تشکیل «رگولاتوری نفت» با مشارکت فعال تشکل‌های تخصصی صنعت نفت

تشکیل «رگولاتوری نفت» با مشارکت فعال تشکل‌های تخصصی صنعت نفت
در نشست مشترک هشت تشکل صنعت نفت کشور با اعضای شورای گفت‌و‌گوی بخش خصوصی و دولت (موسوم به شورای گفتگو) در محل دبیرخانه این شورا در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، موضوع تشکیل نهاد رگولاتوری مستقل با اجماع مورد تایید همه حاضران قرار گرفت.
به گزارش ستاد خبری دبیرخانه کنفرانس نفت، جلسه کارگروه کارشناسی کمیته ماده ۷۶، در تاریخ ۹۵/۰۵/۱۳ با موضوع ضرورت ایجاد نهاد رگولاتوری غیر منتفع و مستقل در حوزه انرژی و نفت و گاز و پتروشیمی با حضور نمایندگانی از شورای رقابت، شرکت ملی پتروشیمی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان سرمایه گذاری، مرکز پژوهش های مجلس، وزارت امور اقتصادی و دارایی، اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف ایران، روسا و نمایندگان تشکل های نفتی مرتبط و همچنین مدیران اجرایی کنفرانس نفت تهران برگزار شد.
در ابتدای این جلسه «سید حمید حسینی»؛ رییس کنفرانس نفت به عنوان رییس جلسه و مسئول پیگیری درخواست­های تشکل­های صنفی صنعت نفت برای برگزاری موثرتر کنفرانس نفت با حضور همتایان بین­المللی شرکت­های پایین­دستی و میان­دستی صنعت نفت، ایجاد نهاد رگولاتوری نفت را مهم­ترین مساله بخش خصوصی و توسعه سرمایه­گذاری در این بخش مطرح کرد و اظهار داشت:‌ شورای رقابت و بخش انرژی شاکله و ساختار تنظیم مقررات را پی­ریزی کرده است و با ایجاد نهاد رگولاتوری برای بخش برق گام مهمی در این راه برداشته شده است.
بنابر اظهارات دکتر حسینی، رگولاتوری به عنوان نهاد مستقل و دارای اختیار می تواند به حل موثر مشکلات کنونی بخش خصوصی کمک کند؛ مساله­ای که منشا آن قانون­گذاری و تصدی­گری هم­زمان وزارت نفت در آن است. البته این مساله منشا قانونی دارد و با تاسیس رگولاتوری نفت این مساله قانونی به شکل قانونی حل خواهد شد. مساله­ای که تاکنون موجب شده بخش خصوصی در مواجهه با این ساختار پیچیده دچار مشکل شود.
وی تاکید کرد: ترکیب اعضای نهاد رگولاتوری نیز باید به گونه­ای تعیین شوند که با تغییر دولت­ها و افراد، همچنان بی­طرفانه و مستقل عمل کرده و نخواهد تامین­کننده منافع دولت باشد.
دکتر احمد مهدوی؛ دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، در ادامه این جلسه طرح ایجاد «نهاد عالی رگولاتوری» برای تمامی بخش­های انرژی را ارایه و تصریح کرد:‌ ضرورت ایجاد رگولاتوری در ماده 59 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 به خاطر وجود انحصارات طبیعی در کشور پیش­بینی شده است.
وی در ادامه ضمن تاکید بر این­که رگولاتوری در فضای رقابتی معنا ندارد ولی در فضای کنونی کشور لازم است، افزود: برجام روابط مالی و تجاری ایران با جهان رو تصحیح می کند اما در داخل، به همت همه بخش های خصوصی و دولتی برای رفع موانع صنعت خود نیاز داریم.
دکتر «مهدی عسلی»؛ اقتصاددان، نیز عضو شورای سیاست­گذاری کنفرانس نفت و از مدعوین جلسه در ادامه گفت: بخشی از مشکلات کنونی که گریبانگیر اقتصاد کشور است ناشی از تفسیر قانونگذار از قانون است این در حالی است که حاکمیت باید ضمن صیانت از منابع طبیعی کشور، به گونه‌ای سیاستگذاری کند که در بلند‌مدت بیشترین منافع برای کشور تامین شود.
وی با اعلام این که در انحصار طبیعی از آنجایی­که با بالا رفتن تولید، هزینه­ها پایین می­آید، قیمت­ها را انحصارگر تعیین می­کند و معمولا بیش از هزینه­های تولید است و موجب بیرون راندن رقبا می­شود، افزود:‌ شرکت­های ملی نفت و گاز ایران انحصار قانونی دارند و انحصار آن­ها طبیعی نیست.
وی تصریح کرد: صنایع نفت و گاز از زمره صنایع سرمایه­بر هستند و قیمت کالاهای این صنعت پرنوسان است چون ضریب کشش عرضه و تقاضا کوچک است بنابراین به دو دلیل یعنی قیمت و سرمایه، موضوع قیمت­گذاری در صنعت نفت و گاز اهمیت دارد. کسانی که قانون­گذار هستند باید با توجه به پایان­پذیری منابع انرژی، به گونه­ای عمل کنند که بیشترین منافع برای کشور حاصل شود و این مهم مستلزم وجود رژیم مالی بین دولت و شرکت­های ذینفع است.
به عنوان آخرین سخنران جلسه، احمد داوودی؛ عضو شورای رقابت گفت: پیشنهاد تشکیل نهاد رگولاتوری پیش­تر به صورت مشترک از سوی وزارت نفت و وزرات نیرو به شورای رقابت ارایه شده و طی چهار جلسه بررسی و کلیات آن مورد تایید قرار گرفته است.
وی افزود: بر علت تشکیل این جلسه روسا و نمایندگان تشکل­های صنفی مرتبط با صنعت نفت، پیشنهادات تکمیلی خود در خصوص تشکیل نهاد رگولاتوری را به شورای رقابت ارایه کنند تا در تهیه متن نهایی مصوبه رگولاتوری نفت از آن بهره­برداری شود.
داوودی ضرورت تاسیس نهادهایی نظیر رگولاتوری را ناشی از تغییر الگوهای مدیریتی در جهان دانسته و توضیح داد: الگوهای مدیریتی در گذشته مبتنی بر تمرکز هرچه بیشتر امور اقتصادی در دست دولت­ها و اتخاذ کلیه تصمیمات توسط دولت بود که به تدریج با تقویت بخش خصوصی و تغییر گرایش به سمت افزایش مشارکت این بخش، الگوهای مدیریتی نیز دستخوش تغییر شده و ایجاب می­کرد که بخشی از فعالیت­های تنظیم مقررات نیز به مردم و شرکت­های تولیدی و ... واگذار شود.
به گفته وی در ایران نیز شورای رقابت در ادامه چنین تحولاتی، به موجب فصل نهم قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 که از ماده 43 تا 84 آن به شورای رقابت و امور تنظیمات و رگولاتوری ها اختصاص یافته، ایجاد شد. شورا در دوره جدید فعالیت­های خود  پیشنهاد وزارت نفت و وزارت نیرو برای ایجاد رگولاتوری را در دست بررسی دارد که تاکنون چهار جلسه تشکیل شده و کلیات آن به تصویب رسیده است.
عضو شورای رقابت سه وظیفه و کارکرد مهم مورد انتظار از رگولاتوری را «تنظیم مقررات، نظارت و داوری» برشمرده و جهت تامین این کارکردها توضیح داد:‌ شورای رقابت بخشی از اختیارات غیر قضایی و صدور حکم خود را به نهاد رگولاتوری واگذار خواهد کرد. اختیارات تنظیمی و سیاست­گذاری هم که تاکنون در حیطه وزارت نفت و نیرو بوده است به رگولاتور منتقل خواهد شد.
وی در پاسخ به یکی از پیشنهادات در جلسه، ایجاد نهادی با عنوان «نهاد عالی رگولاتوری» موازی کاری با شورای رقابت خواهد بود درحالی­که قانون در مواد 43 تا 84 تمامی جوانب و زمینه های کار و مسوولیت شورا را مشخص کرده است و همان ماموریت­های پیشنهادی را دنبال می­کند.
داوودی در ادامه تداخل قوانین مختلف و مغایرت آنها را یکی از مشکلات اساسی در سیستم قانون­گذاری کشور دانسته و تاکید کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به ویژه می­بایست توجه خاصی به این موضوع داشته باشد.
به گزارش ستاد خبری دبیرخانه کنفرانس نفت در پایان این نشست مقرر شد نتیجه اولین جلسه کارگروهی و کارشناسی با موضوع «رگلاتوری» که صبح 13 مرداد 95 برگزار شد، جهت پیگیری از طریق گنجانیدن آن در پیشنهادات مجلس در لایحه برنامه ششم توسعه، از طریق مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و همچنین تهیه پیشنهادات فعالان و تشکل­های بخش خصوصی کشور به صورت یکپارچه قبل از جلسه­ای که روز 18 مرداد 95 در محل مرکز ملی رقابت بابت تصویب «رگولاتوری نفت» برگزار خواهد شد، به اعضای شورای رقابت اقدام شود.
مقررشد در جلسه مورد اشاره نمایندگان دبیرخانه دایمی کنفرانس نفت به نمایندگی از تشکل‌های حوزه انرژی و اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ایران به نمایندگی از بخش خصوصی در جلسات شورای رقابت حضور داشته باشند.
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ ۱۷:۰۶
تعداد بازدید : ۶۵۴