نفت در سایه تحولات سیاسی، اقتصادی اروپا

نفت در سایه تحولات سیاسی، اقتصادی اروپا
پس از پیروزی حزب دمکراسی نو در انتخابات پارلمانی یونان،بازارهای نفت شاهد روند افزایشی قیمت ها بودند. اما با افزایش هزینه استقراض اسپانیا و ایتالیا، قیمت ها در معاملات بعدازظهر بار دیگر کاهش یافتند.
پول نیوز، مازیار دانیالی - پس از پیروزی حزب دمکراسی نو در انتخابات پارلمانی یونان، صبح روز گذشته، بازارهای نفت شاهد روند افزایشی قیمت ها بودند. اما با افزایش هزینه استقراض اسپانیا و ایتالیا، قیمت ها در معاملات بعدازظهر بار دیگر کاهش یافتند.
به گزارش گروه بین الملل پول نیوز، با برقراری آرامش موقت و کاهش خطر بروز بحرانی عظیم در بازارهای مالی و اقتصاد جهانی به واسطه احتمال خروج یونان از منطقه یورو، قیمت نفت خام آمریکا در معاملات صبحگاهی به 85.60 دلار در هر بشکه رسید. اما پس از اعلام افزایش نرخ بهره اوراق قرضه 10 ساله اسپانیا به 7.13 درصد که بیشترین میزان از زمان تشکیل یورو است، قیمت این محصول برای تحویل در ماه ژوئیه به 82.72 دلار در هر بشکه رسید.

همچنین، نرخ بهره اوراق قرضه ایتالیا نیز به بیش از 6 درصد رسیده و احتمال دریافت کمک مالی از سوی سومین نظام اقتصادی بزرگ منطقه یورو را افزایش داده است.

از سوی دیگر، در بازار لندن قیمت نفت خام برنت برای تحویل در ماه آگوست پس از رسیدن به 99.50 دلار در معاملات صبح، به 96.27 دلار در هر بشکه کاهش یافت.

نتایج انتخابات پارلمانی یونان حاکی از کسب کرسی های لازم توسط حزب دمکراسی نو برای تشکیل دولت ائتلافی با دیگر حزب حامی برنامه های ریاضتی (پوساک) بوده است. این در شرایطی بود که سرمایه گذاران خود را برای پیروزی حزب سیریزا که مخالف سرسخت صرفه جویی اقتصادی در یونان است، آماده کرده بودند. اما این مساله نیز همانند اعطای وام 100 میلیارد یوروئی به اسپانیا، تنها آرامشی چند ساعته بر اکثر بازارها حاکم کرد.

افزون بر بازارهای نفت، نتایج انتخابات یونان بازارهای سرمایه را نیز تحت تاثیر قرار داد. به رغم افت شاخص ها در بورس های اروپایی، بورس های مطرح آسیا روند افزایشی شاخص های خود را تجربه کردند. بر این اساس، شاخص بورس نیکی ژاپن و کاسپی کره جنوبی به ترتیب 1.8 و 2.1 درصد افزایش یافتند. بورس سیدنی استرالیا نیز افزایش 1.8 درصدی شاخص خود را تجربه کرد.

۴ تیر ۱۳۹۱ ۱۳:۳۶
تعداد بازدید : ۹۰۴