بیزینس تایمز: مشتریان آسیایی نفت ایران راه دور زدن تحریم‌ها را یافته‌اند

بیزینس تایمز: مشتریان آسیایی نفت ایران راه دور زدن تحریم‌ها را یافته‌اند
بیزینس تایمز طی گزارشی نوشت مشتریان آسیایی نفت ایران راه دور زدن تحریم‌ها را یافته اند و ژاپن خود محموله‌های نفتی ایران را بیمه می کند و نفت صادراتی ایران به چین نیز توسط خود ایران بیمه می شود.
به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از پایگاه اینترنتی آی بی تایمز، مشتریان عمده نفت ایران در آسیا دو راه جدید را برای دور زدن تحریم های امریکا و اتحادیه اروپا و ادامه واردات نفت از این کشور پیدا کرده اند.

پارلمان ژاپن روز چهارشنبه با تضمین های دولتی برای بیمه محموله های نفتی ایران موافقت کرد که به موجب آن به دولت ژاپن اجازه داده می شود، هر تانکر حامل نفت ایران را به میزان حداکثر 7.6 میلیارد دلار در برابر حوادث احتمالی تحت پوشش بیمه ای قرار دهد.

چین نیز تصمیم گرفته از ایران بخواهد، خود مسئولیت تحویل و خطرات متوجه محموله های نفتی را بر عهده بگیرد.

تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران، که شامل تحریم بیمه ای محموله های نفتی ایران نیز می شود، مشکلاتی را برای کشورهای ژاپن، کره جنوبی، چین و هند که از شرکت های بیمه ای اروپایی برای بیمه محموله های نفتی خریداری شده از ایران استفاده می کنند، ایجاد کرده است.

هند اعلام کرده که واردات نفت خود از ایران را با استفاده از روش پرداخت به روپیه ادامه خواهد داد. بر اساس این روش شرکت های نفتی هند پول نفت خریداری شده از ایران را به روپیه در بانک یو سی اوی هند پرداخت خواهند کرد و طرف ایرانی از این پول برای خرید محصولات کشاورزی و دارویی هند استفاده خواهد کرد.

رفیق احمد، رئیس فدراسیون سازمان های صادراتی هند در این زمینه گفت: «معادل 550 میلیون دلار (به روپیه) در مرحله اول به این حساب واریز خواهد شد.»

بر اساس این گزارش، کالاهای هندی به ارزش 500 تا 600 میلیون دلار در طی دو تا سه ماه پس از اجرای این روش به ایران ارسال خواهد شد.

با این حال، به نظر می رسد که دولت هند ناچار است راهی را برای دور زدن تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا بیابد، زیرا شرکت های بیمه هندی از ظرفیت مالی کافی برای پوشش بیمه ای محموله های نفتی ایران برخوردار نیستند و اکثر شرکت های حمل و نقل هندی نیز بدون برخورداری از پوشش بیمه ای تمایل چندانی به حمل نفت ایران به هند ندارند.

هند و ژاپن اخیرا مشمول معافیت از تحریم های آمریکا علیه ایران قرار گرفته اند.

ایران در سال گذشته حدود 9 درصد از نفت مورد نیاز ژاپن و 12 درصد از نفت مورد نیاز هند را تامین کرد.

بر اساس گزارش رویترز کشورهای بزرگ آسیایی که به شدت به واردات نفت وابسته هستند تمایلی به قطع کامل واردات نفت از ایران ندارند و نمی خواهند به طور کامل به واردات نفت از عربستان ، لیبی و عراق وابسته شوند ، این در حالی است که وضعیت تولید نفت عراق و لیبی هیچ گونه ثبات خاصی ندارد .

منابع آگاه اعلام کردند چین و ژاپن طی ماه جولای مجموعا روزانه 620 هزار بشکه نفت از ایران وارد خواهند کرد . ایران در سال 2011 میلادی حدود دو سوم صادرات روزانه نفت خود معادل 1.45 میلیون بشکه را به این چهار کشور آسیایی صادر کرده است .

یک مقام ارشد نفتی چین نیز در مصاحبه با رویترز تاکید کرد اعمال تحریمهای اروپا بر ضد ایران مشکلی برای ما نخواهد بود و ایران می تواند نفت صادراتی به چین را با نفتکشهای خود به چین صادر کند .

یک مقام آگاه ژاپنی نیز گفت با توجه به تعطیلی اکثر نیروگاههای اتمی ژاپن این کشور به واردات نفت از ایران نیاز دارد و برای ماههای جولای و ژوئن روزانه 120 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است .

واردات نفت ژاپن از ایران طی ماه می نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 درصد رشد داشته است . ایران نه درصد نفت مورد نیاز ژاپن را در سال 2011 تامین کرده است .

در همین حال، کره جنوبی ممکن است در ماه جولای به دلیل تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا، واردات نفت خود از ایران را متوقف سازد. سئول برنامه ای برای اختصاص پوشش بیمه ای دولتی برای محموله های نفتی ایران ندارد. در عوض مقامات کره ای در حال رایزنی با مقامات اتحادیه اروپا هستند تا بتوانند اجرای این تحریم ها را متوقف سازند و یا به تعویق بیاندازند. این مذاکرات تا کنون نتیجه ای را در بر نداشته است.

گونتر اوتینگر، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا هفته گذشته در جریان یک کنفرانس اظهار داشت، اتحادیه اروپا تحریم نفتی علیه ایران را متوقف نخواهد کرد و به تعویق نیز نخواهد انداخت.

۳ تیر ۱۳۹۱ ۰۰:۵۴
تعداد بازدید : ۱,۲۴۴