عرضه یک میلیون بشکه میعانات گازی در بورس انرژی

یک میلیون بشکه از میعانات گازی پارس جنوبی امروز (دوشنبه) برای نخستین بار در بورس انرژی عرضه می شود.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، موضوع ورود نفت و فرآورده های نفتی به بورس و مبادله آن در بورس انرژی از گذشته مورد توجه بوده ، هر چند محموله های متعدد فرآورده های نفتی در بورس انرژی عرضه شده، اما تاکنون به دلایل مختلف معاملات نفت خام در بورس انرژی عملیاتی نشده است. 
در این میان، برای نخستین بار پای میعانات گازی پارس جنوبی که نوعی نفت سبک شناخته می شود به بورس انرژی باز شده که اقدامی مهم به شمار می رود.
به گزارش بورس انرژی، امروز، تالار بین الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران شاهد نخستین عرضه میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی خواهد بود. 
معامله فوق از نوع کشف «پریمیوم» است (معاملات کشف پریمیوم، معاملاتی است که آخرین قیمت مبنا که بر اساس قیمت های جهانی و شرایط بازار و عرضه کننده است در اطلاعیه عرضه اعلام می شود و خریداران بر روی این قیمت، باهم به رقابت می پردازند) و معامله به صورت ریالی تسویه می شود. 
حجم عرضه یک میلیون بشکه و قیمت تعیین شده برای واریز پیش پرداخت 41.46 دلار (آخرین قیمت مبنا 42.46 دلار) است.
خریداران باید تا قبل از شروع عرضه، 10 درصد ارزش ریالی معامله را مطابق با مکانیزم مصوب هیات مدیره بورس انرژی ایران (بر اساس، میانگین نرخ خرید و فروش ارز استعلام از سه صرافی بانک ملت، امید سپه و سامان) به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه واریز کنند.
حداقل حجم قابل خرید توسط هر مشتری یک میلیون بشکه (حجم عرضه) است که با نوسان عملیاتی مثبت یا منفی 5 درصد در یک محموله و یک کشتی قابل حمل است.
همچنین، دوره تحویل کالا در دوره زمانی 14 تا 18 شهریورماه در نظر گرفته شده است.
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۲۴
تعداد بازدید : ۳۹۴