ظریف در سفر به آمریکای جنوبی همکاری های نفتی را بررسی می کند

ظریف در سفر به آمریکای جنوبی همکاری های نفتی را بررسی می کند
معاون وزیر امورخارجه از سفر ظریف به کشورهای آمریکای لاتین خبر داد و گفت: همکاری در حوزه نفت و گاز از مسائلی است که در این سفر بررسی می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از وزارت امورخارجه، محمدجواد ظریف، در راس هیئتی سیاسی و اقتصادی، نخستین سفر خود به آمریکای لاتین را از روز یکشنبه هفته آینده (٣١ مردادماه) به منظور دیدار از ٦ کشور این منطقه مهم جهان آغاز می‎کند، هدف این سفر، گسترش روابط سیاسی و اقتصادی ٢ طرف پس از اجرای برجام و لغو تحریمهای ظالمانه علیه ایران است.

مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امورخارجه در این مورد گفت: هیئت اقتصادی همراه ظریف در جریان سفر به امریکای لاتین شامل بیش از ٦٠ تن از تجار، بازرگانان و صاحبان شرکتهای بخش خصوصی در حوزه های مختلف از جمله خدمات فنی و مهندسی است.

وی افزود: سفر ظریف به آمریکای لاتین از کوبا آغاز می‌شود، وی پس از آن، به ترتیب از کشورهای نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا دیدار خواهد کرد.

تخت روانچی از این سفر به عنوان آغاز فصلی جدید در روابط میان ایران و آمریکای لاتین نام برد و اطمینان داد که این سفر نه تنها در زمینه سیاسی به تقویت پیوندهای ٢ طرف کمک می‌کند، بلکه ثمرات ارزشمندی نیز در زمینه های اقتصادی به همراه خواهد داشت.

معاون وزیر امورخارجه تصریح کرد: آمریکای لاتین برای ایران اهمیت بسیار بالایی دارد و با وجود بعد مسافت، زمینه های همکاری ایران با کشورهای آن منطقه در عرصه های مختلف بسیار زیاد است.

وی با اشاره به عضویت هر ٢ طرف در سازمان ملل، جنبش عدم تعهد، گروه ٧٧ (کشورهای در حال توسعه) و شماری دیگر از مجامع و نهادهای مهم بین‌المللی عنوان کرد: از نظر سیاسی، ما در مجموع روابط خوبی با یکدیگر داریم و مشکل عمده‌ای در راه گسترش این روابط نمی‌بینیم.

تخت روانچی گفت: در عرصه اقتصادی نیز زمینه های فراوانی برای ما در جهت همکاری و فعالیت مشترک وجود دارد، اما هنوز نتوانسته‌ایم از این ظرفیتها بطور کامل بهره ببریم.

معاون وزیر امورخارجه همکاری در حوزه نفت و گاز را از دیگر مسائلی خواند که در جریان این سفر بررسی خواهد شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران، کشورهای آمریکای لاتین را دوستان خود می‌داند و با توجه به علاقه ٢ طرف، فکر می‌کنیم که این سفر فرصت بسیار خوبی را فراهم می‌کند تا روابط خود را در زمینه های مختلف بویژه اقتصادی گسترش دهیم.

تخت روانچی با تاکید بر این که شرکتهای ایرانی در زمینه های سدسازی، راهسازی، نفت و گاز و دیگر حوزه های خدمات فنی و مهندسی توانایی بالایی دارند، ضرورت تقویت حضور آنها را در کشورهای منطقه آمریکای لاتین با هدف کمک به توسعه این کشورها مورد تاکید قرار داد.

معاون وزیر امورخارجه با اشاره به سفر روز دوشنبه وزیران امورخارجه و نفت ونزوئلا به تهران گفت: هدف این سفر، دعوت از دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری برای شرکت در اجلاس سران عدم تعهد در ونزوئلا در ماه آینده بود، هم اکنون ایران ریاست جنبش عدم تعهد را بر عهده دارد و قرار است آنرا در اجلاس جزیره مارگاریتا به ونزوئلا تحویل دهد.

وی یکی از محورهای مذاکرات سفر وزیر نفت ونزوئلا به تهران را موضوع قیمت و میزان تولید نفت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بیان کرد و گفت: ٢ طرف در این زمینه گفتگوهایی با یکدیگر داشتند.

تخت روانچی درباره وضع بدهی نیکاراگوئه به ایران افزود: مسئله بدهی نیکاراگوئه به ایران که مربوط به بیش از ٣٠ سال پیش بود، پارسال حل شد و ٢ کشور به ترتیبات جدیدی برای پرداخت آن رسیده‌اند.

معاون وزیر امورخارجه درباره احتمال دیدار ظریف با فیدل کاسترو در جریان این سفر نیز عنوان کرد: فیدل کاسترو به عنوان یک چهره برجسته انقلابی مورد توجه ما و دیگر کشورهای در حال توسعه است، اما وی معمولا دیدارهای خارجی ندارد.

۲۷ مرداد ۱۳۹۵ ۱۶:۰۳
تعداد بازدید : ۴۹۳