تک نرخی شدن ارز به صورت دستوری، آسیب‌زا است

تک نرخی شدن ارز به صورت دستوری، آسیب‌زا است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن تک نرخی شدن نرخ ارز گفت: اگر مکانیزم عرضه ارز شفاف باشد، تک نرخ شدن ارز از رانت و فساد جلوگیری می‌کند اما تک نرخی شدن ارز به صورت دستوری، آسیب‌زا است.

سید حسن حسینی شاهرودی نماینده شاهرود در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: اگر تک نرخی شدن ارز محقق شود اتفاق مبارکی است اما به شرطی که اهداف تک نرخی شدن ارز مشخص و مکانیزم آن شفاف  باشد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد، تک نرخی شدن ارز از رانت و مفاسدی که ممکن است در این حوزه ایجاد شود جلوگیری می‌کند و همچنین به سیستم خرید و فروش ارز سرعت می‌دهد و این روند باید سالهای قبل اتفاق می‌افتاد.

وی افزود، اگر قرار باشد تک نرخی شدن ارز مدیریتش در دست دولت باشد و در حقیقت به صورت دستوری این اتفاق بیفتد، نمی‌توان گفت تک نرخی شدن ارز محقق شده است بلکه نرخ دولتی را به نرخ ارز آزاد رسانده‌اند و نیت آن نیز گرانتر فروختن ارزهای در دست دولت و تامین نقدینگی  است که این امر آسیب زا است.

حسینی ادامه داد، اگر مکانیزم آزاد سازی روشن و شفاف باشد و عرضه در بازار هیچ تفاوتی بین بازیگران ایجاد نکند، در واقع نرخ روز ارز نرخی نباشد که در بانکها یا بانک مرکزی تعیین می شود،تک نرخی شدن می‌تواند مفید باشد. باید توجه داشت این نرخ باید متناسب با شاخصها و المانهایی مثل نرخ تورم، واردات و صادرات و متناسب با درآمدهای بخش خصوصی و دولتی باشد و این موارد در آزاد سازی نرخ ارز باید در نظر گرفته شود.

وی همچنین تاکید کرد، البته در مواقعی که بازار با کمبود ارز مواجه می‌شود بانک مرکزی باید به عنوان یک سیستم هماهنگ کننده وارد عمل شود و بازار را متعادل کند.

حسینی شاهرودی گفت: نباید مدیریت کلان تعیین نرخ ارز در دست دولت باشد و ما شاهد باشیم نرخ ارز به صورت دفعی تغییر می‌کند، بلکه باید مکانیزم روشنی داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد، در هر صورت آزاد سازی نرخ ارز باید انجام شود که جلوی فساد و رانت در این حوزه گرفته شود. در واقع  مهمترین دستاورد این موضوع روانسازی برای بخش تولید است و هم صادرات مشتاق تک نرخی شدن نرخ ارز است و هم در حوزه تجارت و واردات  این دوگانگی به نفع همه نیست و تجار نیز راضی نیستند که یک عده ارز دولتی بگیرند و عده‌ای دیگر مجبور باشند با ارز آزاد به تجارت مشغول باشند.

به گزارش تسنیم، مقامات و مسئولان اقتصادی دولت یازدهم چندی پیش از تک نرخی شدن ارز تا پایان سال جاری خبر داده بودند، که برخی کارشناسان این اقدام را جهت تامین نیازهای مالی دولت تحلیل کرده  و این رویکرد را تورم زا دانسته بودند.

۲۴ مرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۲۶
تعداد بازدید : ۴۰۰