همکاریهای نفتی ایران و چین گسترش می یابد

همکاریهای نفتی ایران و چین گسترش می یابد
تداوم همکاری شرکتهای سی ان پی سی و سینوپک چین در فاز دوم توسعه میدانهای آزادگان شمالی و یادآوران و مذاکره برای توسعه هر چه بیشتر همکاریهای ٢ کشور، از دستاوردهای شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران-چین در حوزه نفت بود.
غلامرضا منوچهری، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی در گفتگو با خبرنگار شانا، به تشریح دستاوردهای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین که هفته گذشته در پکن برگزار شد، پرداخت و گفت: در این سفر، در ملاقاتهایی با وزیر بازرگانی چین، معاون نخست وزیر چین و هیئتهای اقتصادی عالیرتبه این کشور، طرفهای چینی ضمن تاکید بر حل و فصل مسائل موجود میان ٢ کشور، نسبت به سرمایه گذاری در پروژه های صنعت نفت ایران در بخشهای بالادست و پایین دست ابراز علاقه کردند.  

وی تصریح کرد: منابع مالی عظیم شرکتهای بزرگ چینی مانند سی ان پی سی، سینوک و ... از یک سو و نیاز ایران به جذب سرمایه از سوی دیگر و همچنین راهبردهای توسعه همکاریهای ٢ کشور ایجاب می کند، صنعت نفت کشورمان با رویکرد حداکثرسازی منافع ملی، از این فرصت به نحو مطلوب بهره مند شود.  

منوچهری به دیدارهای جداگانه با مدیران ارشد شرکتهای سی ان پی سی آی و سینوپک در سفر اخیر به چین اشاره کرد و افزود: بر اساس مذاکرات صورت گرفته، همکاری با شرکت سی ان پی سی آی در فاز دوم توسعه میدان آزادگان شمالی و شرکت سینوپک در فاز دوم توسعه میدان یادآوران ادامه می یابد و در سفری که هیئت چینی طی هفته های آینده به تهران خواهند داشت، مذاکرات مربوط به بخشهای بازرگانی، اقتصادی و فنی مرتبط با توسعه این میدانها نهایی می شود.

وی با بیان این که شرکت ملی نفت ایران، خواهان بازنگری چارچوب توافقهای صورت گرفته پیشین برای فعالیت در فاز دوم توسعه میدانهای نامبرده است، ادامه داد: زمانبندی مناسب و بکارگیری فناوریهای روز دنیا از موارد مورد تاکید شرکت ملی نفت ایران در فاز دوم توسعه میدانهای آزادگان شمالی و یادآوران است و همکاری با شرکتهای چینی در این طرحها در ادامه قراردادهای بیع متقابلی که فاز نخست توسعه در قالب آن انجام شد، دنبال می شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی با اشاره به اجرای فاز نخست توسعه میدانهای آزادگان شمالی و یادآوران و تولید طبق برنامه از این میدانها، عنوان کرد: این ٢ میدان مشترک نفتی در آستانه بهره برداری رسمی قرار دارند و فرایند بازپرداخت به پیمانکاران این ٢ طرح از سه ماه چهارم امسال آغاز می شود.  

منوچهری از تمایل شرکتهای چینی برای افزایش واردات نفت خام از ایران خبر داد و گفت: همچنین در سفر اخیر، ٢ طرف برای همکاری در اجرای طرح ازدیاد برداشت نفت از میدان مسجد سلیمان توافق کردند.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به ابراز علاقه شرکتهای چینی برای سرمایه گذاری در پروژه های صنعت نفت ایران و تمایل متقابل ما به جذب سرمایه، امکان تعامل هرچه بیشتر طرفین در طرحها و پروژه های مختلف حوزه نفت فراهم شود.
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۲۸
تعداد بازدید : ۵۳۲