افتتاح فاز دوم الفین؛ پایان وابستگی پتروشیمی ایلام به خط لوله غرب

علی‌الرغم قراردادهای متعددی که منعقد کرده‌ایم پس از افتتاح پتروشیمی لرستان و مهاباد و استفاده آنها از خط لوله غرب، خوراک مورد نظر به پتروشیمی ایلام تزریق نمی‌شود.

به گزارش «پتروتحلیل»، مدیرعامل پتروشیمی ایلام با بیان این مطلب گفت: در۶ ماه گذشته وضعیت اخذ خوراک بهتر شده اما طی دوسال گذشته با ظرفیت کمتر از ۳۰ درصد تولید داشته ایم و خوراک لازم از خط لوله غرب دریافت نمی شد.

مهندس دانشی در ادامه افزود: شرکت پتروشیمی ایلام در شرایطی که ۴۰ تن در ساعت گاز اتیلن از خط لوله غرب دریافت کند ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن اتیلن در سال را دارا است.

وی با بیان اینکه هم اکنون با حدود ۲۳ تن به تولید به فعالیت خود ادامه می دهیم  افزود: پس از بهره برداری از فاز دوم (الفین)خوراک مورد نیاز را از  پالایشگاه گاز دریافت می کنیم که وابستگی به خط لوله اتیلن غرب از بین می رود و می توانیم سالانه ۴۵۰ هزار تن اتیلن تولید کنیم.
وی ادامه داد: دستیابی به این ظرفیت ممکن و میسر نیست مگر با بهره برداری از فاز دوم.
مهندس دانشی به دو واحد در دست اجرای sru و الفین در شرکت پتروشیمی اشاره کرد و با ذکر اینکه در طول سالهای گذشته با مشکلات مختلفی مواجه بوده است گفت: با جذب۲۲۰ میلون یورو lc   از دو سال پیش تاکنون این واحد به ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینکه واحد در دست ساخت الفین مدتها بود با مشکل مواجه بود که در سال ۹۱ استارت خورد و پس از رفع مشکلات طراحی در دو سال گذشته پیشرفت این پروژه به ۷۵ درصد افزایش یافته است، خاطر نشان کرد:پس از خریدهای لازم در مراحل نصب قطعات هستیم که امیدواریم با تسریع در روند این پروژه بتوانیم هر چه زودتر به بهره برداری برسانیم.
وی به اشتغال ۲ هزار نفری در شرکت پتروشیمی ایلام اشاره کرد و با ذکر این نکته که ۱۰۰۰ نفر در پروژه و هزار نفر دیگر در بخش های مختلف و تولید و بهره برداری مشغول هستند گفت: واحد پروپیلن از دیگر واحد هایی است که جزو واحدهای توسعه ای است که  در دست راه اندازی است و برای جذب نیروی لازم در آینده اقدام خواهیم کرد .
مهندس دانشی ادامه داد: شرکت پتروشیمی ایلام با این تعداد نیروی شاغل رسالت خود را فراتر از توان و تعهد انجام داده است و این شرکت در مرحله ای است که می تواند نیروی انسانی مجرب را برای دیگر شرکت های پتروشیمی که در آینده ساخته میشوند در استان فراهم نماید.
وی افزود: در یک سال و نیم گذشته در بازارهای جهانی محصولات باکیفیت خود را با برند ایلام عرضه کرده ایم و تا کنون حتی  یک مورد هم شکایت از طرف مشتریان نداشته‌ایم.
وی گفت: یکی از مشکلات فروش محصولات شرکت پتروشیمی تبدیل ارز  به ریال است.
فرهاد دانشی به اخذ مدرک تضمین کیفیت ایزو در شرکت پتروشیمی ایلام اشاره کرد و با بیان اینکه محصولات خود را بر اساس نیازهای مشتری و کیفیت بالا عرضه می کنیم تصریح کرد:بدون هیچ گونه دست داشتن دلال‌ها محصولات خود را به صورت مستقیم در بازارهای جهانی ارائه می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام با پرداختن به این مهم که بایستی صنایع پایین دستی برای بهره گیری از محصولات شرکت تاسیس شوند تا محصول شرکت با ارزش افزوده  با عنوان محصول نهایی عرضه شود ابراز داشت:صنایع پایین دستی در استان هرچه سریعتر راه‌اندازی و اجرا شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به جوان بودن  بزرگترین مجتمع پتروشیمی غرب کشور اشاره کرد و گفت:استان ایلام پتانسیل عظیمی برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی را دارد و پتروشیمی ایلام می تواند هسته اصلی سرمایه گذاری باشد.

وی در پایان به ظرفیت و توان نیروی بومی درکشور پرداخت و گفت:۷۵ درصد تجهیزات این شرکت توسط نیروهای متخصص داخلی تولید شده است که نشانه توان علمی کشور است.

۱۶ مرداد ۱۳۹۵ ۱۶:۰۰
تعداد بازدید : ۸۶۰