ثروتی: وزارت نفت به جای صادرات نفت خام، آن را به فرآورده‌های نفتی تبدیل کند

ثروتی: وزارت نفت به جای صادرات نفت خام، آن را به فرآورده‌های نفتی تبدیل کند
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه به جای صادرات نفت خام، باید آن را به فرآورده‌های نفتی تبدیل کرد،‌ گفت: در حالی که پتانسیل تبدیل نفت خام به فرآورده‌ها در کشور وجود دارد چرا وزارت نفت اقدام به صادرات نفت خام می‌کند؟
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موسی‌الرضا ثروتی در جریان بررسی وضعیت طرح‌های توسعه نفت و گاز در صحن علنی امروز (یکشنبه)، مجلس گفت: تغییر نگاه به صنعت نفت و گاز با صرف درآمدها برای سرمایه‌گذاری و ایجاد صندوق توسعه ملی از جمله مواردی است که در سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه لحاظ شده است به طوری که طبق مصوبه قانون بودجه سال 91، 23 درصد درآمد حاصل از صادرات نفت میعانات گازی باید به این صندوق واریز شود و بر این اساس دولت می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی نفت پنج میلیارد دلار برداشت کند.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: طبق مصوبه مجلس، 18 درصد از درآمدهای صندوق توسعه ملی باید برای سرمایه‌گذاری به شرکت‌ها و پیمانکاران به صورت ارزی اختصاص داده شود که در این رابطه وزیر نفت باید اقدامات لازم را انجام دهد.

 

وی با اشاره به مواد 125 تا 131 قانون برنامه پنجم توسعه در مورد وظایف وزارت نفت در خصوص سرمایه‌گذاری گفت: طبق برنامه پنجم، در طول پنج سال باید سرمایه‌گذاری بالغ بر 250 میلیارد دلار در طول سال داشته باشیم که وزارت نفت باید توضیح دهد که در طول دو سال گذشته از برنامه پنجم چه اقدامی در این رابطه انجام داده است.

ثروتی همچنین خاطر نشان کرد:‌در برنامه پنجم توسعه بر حفظ تولید صیانتی نفت تاکید شده است که اکنون شاهد کاهش تولید هستیم.

 

وی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هشتم در سال 89 از پیشرفت پروژه‌های میادین مشترک در پارس جنوبی گفت: در آن زمان برای هر پالایشگاه به هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز بود تا در سال اول سه هزار میلیارد تومان سود بدهد؛ در این رابطه وزارت نفت چه کاری انجام داده است؟ این در حالی است که باید به این ارزش نسبی افزوده توجه ویژه‌ای شود تا مشکل اشتغال حل گردد.

 

ثروتی با انتقاد از کم‌توجهی به صنایع پایین دستی پتروشیمی، از صادرات نفت خام انتقاد کرد و تاکید کرد که می‌توان نفت خام را به فرآورده‌های بسیاری تبدیل کرد.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: طبق قانون برنامه پنجم توسعه، قرار بود که دولت در سال 89، پنج هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی را با سود تشویقی منتشر کند که دولت با یک سال سکوت اقدامی در این رابطه انجام نداد، این در حالی است که دولت باید حامی سرمایه‌گذاری در نفت و گاز باشد.

 

وی ادامه داد:‌ در شرایطی که کشورهای همسایه از میادین مشترک بهره‌برداری بسیار زیادی می‌کنند، متاسفانه شاهد هستیم که سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام نمی‌شود و حتی دولت اقدامی برای انتشار اوراق مشارکت انجام نمی‌دهد.

 

ثروتی در پایان ضمن تاکید بر در نظر گرفتن سند تحول راهبردی، گفت: مطمئنا اگر از ظرفیت‌های قانون برنامه پنجم توسعه به خوبی استفاده شود می‌توان به خوبی اهداف برنامه برای سرمایه‌گذاری در این حوزه را محقق کرد.

۴ تیر ۱۳۹۱ ۱۳:۴۹
تعداد بازدید : ۱,۰۲۳