کریدور شمال-جنوب جایگزین کانال سوئز می‌شود

کریدور شمال-جنوب جایگزین کانال سوئز می‌شود
ایران و روسیه توافق کردند که روابطشان در زمینه حمل و نقل را تقویت کنند. از جمله توافقات انجام شده بین دو کشور احداث یک خط ریلی از طریق آذربایجان است که جایگزین مسیر ترانزیت کالا از طریق کانال سوئز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، ایران و روسیه توافق کردند که روابطشان در زمینه حمل و نقل را تقویت کنند. از جمله توافقات انجام شده بین دو کشور احداث یک خط ریلی از طریق آذربایجان است که جایگزین مسیر ترانزیت کالا از طریق کانال سوئز خواهد شد.

ماکسیم سوکولوف، وزیر حمل و نقل روسیه در این باره گفت: «اگر این مسیر ریلی ساخته شود، می تواند بخشی از سهم ترانزیت کالا را که هم اکنون از طریق سوئز انجام می گیرد به خود اختصاص دهد.» وی افزود، برنامه ریزی ها برای احداث این خط ریلی احتمالا سال آینده تکمیل خواهد شد.

الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان با بیان اینکه کریدور ترانزیتی بین المللی شمال جنوب «از اهمیت بالایی» در متصل کردن اروپا و آسیا برخوردار است، پیشنهاد کمک کشورش به تامین مالی این پروژه را مطرح کرد. روحانی پیشتر گفته بود، آذربایجان توافق کرده که نیمی از اعتبار مورد نیاز برای متصل کردن شبکه ریلی ایران به مرز آذربایجان را تقبل نماید.

آذربایجان قصد دارد از طریق این خط ریلی خود را به عنوان یک قطب مهم ترانزیتی مطرح سازد.

یوری یوشاکوف، دستیار رئیس جمهوری روسیه گفت، کریدور ترانزیتی شمال- جنوب، مزیت هایی نسبت به مسیر های موجود دارد. وی افزود، این پروژه که از سال 2008 موضوع گفت وگوست، احتمالا پس از نشست روسای جمهور سه کشور شتاب قابل توجهی خواهد گرفت.

الکسان شاهین اوغلو، رئیس مرکز تحقیقاتی اطلس در باکو در این باره گفت، روسیه قادر خواهد بود از این مسیر جدید برای صادرات کالا به بازارهای آسیایی و منطقه حاشیه خلیج فارس استفاده کند. وی افزود، این مسیر همچنین راه کالاهای ایرانی برای صادرات به شمال و شرق آسیا را کوتاه تر خواهد کرد.

خطوط ریلی آذربایجان از قبل به روسیه متصل شده است. علی نورزاد، رئیس شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل ایران گفته، بانک بین المللی آذربایجان 500 میلیون دلار برای اتصال شبکه ریلی ایران به مرز آذربایجان 500 میلیون دلار وام خواهد داد.

۱۹ مرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۴۴
تعداد بازدید : ۴۲۶