احتمال آغاز سوآپ نفت تا یک ماه آینده

احتمال آغاز سوآپ نفت تا یک ماه آینده
مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران از احتمال آغاز سوآپ نفت در یک ماه آینده خبر داد و گفت: مدیرانی از شرکت‌های فعال در کشورهای قزاقستان و روسیه هفته آینده برای بررسی شرایط سوآپ به پایانه نفتی شمال ایران می‌آیند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سیدپیروز موسوی در نشستی خبری، اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه کشور که در حال حاضر در مرحله بررسی است تأکیدات ویژه‌ای بر روی صنعت نفت در کلیه بخش‌ها شامل اکتشاف، تولید و صادرات نفت خام شده و پیرو همین هدف‌گذاری توسعه در بخش‌های مختلف این صنعت دیده شده است.

وی افزود: یکی از اهداف برنامه ششم توسعه بحث تعاملات با کشورهای منطقه است که در صنعت نفت ما پتانسیل‌های خوبی برای انجام سوآپ نفت و استفاده از خط لوله شمال به جنوب کشور داریم.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با بیان اینکه در حال حاضر تأسیساتی به ارزش نیم میلیارد دلار برای انجام سوآپ نفت در شمال ایران وجود دارد، گفت: انجام سوآپ نفت خام علاوه بر منافع اقتصادی که برای کشور دارد، از لحاظ مسائل حاکمیتی و سیاسی نیز دارای اهمیت است.

موسوی تصریح کرد: نفت خامی که در شمال کشور تحویل می‌گیریم را به پالایشگاه‌های تهران و تبریز انتقال می‌دهیم که این کار هزینه‌های انتقال نفت از جنوب به مرکز کشور را کاهش می‌دهد و علاوه بر آن سودی هم که از انجام این فرآیند حاصل می‌شود صرفه‌های اقتصادی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه بازسازی و نوسازی کاملی در تأسیسات پایانه نفتی شمال ایران انجام گرفته است، گفت: احتمال اینکه تاکمتر از یک ماه آیده عملیات سوآپ برای نفت خام و فرآورده‌های نفتی آغاز شود، بسیار زیاد است و ما آمادگی خود را برای انجام این عملیات به وزارت نفت اعلام کرده‌ایم.

این مقام مسئول ادامه داد: گروهی از مسئولان و مدیران شرکت‌هایی از کشور قزاقستان و روسیه هفته آینده در پایانه نفتی شمال ایران حضور پیدا می‌کند تا شرایط آغاز سوآپ را بررسی کند.

موسوی ادامه داد: در کشورهای آسیای میانه شرکت‌های اروپایی در کار خرید و فروش نفت فعال هستند که این شرکت‌ها بسیار علاقه مندند بخشی از انتقال نفت خامشان را از طریق ایران انجام دهند.

وی تصریح کرد: آغاز سوآپ نفت خام به میزان 50 تا 100 هزار بشکه در روز خواهد بود.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران افزود: شرکت‌های مختفی اکنون با شرکت ملی نفت درحال ریازنی هستند و اینکه کدام شرکتها مذاکراتشان نهایی شده نوع قرارداد چیست و تعاملات چگونه صورت می‌گیرد در مسئولیت امور بین الملل شرکت ملی نفت است.

موسوی اذعان داشت: برای گام‌های بعدی به منظور افزایش ظرفیت سوآپ نفت بین 200 تا 500 هزار بشکه در روز نیاز به تکمیل پروژه حوزچه فراگیر شمال داریم تا با استفاده از فضایی 300هزار هکتاری عمق آبخور قابل پهلوگیری کشتی‌ها را به 9 متر با استفاده از 13 پتک اسکله برسانیم.

وی افزود: در تکمیل این پروژه به خاطر محدودیت در تأمین اعتبار فعلا دچار توقف شده‌ایم که امیدواریم اگر این مشکل حل شود با توجه به علاقه‌مندی شرکت‌هایی که در آسیای میانه فعالیت می‌کنند برای انجام سوآپ نفت این ظرفیت به ظرفیت فعالی تأسیسات پایانه‌ نفتی شمال افزوده شود که این کار به عنوان هدفی ملی باید از سوی بخش خصوصی بخش دیپلماسی کشور و وزارت نفت پیگیری شود. 

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت مخازن ده میلیون بشکه‌ای نفت خام در گناوه، گفت: این مخازن که توسط بخش خصوصی در حال احداث است با مشکلاتی مواجه شده و در حالی که پیش بینی شده بود تا پایان شهریورماه امسال به بهره برداری برسد به نظر می‌رسد در فرآیند رفع مشکلات موجود کار به بهره برداری رسیدن آنها تا پایان سال ادامه یابد.

موسوی در خصوص عدم النفع ناشی از قطع عملیات سوآپ در 4 سال اخیر گفت: نیم میلیارد دلار تأسیساتی که ایجاد کرده‌ایم و نیروی انسانی ما در این مدت بلااستفاده‌ ماند و اگر به طور متوسط سوآپ نفت خام را در این مدت 100 هزار بشکه درنظر بگیریم با سودهای اقتصادی که دیده شده بود میزان عدم النفع قابل محاسبه است.

وی با بیان اینکه میزان صادرات نفت خام در پایانه نفتی خارگ نسبت به گذشته دوبرابر شده است گفت: در یک زمان فقط نفتکش‌های ایرانی در پایانه نفتی خارگ پهلوگیری می‌کردند و در برهه‌ای از زمان با مجوز تردد فقط یک نفت کش در خلیج فارس که ژاپنی گرفته بودند نفت کش‌های ژاپنی نیز گاه  گاه در این پایانه پهلو گیری می‌کردند اما اکنون از کشورهای مختلف آسیا همچون چین، ژاپن و کره جنوبی و کشورهای مختلف اروپایی نفتکش‌هایی در پایانه نفت خارگ پهلوگیری می‌کنند که در برخی موارد تعداد نفتکش‌های خارجی از تعداد نفتکش‌های ایرانی نیز بیشتر می‌شود.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران در خصوص آخرین وضعیت احداث پایانه جدید نفتی در جاسک گفت: همه دارند کمک می‌کنند تا بحث توسعه منطقه مکران محقق شود و در این منطقه تعریف شده که پایانه ای با ظرفیت 10 میلیون بشکه و قابل افزایش برای 20 میلیون بشکه با به کارگیری سه گوی شناور و احداث پالایشگاه و پتروشیمی ایجاد شود که در این زمینه در هفته‌های آینده بخش سرمایه گذاری این پروژه کلان به مناقصه گذاشته خواهد شد و امیدواریم که بتوانیم هرچه زودتر مسائل اجرایی آن را به پیش ببریم. 

موسوی افزود: خط لوله صادرات گاز به عمان نیز از این منطقه عبور می‌کند که روز گذشته مناقصهاحداث این خط از طریق شرکت عمان انتشار یافت.

وی با بیان اینکه هدف وزارت نفت رساندن میزان صادرات میعانات گازی به صفر است، گفت: برنامه ریزی کلان وزارت نفت براین پایه است که با احداث پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی از قبیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس و مجتمع پالایشی سیراف، میعانات گازی در کشور به ارزش افزوده تبدیل شوند.

این مقام مسئول افزود: ایجاد خط لوله نکا به جاسک فعلا در برنامه قرار ندارد اما احداث خط لوله ای از گره تا جاسک در برنامه قرار دارد که برای زمان توسعه ظرفیت تأسیسات سواپ نفت به میزان 500 هزار بشکه در روز دیده شده است.

موسوی با بیان اینکه توقف سوآپ نفت باعث شد بازار از دست ما برود گفت: زمانی که سوآپ نفت توسط ایران متوقف شد تاکنون دو شبکه جدید انتقال نفت خام خانورمیانه اضافه شد اما تعاملات صورت گرفته در یکی دو سال اخیر نتیجه بخش بوده و شرکت‌های حاضر در منطقه برای آغاز مجدد سوآپ نفت با ایران ابراز تمایل کرده اند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص آخرین وضعیت احداث مخازن استراتژیک زیرزمینی ذخیره نفت خام گفت: یکی از فاکتورهای مهم در حوزه پدافند غیرعامل همین احداث مخازن ذخیره سازی زیرزمینی است که در این خصوص احداث مخازن زیرزمینی با ظرفیت 10 میلیون بشکه در دستور کار قرار گرفت و یکی از شرکت‌های داخلی عهده دار این مسئولیت شد.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران ادامه داد: در حال حاضر سه گزینه در سه استان خوزستان بوشهر و هرمزگان انتخاب شده  این گزینه‌ها را به شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده‌ایم و منتظریم تا شرکت ملی نفت هر منطقه ای که اعلام کند بتوانیم پس از تکمیل مطالعات کار اجرایی ساخت این مخازن را آغاز کنیم.

۲۷ مرداد ۱۳۹۵ ۱۶:۳۹
تعداد بازدید : ۵۳۴