وزیر نفت: تشکیل واحدهای تنظیم گر در پتروشیمی ضروری است

وزیر نفت: تشکیل واحدهای تنظیم گر در پتروشیمی ضروری است
بیژن زنگنه در گفتگوی زنده شبکه خبرگفت:رعایت اصول HSE از سوی شرکت های پتروشیمی به عنوان یک راهبرد مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش نیپنا، بیژن زنگنه وزیر نفت شب گذشته (شنبه، ٣٠ مردادماه) در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر حضور یافت و در بخش عمده ای از صحبت های خود، به بسیاری از نگرانی ها و انتقادهای وارد بر مدل جدید قراردادی صنعت نفت و نیز مسائل مختلف موجود دراین صنعت پاسخ داد که بخش های از این گفتگو به شرح ذیل است:

وزیر نفت پیش از پاسخ به پرسشی درباره آتش سوزی های اخیر مجتمع های پتروشیمی به توضیح واژه اچ اس یی پرداخت و با بیان اینکه من این کلمه را در فارسی به"سلام" ترجمه کردم که به معنای سلامت، ایمنی و محیط زیست است، یادآورشد: وقتی در دنیا خصوصی سازی انجام می شود پیش از هرکاری واحدهای تنظیم گر شکل می گیرد.

وی با اشاره به اینکه واحدهای پتروشیمی پیش از خصوصی سازی دولتی بوده و از یک مرکزیتی پیروی می کردند که با خصوصی سازی از هم جدا شد، افزود: این واحدها پس از خصوصی سازی یا خصولتی سازی به نخستین موضوعی که نپرداختند مقوله سلام بود. چرا؟ زیرا فکر می کردند هزینه دارد و به دنبال سود رفتند و سرمایه گذاری در این بخش را به تاخیر انداختند و تحریم هم مشکلات را دو چندان کرد و این شرکتها نتوانستند برخی تجهیزات مورد نیاز را وارد کنند.

زنگنه با بیان اینکه پیشنهاد تشکیل یک واحد تنظیم گر چندی پیش به شورای رقابت ارائه شد و منتظریم پس از تائید آن را به تصویب دولت برسانیم تا بتوانیم نقشی در این زمینه ارائه کنیم، افزود: البته در این زمینه اچ اس یی دستورهایی داده می شود که مبنای قانونی محکمی ندارد، البته من گفتم اگر واحدی مسائل مربوط به مسائل خطر زا را حل نکند خوراک آن را قطع می کنیم که کار خیلی سنگینی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا تاکنون به این دلیل خوراک واحدی قطع شده است، گفت: نه؛ الحمدا..

وزیر نفت با تاکید بر این که واحدهای پتروشیمی باید تعمیرات را به موقع انجام دهند و دارای مدیران حرفه ای باشند که بطور مستمرآموزش های لازم را دریافت کنند، تصریح کرد: البته این واحدها باید تلاش کنند مانور برگزار کرده و تجهیزات مورد نیاز را خریداری کنند.

به گفته زنگنه، حاکم و حکومت باید اگر دستور می دهد، ضمانت اجرایی داشته باشد که اگر نداشته باشد این دستورها بی فایده است؛ البته جریمه قطع خوراک جریمه تندی است.

وی ادامه داد: چندی پیش گفتم مدیران باید ساکن باشند و پروازی نباشند برخی گوش کردند که جای قدردانی دارد و برخی گوش نمی کنند که نمی توان کاری کرد، زیرا ضابطه ای وجود ندارد.

زنگنه همچنین به موضوع بیمه ها اشاره می کند و با بیان این که این بخش باید مواضع سخت تری در پیش گیرد و واحدها را وادار به اجرایی کردن دستورعمل ها کنند، افزود: قطع کردن بیمه، بالاترین جریمه برای یک واحد است که حتی از قطع خوراک سنگین تر است که باید این موضوع را جدی گرفت.

وی درباره مهمترین نقطه قوت خود هم پاسخ داد: یک هدف را تعیین کردم و آن را گم نکردم. هدف افزایش تولید از میدان گازی پارس جنوبی، میدان های غرب کارون، پتروشیمی، گازرسانی و بهینه سازی را گم نکردم؛ ازمنظر «مدیریت راهبردی» مهم است که آدم هدفش را گم نکند.

وزیر نفت مهمترین ضعف کاری خود را، به کارکنان صنعت نفت اختصاص داد و گفت: من هنوز کاری که دلم می خواست برای کارکنان صنعت نفت نکردم، خیلی دوست داشتم کارهای زیادی برای آنها انجام دهم اما درهم ریختگی بیش از آن چیزی بود که فکرش را می کردم از این رو ناچار بودم نخست به کارهای اولویت دار بپردازم؛ نمی توانستیم گاز مردم را قطع کنیم، یا به مردم بنزین ندهیم یا صادرات نفت نداشته باشیم و...

وی در ادامه افزود: در بخش جوانگرایی کارهایی را در صنعت نفت آغاز کردم اما به نقطه مطلوب نرسیدم و میخواهم به آن شتاب دهم.

وزیر نفت درباره میدان های مشترک هم ابتدا به توضیحاتی درباره میدان مشترک پارس جنوبی پرداخت و با بیان این که اواخر امسال یا اوایل سال آینده به قطر می رسیم، تصریح کرد: روزی که کار را در وزارت نفت آغاز کردم تولید روزانه این میدان ٢٤٠ میلیون مترمکعب بود که آخر پارسال به ٣٦٠ میلیون مترمکعب در روز رسیدیم که این میزان با وارد مدار شدن فاز ١٢ به اندازه سه فاز متعارف، ١٥ و ١٦ و ١٧ محقق شد.

زنگنه با بیان این که امسال فاز ١٨، ١٩ (٢ فاز متعارف) و ٢٠ و ٢١ وارد مدار تولید می شوند، تصریح کرد: با وارد مدار شدن این فازها تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به ٥٠٠ میلیون مترمکعب و یا کمی بیشتر از این رقم خواهد رسید و آخر امسال و اوایل سال آینده در برداشت روزانه گاز به قطر می رسیم اما از منظر تجمعی قطر بیش از ٢ برابر ایران برداشت کرده و این بخشی است که ما از دست داده ایم؛ باید توجه داشت در اجرای یک پروژه علاوه بر پول و سرمایه زمان نیز مهم است.

۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۵۶
تعداد بازدید : ۵۰۵