توسعه پرشتاب صنعت پتروشیمی با هدف جلوگیری از خام فروشی//صنعت پتروشیمی بورس را متحول می کند

توسعه پرشتاب صنعت پتروشیمی با هدف جلوگیری از خام فروشی//صنعت پتروشیمی بورس را متحول می کند
شرکت های پتروشیمی امسال در بهترین وضعیت سوددهی قرار دارند و آمارها حاکی از آن است که صنعت پتروشیمی همچنان یک صنعت سود آور به شمار می رود.
به گزارش خبرنگار شانا، رینگ پتروشیمی بورس کالای ایران از زمان گشایش آن تاکنون فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشته و در این مدت شرکت های پتروشیمی با عرضه محصولات خود توانسته اند سهم مناسبی از بازار را به خود اختصاص دهند و همین موضوع سبب شده است تا معامله سهام شرکت های پتروشیمی حاضر در بورس نیز همواره با رونق همراه باشد.

کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند که هم اکنون مطمئن‌ترین و راحت ترین روش خرید محصولات پتروشیمی از طریق بورس است و افرادی هم که در حوزه سهام شرکت های پتروشیمی سرمایه گذاری می کنند، باید منتظر سود و موفقیت باشند و باید در نظر داشت که این سودآوری بلندمدت خواهد بود.

تجربه بازار و معاملات سهام شرکت های پتروشیمی نشانگر آن است که خرید سهام شرکت های پتروشیمی از جمله سرمایه گذاری هایی است که در طول زمان به نتیجه می رسد و نباید منتظر سود کلان طی یک تا دو فصل بود.

در همین حال با موافقت هیئت عالی واگذاری قرار است به زودی بخشی از سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به ارزش ۲ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان در بورس عرضه شود که می تواند سهم شرکت های پتروشیمی در بازار سرمایه را افزایش دهد.

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس شامل سهام ۱۵ شرکت بزرگ و سودآور صنعت پتروشیمی ایران است؛ به طوری که در این هلدینگ شرکت های بازرگانی پتروشیمی ۴۵ درصد، پتروشیمی بین‌الملل ۱۰۰ درصد، ره‌آوران فنون ۱۰۰ درصد، عملیات غیر صنعتی پازارگاد ۱۰۰ درصد، عملیات غیر صنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی (ماهشهر) ۱۰۰ درصد، مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی ۱۰۰درصد و پتروشیمی‌های نوری ۷۶.۵۵ درصد، بندرامام ۷۰ درصد، بوعلی‌سینا ۷۰ درصد، پارس ۶۰ درصد، تندگویان ۷۵ درصد، خوزستان ۷۰ درصد، فجر ۷۰ درصد، پتروشیمی مبین ۱۰۰ درصد و پتروشیمی اروند ۸۰ درصد است.

ارزش اسمی هلدینگ خلیج فارس ۲۴ هزار میلیارد ریال است و پیش‌بینی می شود ارزش واقعی این هلدینگ بیش از ۴ تا ۵ برابر ارزش اسمی آن باشد؛ بدون تردید حضور هلدینگ در بازار می تواند بر نحوه عرضه محصولات پتروشیمی و گسترش آن تاثیر گذار باشد و در پی آن ارزش سهام هلدینگ نیز با افزایش روبه رو شود.

مدیران شرکت های پتروشیمی و نیز فعالان بورس بر این باورند که شرایط مطلوب صنعت پتروشیمی یکی از اولین گزینه ها در بازار سرمایه برای خرید سهام محسوب می شود و متقاضیان خرید سهام این شرکت ها در حال افزایش است.

آمارهای منتشر شده و نیزپیش بینی های بازار نشانگر آن است که افزایش حجم تولید شرکت های پتروشیمی مطلوب بوده و این عملکرد می تواند سود مناسبی را عاید سرمایه گذاران در این صنعت ارزش آفرین کند.

بر اساس این گزارش، حجم تولید این شرکت ها روند صعودی دارد و تحریم صنعت پتروشیمی نتوانسته است بر روندتولید، فروش و صادرات محصولات پتروشیمی تاثیر چندانی داشته باشد.

شرایط کلی حاکم بر شرکت های پتروشیمی از چشم اندازی روشن برخوردار بوده و از مزایای خوبی بهره می برند و در هر شرایطی، وضعیت سهامشان قابل دفاع است و می توان گفت زمینه های مثبت موجود در سال 91 تداوم خواهد داشت.

همزمان با رشد تولید محصولات پتروشیمی سود شرکت های پتروشیمی سال گذشته به طور میانگین حدود 30 درصد افزایش یافته و در مواردی چند شرکت پتروشیمی تا چندین برابر این رقم نیز سودآوری داشته اند.

تحلیلگران بازار بر این اعتقادند که افزایش ظرفیت تولید و حجم صادرات شرکت های پتروشیمی حاضر در بورس، مهم ترین عوامل سودآوری این شرکت هاست.

بر پایه این گزارش، صنعت پتروشیمی ایران در سه ماه نخست امسال بیش از 7 میلیون تن محصول تولید کرده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 9 درصد رشد داشته است.

علی صالح آبادی گفت: تاثیرپذیری بازار سهام از رخدادهای غیراقتصادی افزایش یافته است، حال آن که شرکت‌های بورسی امسال همواره سودهای خود را با افزایش پیش‌بینی کرده‌اند و از وضع بنیادی بسیار مناسب برخوردارند.

چندی پیش مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اهمیت حرکت به سوی تولید براساس ظرفیت اسمی مجتمع ها افزود: پس از تلاش های فراوان، یک ساختار عرضه و تقاضا بر فروش محصولات پتروشیمی در بورس حاکم شد که باید براساس آن حرکت کرد و تامین به موقع، متناسب و متعادل محصولات پتروشیمی در بازار سبب خواهد شد تا عدالت نسبی در این حوزه برقرار شود و صنایع تکمیلی و پایین دستی پتروشیمی آسیب نبینند.

از سوی دیگر شرکت های پتروشیمی سال 91 را سالی سودآور برای سهامداران خود اعلام کرده اند؛ به طور مثال شرکت پتروشیمی آبادان پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30 اسفند 91 را با سرمایه 160 میلیارد ریال 737 ریال اعلام کرده است.

برپایه این گزارش هیئت مدیره تصمیم دارد به ازای هر سهم 516 ریال را برای تقسیم به مجمع عمومی عادی سال مالی 91 پیشنهاد کند.

شرکت پتروشیمی خارک نیز پیش بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به 30 اسفند 91 را با سرمایه یک هزار میلیارد ریال 4145 ریال اعلام کرد که در 2 ماه منتهی به پایان اردیبهشت ماه امسال 19 درصد معادل 772 ریال آن را پوشش داده است.

این شرکت مقدار تولید و فروش سال مالی 1391 را با توجه به مقدار خوراک دریافتی و مقدار تولید واقعی 2 ماه نخست سال مالی 91 و تعمیرات اساسی در سال مالی فوق، پیش بینی کرده است.

این شرکت عنوان کرده است هیئت مدیره تصمیم دارد 75 درصد سود خالص سال مالی 91 را برای تقسیم به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.

همچنین شرکت پتروشیمی فارابی نیز در دوره 12 ماه منتهی به 29 اسفند 90 با کسب 55 میلیارد و 672 میلیون ریال سود خالص 1113 ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشت.

از سوی دیگر رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی نیز چندی پیش گفت: با اجرای کامل قانون اصل 44، دیگر واحد دولتی در صنعت پتروشیمی کشور وجود نخواهد داشت.

مرتضی عزیزی با اشاره به برخی از مشکلات پیش ‌روی این صنعت، درباره اقدام های این انجمن برای حل این مشکلات گفته بود: یکی از شاخص‌ترین دستاوردهای این انجمن حذف موضوع اخذ عوارض صادراتی از محصولات پتروشیمی در لایحه بودجه سال ۹۱ کل کشور، به دلیل مغایرت‌های قانونی بود که با تلاش این انجمن و همت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت محقق شد .

وی با تاکید بر خروج دو شرکت فجر و مبین از هلدینگ خلیج فارس افزود: با توجه به این که حضور این شرکت‌ها در هلدینگ خلیج‌فارس منجر به انحصار در بخش تأمین سرویس‌های جانبی در صنعت پتروشیمی می شود، نشست هایی با وزیر اقتصاد، مدیران سازمان بورس همچنین سازمان خصوصی سازی برگزار کردیم و در نهایت مجوز خروج دو شرکت‌ پتروشیمی فجر و مبین از هلدینگ خلیج فارس را گرفتیم.

عزیزی اظهار کرده بود: یکی از شاخص‌ترین دستاوردهای این انجمن، حذف موضوع اخذ عوارض صادراتی از محصولات پتروشیمی در لایحه بودجه 91 به دلیل مغایرت‌های مربوط به تبصره بند ب ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بود.

چندی پیش مدیر برنامه ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ایجاد یک مرکز سرمایه گذاری با هدف شتاب دهی به روند مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح های پتروشیمی خبر داد و تاکید کرد: با استفاده از صندوق توسعه ملی برای تامین منابع ارزی طرح های بخش خصوصی، افزون بر تکمیل طرح های توسعه ای، توان تولید را در صنعت پتروشیمی افزایش خواهد داد.

رمضان اولادی با بیان این که ایجاد یک مرکز سرمایه گذاری و شتاب دهی به روند جذب سرمایه گذاران واجد شرایط و فراهم کردن امکان حضور در کنار ایجاد شرایط مناسب برای مشارکت و اجرای طرح های پتروشیمی، قدرت رقابت پذیری صنعت پتروشیمی را در منطقه افزایش می دهد گفته بود: توانمندسازی بخش خصوصی و فراهم کردن شرایط سرمایه گذاری، بر افزایش بهره وری و بهبود فضای کسب و کار نیز تاثیر گذار است و به ایجاد شغل های جدید می انجامد.

آمارهای منتشر شده در نشریه های معتبر بین المللی حاکی از آن است که صنعت پتروشیمی ایران از رشدی مطلوب برخوردار است و با تولیدی شدن طرح های در دست اجرا می توانیم با افزایش تولید در مجتمع های پتروشیمی و تامین کامل نیازداخل، در بازارهای جدید بین المللی حضوری پربارتر داشته باشیم.
۳ تیر ۱۳۹۱ ۰۰:۴۸
تعداد بازدید : ۹۶۷