شاهدایی: 5درصد از تولید ناخالص ملی صرف هزینه های خوردگی می شود

شاهدایی: 5درصد از تولید ناخالص ملی صرف هزینه های خوردگی می شود
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت : هزینه های مستقیم خوردگی در کشور ما حدود 5 درصد تولید نا خالص ملی است.

به گزارش نیپنا، شاهدایی در اولین گردهمایی استقرار مدیریت خوردگی در صنایع پتروشیمی که در سالن مهندس نعمت زاده شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزارشد اظهار داشت :هدف مهم از برگزاری این گردهمایی این است که با تصویب سند راهبردی مدیریت خوردگی در هیات مدیره های شرکت های صنایع پتروشیمی و ابلاغ آن مدیران بتوانند بودجه های مشخص برای آن تصویب کنند و مدیریت خوردگی را در شرکتها استقرار دهند.

شاهدایی گفت: برای پیاده کردن این سند مدیریت خوردگی و تصویب در هیات مدیره ها احتمال دارد با چالش هایی مواجه شویم که یکی از آنها تفکر تولید محور و تاکید روی تناژ بالای تولید است ولی عملا تجربه و بررسی ها نشان داده همیشه افزایش تناژ بالای تولید سودآوری را تضمین نمی کند و اگر دقت شود هزینه های غیر مستقیم خوردگی باعث کاهش سودآوری هم می شود.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه امروزه کشورهای پیشرفته دنیا به دنبال حذف خوردگی به جای کنترل خوردگی هستنددرخصوص هزینه های ناشی از خوردگی گفت :آنچه که ما محاسبه می کنیم هزینه مستقیم است ولی تقریبا مطالعات نشان داده هزینه غیر مستقیم برابر است با هزینه مستقیم  و آنچه که در آمریکا بررسی کردند حدود 3.1 درصد تولید ناخالص ملی هزینه های مستقیم خوردگی در این کشور است که طبق آمار 2011 درحدود 20 میلیارد دلار هزینه داشته است و در کشور ما برآورد چیزی حدود 5درصد تولید ناخالص ملی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: اجرای صحیح سند مدیریت خوردگی دستاورد ارزشمندی را در پی خواهد داشت و این دستاوردها شامل کاهش خرابی های ناشی از خوردگی،کاهش هزینه های تعمیر و تعویض تجهیزات،کاهش توقف های غیر منتظره در تولید،افزایش سطح ایمنی و کاهش تلفات و هزینه های جانبی ،کاهش هزینه های بیمه و زیست محیطی خواهد بود.
وی ادامه داد: خوردگی پیامدهای منفی زیاد چون پیامد جانی ، مالی و زیست محیطی و صنعتی دارد و در صنعتی مثل پتروشیمی ،نفت و گاز که در هوای آزاد و مرطوب هستند بیشتر در معرض خوردگی اتمسفری هستند در نتیجه برای مبارزه با چنین مشکلی باید یک درک سیستماتیک از خوردگی  و روشهای مبارزه با آن داشته باشیم.
شاهدایی با اشاره به اینکه خوردگی یک پدیده طبیعی است و مانند پدیده های دیگر طبیعی پر خطر ودارای هزینه سنگینی هست گفت: فرق آن با بلایای دیگر این است که قابل کنترل است.البته دارای هزینه است اما هزینه ناشی از کنترل آن می تواند منجر به کاهش هزینه های نهایی درخود صنعت شود.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: امیدواریم با اجرایی شدن سند مدیریت خوردگی در صنعت پتروشیمی گامی بزرگ در جهت اجرایی شدن اهداف اقتصاد مقاومتی برداریم. 

۲۳ مرداد ۱۳۹۵ ۱۶:۰۵
تعداد بازدید : ۴۳۳