10 کالای عمده صادراتی ایران کدامند؟ //محصولات پایه نفت و گاز در صدر

10 کالای عمده صادراتی ایران کدامند؟ //محصولات پایه نفت و گاز در صدر
محصولات پایه نفت و گاز و همچنین محصولات معدنی و صنایع معدنی سهم بالایی از صادرات کشور را در دو ماهه نخست امسال به خود اختصاص دادند.

براساس آمار گمرک ایران در دو ماهه اول 1391 کود اوره با 215 میلیون دلار بزرگترین کالای صادراتی ایران لقب گرفت. صادرات این محصول در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از 20 درصد افزایش یافته است. همچنین پلی‌اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از 94 درصد به جز نوع پودری با 173 میلیون دلار دومین کالای بزرگ صادراتی ایران در دو ماهه نخست سال جاری بود. صادرات این کالا اما در مقایسه با سال گذشته افت 14.5 درصدی را تجربه کرده است.

در همین حال متانول نیز با 161 میلیون دلار سومین کالای عمده صادراتی ایران در دو ماهه نخست سال جاری لقب گرفت. صادرات این کالا هم 28.7 درصد کم شده است. قیر نفت، بوتان مایع شده، سیمان پورتلند، سنگ‌آهن، پروپان مایع شده، پلی‌اتیلن گرید فیلم به صورت غیر پودر با وزن مخصوص 94 درصد یا بیشتر و گازوئیل نیز رده‌های چهارم تا دهم فهرست عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران در دو ماهه سال 1391 را به خود اختصاص دادند. 10 قلم کالای فوق در مجموع سهمی معادل 31.5 درصد از کل صادرات کشور را در دو ماهه اول امسال به خود اختصاص دادند. مجموع صادرات 10 قلم کالای فوق طی دو ماهه امسال به یک میلیارد و 420 میلیون دلار رسید. به گزارش ایسنا براساس آمار منتشر شده حجم کل صادرات ایران در دو ماهه نخست امسال با کاهش شش درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 1390 بالغ بر 4.5 میلیارد دلار شد.

۳ تیر ۱۳۹۱ ۰۰:۳۵
تعداد بازدید : ۱,۱۳۶