سریال آتش سوزی پتروشیمی این بار به «کیمیا» رسید

واحد DC شرکت کیمیا پتروشیمی بندرامام سومین حادثه حریق پتروشیمی ها در 50 روز گذشته پس از بوعلی و بیستون را شاهد بود. سریال آتش سوزی پتروشیمی ها حال به مرحله ای رسیده که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت اگرچه وزیر نفت هنوز این حوادث را عمدی نمی داند، اما به نظر می رسد که تکرار این حوادث می تواند با برنامه ریزی عمدی رخ داده باشد به طوری که در صورت خثنی نکردن این برنامه ریزی در آینده ممکن است آتش سوزی در صنعت پتروشیمی با وسعت بیشتری رخ دهد از این رو ضرب الاجل تعیین ضوابط HSE بیش از هر زمان لازم و ضروری است. 

سریال آتش سوزی پتروشیمی این بار به کیمیا رسید

این روزها حريق به جان مجتمع های پتروشیمی افتاده است، به طوری که در دو ماه اخیر این سومین آتش سوزی جدی در مجتمع های پتروشیمی است که به دلیل نشت گاز صورت گرفته است. برخی کارشناسان پیش از این از سریالی بودن این حوادث سخن گفته بودند و وزیر نفت برای جلوگیری از ادامه دار بودن این حوادث علاوه بر ابلاغ دستورالعمل HSE صراحتا اعلام و تأکید کرده است که «اگر یک مجتمع پتروشیمی به طور عمدی دستورالعمل ابلاغ شده ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) را در زمان های معقول رعایت نکند، خوراک آن قطع می شود.»

از اعلام آخرین التیماتوم وزیر یک هفته بیشتر نمی گذرد که مجددا آتش سوزی در شرکت کیمیا پتروشیمی بندر امام رخ داد. با توجه به رخداد چندین حادثه آتش سوزی در سال جاری، این گونه به نظر می رسد که این حوادث عمدی و براساس برنامه ریزی رخ می دهد؛ موضوعی که از سوی وزیر نفت رد شد، اما غلامحسین نجابت، مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره حادثه رخ داده در مجتمع های پتروشیمی به «فرصت امروز» می گوید: اتفاقات سریالی در پتروشیمی ها باید کنترل شود. نمی توان پذیرفت که حوادث پتروشیمی به دنبال یکدیگر در مجتمع های پتروشیمی رخ دهد و علت را بی دقتی کارکنان اعلام کرد.

وی با بیان اینکه HSE واحدهای پتروشیمی مسئله مهمی است که باید در رعایت و اجرایی شدن آن در پتروشیمی ها بیش از حال دقت کرد، می افزاید: متأسفانه دقت لازم در اجرای الزامات HSE در مجتمع های پتروشیمی وجود ندارد. برای نمونه در چند حادثه اخیر نصب قطعه جدید مشکل ساز شد. اینکه بدون توجه به شرایط ایمنی و کنترل عمل کنیم، تنها منجر به رخداد حوادث کنونی خواهد شد که نمی توان به راحتی از کنار این اتفاقات گذشت و چشم پوشی کرد.»

اما در این میان علیرضا نریمان نژاد، رئیس ایمنی و پدافند شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه منطقه ماهشهر یک واحد HSE مجزا دارد، به «فرصت امروز» می گوید: علاوه بر نظارت شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مناطق ویژه صنعت پتروشیمی از جمله ماهشهر که اخیراً چند حادثه در آن رخ داده است، HSE مجزا دارند که بر روند ایمنی مجتمع های پتروشیمی نظارت دقیق می کنند. بر این اساس هر ماه نظارت های دقیقی از فرآیند اجرای الزامات ایمنی واحدهای فعال در این منطقه تهیه و بررسی می شود.»

وی درباره بررسی چرایی رخداد حوادث اخیر در پتروشیمی ها می گوید: گزارش ها آماده است و بررسی درخصوص چرایی این موضوع نیز در دستور کار قرار دارد و باید دید که چه عواملی در رخداد حریق در پتروشیمی ها مؤثر است و با برنامه ریزی و تمرکز در این خصوص مانع از تکرار آن شد. البته در این میان آنچه بیش از هر زمان احساس می شود، تنظیم رگولاتوری در صنعت پتروشیمی است تا فضای ابهام آمیز HSE پتروشیمی ها شفاف شود. موضوع آتش سوزی ها از اهمیت خاصی برخوردار است در این مورد سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی نیز اخیراً درباره وقوع حریق های گسترده در نقاط مختلفی از کشور اعلام کرده است:

«ناجا در این خصوص گزارشی ارائه کرده و آن را به قوه قضاییه، شورای عالی امنیت ملی و... ارسال خواهیم کرد. تاکنون به چنین موردی که عمدی در کار بوده است، نرسیده ایم، اما مرجعی که باید به این موضوع رسیدگی کند، قوه قضاییه است.» با این وجود باید منتظر ماند تا دید آیا آتش سوزی دیگری رخ می دهد و آیا نیروی انتظامی و دستگاه های امنیتی اطلاعاتی از روند آتش سوزی ها سرنخ های تازه ای به دست خواهند آورد.

سریال آتش سوزی پتروشیمی این بار به کیمیا رسید

۳۰ مرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۳۲
تعداد بازدید : ۷۲۳