایط رقبای صنعت پتروشیمی ایران را فاکتورهای تاثیرگذار در تدوین برنامه ششم توسعه صنعت پتروشیمی دانست.

اولادی از تعریف 9 زنجیره تولید پتروشیمی برای تولید 62 محصول خبر داد و ادامه داد: از آنجا که مناسبترین استراتژی توسعه پایدار صنعت پتروشیمی مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است، مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه به منظور فراهم کردن بستر و آماده سازی بیشتر فضای سرمایه‌گذاری صنعت و تقویت فرایند آن اقدام به ایجاد یک مرکز سرمایه‌گذاری کرده است.

رمضان اولادی تاکید کرد: براساس مصوبه هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به منظور یکسان سازی و تسهیل مراحل موافقت اصولی واگذاری طرح‌های پتروشیمی و اجتناب از هرگونه تداخل وظایف در صدور مجوز طرح‌های توسعه‌ای، قبل از هرگونه اقدام، بایستی توافق نامه واگذاری طرح ها با متقاضیان سرمایه‌گذاری منعقد شد.

وی در ادامه چندین طرح توسعه‌ای پیشنهادی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را ارائه کرد و در خلال جمع بندی سخنان خود گفت: با توجه به برنامه‌ریزی شرکت پتروشیمی برای راه اندازی طرح های زیادی در آینده، تشکیل کنسرسیوم بازرگانی به منظور هم افزایی و اجتناب از رقابتهای ناسالم ضروری به نظر می‌رسد.

ایجاد انجمن‌های صنفی تخصصی، اختصاص بخشی از سود مجتمع ها برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای و تاکید بر تکمیل زنجیره ارزش از دیگر موارد مورد تاکید مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

۳ تیر ۱۳۹۱ ۰۰:۱۴
تعداد بازدید : ۷۷۷