اربیل امضای موافقتنامه صادرات نفت از خاک ایران را به تاخیر انداخت

اربیل امضای موافقتنامه صادرات نفت از خاک ایران را به تاخیر انداخت
مقامات اقلیم کردستان عراق امضای موافقتنامه صادرات نفت این اقلیم از طریق ایران را که قرار بود در ماه می به امضا برسد، به تاخیر انداخته اند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از منابع خبری محلی، مقامات اقلیم کردستان عراق  امضای یک قرارداد نفتی با ایران را به تاخیر انداخته اند. این توافق که قرار بود در روز 4 می به امضا برسد هنوز نهایی نشده است.
این قرارداد امکان دسترسی اقلیم کردستان عراق به خلیج فارس به منظور صادرات نفت این منطقه را فراهم خواهد کرد. بر اساس این گزارش، پیشنهاد مذکور پس از «مجموعه ای از اختلالات» ایجاد شده در مسیر صادرات نفت کردستان عراق به بندر  جیهان ترکیه مطرح شده است.
ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان در ایران در این باره گفت: «دولت ایران برای امضای توافق نفتی با اقلیم کردستان پا پیش گذاشته و آنها 3 ماه است که منتظر هستند. اما اقلیم کردستان همچنان سکوت کرده است.» وی افزود: «اقلیم کردستان باید تصمیم خود را درباره یک جواب بله یا خیر بگیرد.»
هرچند هیئت اقلیم کردستان در ماه آوریل به تهران سفر کرد و توافق شد که در طی یک ماه موافقتنامه ای بین دو طرف به امضا برسد، اما به گفته دباغ، این تاخیر به دلیل «قرارداد 50 ساله... بین اقلیم کردستان و دولت ترکیه برای فروش نفت» به وجود آمده است.
عبدالله آکرای، مدیر کل روابط ایران و عراق در دولت اقلیم کردستان با رد این اتهامات خاطر نشان کرده که تاخیر در امضای این توافق «هیچ ارتباطی به توافقات نفتی اربیل- آنکارا ندارد.»
وی افزود: «تا جایی که من می دانم، ایران نیز در خصوص این پروژه سکوت کرده است.»
بر اساس آمارهای بی پی، کردستان عراق به صورت مستقل در حال توسعه ذخایر نفتی به حجم تقریبی 45 میلیارد بشکه است که حدود یک سوم کل ذخایر نفتی عراق را تشکیل می دهد.
۲۰ مرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۲۷
تعداد بازدید : ۴۲۵