سیدحمید حسینی: برجام به تنهایی حلال مشکلات اقتصادی کشور نیست

سیدحمید حسینی:  برجام به تنهایی حلال مشکلات اقتصادی کشور نیست

سیدحمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران و رئیس کمیسیون اصل 44 محیط کسب و کار معتقد است برجام یک فرصت استثنایی  است که ایران را در مسیر و رشد و توسعه قرار داده و باعث شده ریل اقتصادی کشور در مسیر اصلی خود قرار بگیرد.

با گذشت یک سال از اجرای برجام، از این رویداد چه انتظاراتی می رفت که تحقق یافته یا نیافته است؟

برجام را می توان با قطعنامه 598 مقایسه کرد، همان طور که این قطعنامه یک تصمیم انقلابی و به عنوان جام زهر تلقی می شد، اما با گذشت یکی دو سال آثار مثبت پذیرش این قطعنامه در کشور مشخص و به عنوان یک تصمیم ارزشمند از آن یاد شد. قطعا برجام نیز تصمیم انقلابی و درستی است و امروز باید به این نکته هم توجه کرد که اگر برجام نبود وضعیت اقتصادی امروز کشور به چه شکل می بود.

هم اکنون با اجرای برجام، بازارهای دنیا به روی دنیا باز شده، صادرات نفت به مرز 600 هزار شبکه در روز ارتقا یافته، پس از برجام حدود 6 درصد صادرات محصولات پتروشیمی اضافه شده، همچنین بسیاری از تجهیزات نیروگاهی و پالایشگاهی کشور با تکنولوژی روز دنیا مجهز شده است، اما امروز موضوعی که مورد انتقاد قرار گرفته و نتوانسته انتظارات را از برجام برآورده سازد بحث ورود سرمایه های خارجی است.

هم اکنون نیاز اصلی پیشرفت اقتصاد کشور ورود سرمایه خارجی است. عدم ورود سرمایه های خارجی به کشور ناشی از مشکلات داخلی کشور و فشارهای دشمن و کارشکنی های صورت گرفته در خارج از کشور است، اما قطعا اگر برجام نبود و صادرات نفت افزایش نمی یافت با شرایط بد اقتصادی دنیا می توان گفت که شرایط اقتصادی امروز کشور می توانست بدتر باشد.

در طول یک سال گذشته تغییری در وضعیت معیشتی مردم حاصل نشده است، آیا این امر از ضعف برجام نشات می گیرد؟

قطعا باید انتظار ما از برجام متناسب با شرایط اقتصادی روز دنیا و کشور باشد. درست است که همواره شرایط معیشتی مردم سخت است، اما خوشبختانه اقتصاد کشور با بحران روبه رو نیست و با کاهش 40درصدی تحریم ها اقتصاد کشور به ثبات رسیده و آمارهای رسمی نشان می دهد که بیکاری از 12درصد به 11.2درصد کاهش یافته است و پیش بینی می شود که امسال کشور با رشد اقتصادی روبه رو شود. هم اکنون کشور با مشکلات عدیده اقتصادی روبه رو است که برجام به تنهایی حلال آن نیست.

این یک واقعیت است که ما نتوانستیم به درستی از فرصت برجام استفاده کنیم چرا که هم اکنون روابط داخلی کشور فاقد انسجام است. برجام فرصت افزایش علاقه مندی به سرمایه گذاری خارجی است که با مشکلات یادشده این فرصت به خوبی استفاده نشد.

همچنین سایر تحریم های غیر هسته ای علیه ایران وجود دارد که این یک چالش برای ورود سرمایه های خارجی است بنابراین این موضوع ها ربطی به برجام ندارد؛ برجام ضرورتی بود که کار خود را به خوبی انجام داد اما نیروهای مخالف برجام در داخل و دشمن های خارجی که مخالف ورود ایران به بازارهای بین المللی هستند باعث سنگ اندازی در اجرای برجام شدند.

۱۹ مرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۱۸
تعداد بازدید : ۷۲۷