پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم هیدروکربنی ضد آمریکایی توسط ایران

پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم هیدروکربنی ضد آمریکایی توسط ایران
یک کارشناس روابط بین الملل معتقد است، افزایش صادرات نفت و گاز علاوه بر منافع اقتصادی برای ایران، می تواند موجب ایجاد یک «کنسرسیوم هیدروکربنی ضد آمریکایی» شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اسپوتنیک نیوز، در حالی که ایران تلاش خود را برای جذب میلیاردها دلار سرمایه گذاری خارجی به منظور بازسازی صنعت انرژی خود شدت بخشیده است، محمدصادق جوکار، کارشناس مسائل انرژی معتقد است که صادرات نفت و گاز فارغ از اهمیت صرفا اقتصادی، دارای ارزشی استراتژیک است زیرا می تواند موجب ایجاد یک «کنسرسیوم هیدروکربنی ضد آمریکایی شود.»

ایران انتظار دارد با تصویب قالب قراردادی جدید، شرکت های نفتی خارجی قراردادهایی به ارزش 25 میلیارد دلار با این کشور به امضا برسانند.

تهران امیدوار است بتواند از قراردادهای جدید موسوم به آی پی سی برای جذب میلیاردها دلار سرمایه گذاری جهت بازسازی صنعت نفت و گاز خود استفاده نماید.

بر اساس گزارش ها، شرکت ملی نفت ایران قبلا 34 شرکت خارجی را به عنوان طرف های همکاری مطلوب مورد شناسایی قرار داده است.

این شرکت همچنین 12 تا 13 میدان دارای اولویت بالا را برای دور اول سرمایه گذاری ها شناسایی کرده است.

 محمد صادق جوکار محقق ارشد انستیتوی مطالعات بین المللی انرژی در خصوص اهمیت ویژه بخش نفت و گاز برای ایران گفت: «تولید نفت و گاز و صادرات آن 2 ارزش کلیدی برای ایران دارد: ارزش اقتصادی و ارزش استراتژیک.»

وی افزود: «درک این مسئله بسیار آسان است که ارزش نخست آن ناشی از درآمد زایی اقتصادی برای کشور است و نفت و گاز موتور محرکه توسعه بیشتر اقتصاد ایران به شمار می رود.»

وی افزود، اما ارزش استراتژیک افزایش تولیدات هیدروکربنی نیز احتمالا یکی دیگر از اهداف مد نظر ایران است.

«اگر وابستگی کشورهای خارجی به منابع انرژی ایران افزایش یابد، این کشور قادر خواهد بود این عامل را به سود منافع خود به کار بگیرد و تاکید بیشتری بر ضرورت لغو تمام تحریم های یکجانبه آمریکا بنماید.»

وی افزود: «بیایید فرض کنیم حجم عرضه انرژی ایران بر اقتصادهای تاثیرگذار سازمان همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه نظیر چین یا هند یا برخی کشورهای اروپایی در آینده نزدیک افزایش یابد. در آن صورت این کشورها از لغو تحریم ها علیه ایران حمایت خواهند کرد. و آمریکا دیگر قادر نخواهد بود بهانه ای آسان برای وضع تحریم های جدید و ممانعت از اجرای برجام پیدا کند.»

وی افزود، در این صورت با افزایش تولید و صادرات نفت و گاز به بازار بین المللی انرژی، ایران قادر خواهد بود نوعی کنسرسیوم هیدروکربنی ضد آمریکایی ایجاد نماید.

۲۵ مرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۰۰
تعداد بازدید : ۴۳۵