عضو هیات‌مد‌یره اتحاد‌یه فرآورده های نفت ، گاز و پتروشیمی: 13/5 درصد هزینه سربار داریم/ شرکت ملی نفت رقیب بخش خصوصی شده است

عضو هیات‌مد‌یره اتحاد‌یه فرآورده های نفت ، گاز و پتروشیمی: 13/5 درصد هزینه سربار داریم/ شرکت ملی نفت رقیب بخش خصوصی شده است
خبرگزاری آریا- عضو هیات‌مد‌یره اتحاد‌یه فرآورده های نفت ، گاز و پتروشیمی با بیان این که بالاترین نرخ گمرکی در ایران  اعمال می شود گفت: متاسفانه شرکت ملی نفت خود را رقیب بخش خصوصی می داند.
به گزارش خبرنگار آریا، احمد ابوترابی با اشاره به موانع و مشکلات پیش روی صادرکنندگان محصولات فرآورده های نفتی اظهار داشت: در وهله اول برای رفع موانع صادرات باید سیاست های دولت و ارگان ها مربوطه در خصوص واحدهای تولید و فرآورده های نفتی  تغییر کند.
وی با اشاره به بی برنامگی واحدهای پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن ها گفت: این واحدها  به دلیل مشکلاتی که  در تامین خوراک و قیمت  گذاری  آن دارند نمی توانند برای خود یک برنامه مدون و یا حداقل 3 ماهه داشته باشند.
هنوز گشایشی در مبادلات مالی در سطح بین المللی ایجاد نشده 
ابوترابی  همچنین اعطای تسهیلات کم بهره برای تولید را لازمه حمایت از تولید و صادرات  دانست و گفت:، در حال حاضر تسهیلات با نرخ های سود بالا بپرداخت می شود در صورتی که تسهیلات اعطایی باید به  به گونه ای باشد که واحد تولیدی توان کار و باز پرداخت تسهیلات را داشته باشد.وی افزود:در گذشته با استفاده از ابزارهای مالی مانند فاینانس و ال سی در معاملات مشکلی نداشتیم ، اما در حال حاضر با وجود تبلیغات دولت  در خصوص فضای مطلوب ایجاد شده  بعد از برجام برای فعالان اقتصادی هنوز هیچ اتفاقی نیافتاده  و فاینانس ،ال سی ها باز نشده است و مشکلات در این زمینه به قوت خود باقی است.
وی تصریح کرد: علیرغم گفته های مسئولین دولتی تغییری در روان سازی فضای کسب و کار ایجاد نشده  و به طور مثال ، برای دریافت یک پروانه توسعه و بهره برداری موانع بسیاری پیش پای صنایع می گذارند که  در نهایت تولید کنندگان عطایش را به لقایش می بخشند.
ابوترابی، فروش محصولات مشابه کارخانه های پایین دستی در بازار هدف از سوی شرکت نفت، را از دیگر مشکلات فعالان این حوزه دانست و گفت:متاسفانه شرکت ملی نفت خود رقیب بخش خصوصی شده است.
گمرک هیچ گونه تسهیلاتی برای صادرکنندگان قائل نیست
عضو هیات‌مد‌یره اتحاد‌یه فرآورده های نفت ، گاز و پتروشیمی در ادامه عدم ثبات در قوانین و دستورالعمل ها را از دیگر معضلات پیش رو دانست و گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران تاکنون هیچ گونه تسهیلاتی را برای صادرکنندگان قائل نشده  و به عنوان مثال فرقی میان  صادر کننده ای که 10 میلیون دلار صادرات دارد با  شخصی که 100 میلیون  و یا 10هزار دلار صادرات داشته وجود ندارد
.وی همچنین اظهار داشت : در حالی که تعرفه گمرکی در بسیاری از کشورها صفر و یا نهایتا 3 دزصد است ، ایران بالاترین تعرفه گمرکی را دارد.
سیزده و نیم درصد هزینه سربار داریم
عضو هیات‌مد‌یره اتحاد‌یه فرآورده های نفت ، گاز و پتروشیمی در ادامه با اشاره به هزینه های سربار تولید در این بخش گفت: در حالی که تولید کننده بدنبال این است که هزینه هایش به حداقل برسد تولید کنندگان و فعالان حوزه صادرات محصولات نفتی در ایزان با  13 و نیم درصد هزینه سر بار مواجه اند ، با این هزینه های بالای تولید با کجا توان رقابت داریم.
وی رفع موانع تولید و صادرات در بخش فراورده های نفت ف گاز و پتروشیمی را منوط به همکاری دولت ، وزارت نفت و سایر زیر مجموعه های مرتبط دانست و گفت: تنها نهادی که تاکنون با این اتحادیه و اعضا همکاری مطلوب داشته است سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.
۱۹ مرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۴۹
تعداد بازدید : ۵۹۸