تکمیل زنجیره ارزش راهبردی برای کاهش خام فروشی

سرمایه گذاری های جدید با هدف توسعه زنجیره ارزش و کاهش خام فروشی می تواند صنعت پتروشیمی ایران را متحول کند.

رضا حمزه لو رئیس کمیسیون نفت و گاز و انرژی خانه اقتصاد ایران درگفتگو با خبرنگار نیپنا، اظهارکرد: اگر سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی با دقت انجام شود، یعنی فقط سرمایه گذاری در صنایع بالا دستی انجام نشود و به صنایع پایین دستی هم توجه شود، می تواند برای کشور مفید بوده و در اشتغالزایی نقش مهمی ایفا کند. زیرا با توجه به اینکه  صنعت پتروشیمی ارزش افزوده بالایی دارد، سرمایه گذاری در تمام بخش ها می تواند زنجیره ارزش را تکمیل کند.

وی با بیان این که صنعت پتروشیمی به دلیل نفوذ در زندگی انسان می تواند صنعت بسیار مهمی باشد، گفت: باید با برنامه ریزی درست و دقیق، از صادرات مواد خام جلوگیری کنیم که این خود بهترین سرمایه گذاری در کشور است. قابل ذکر است که درآمد بزرگ نفتی که از صادرات وجود دارد، عمدتا صادرات محصولاتی است که جنبه مواد ردیف اول در صنعت پتروشیمی را دارند.

رئیس کمیسیون نفت و گاز و انرژی خانه اقتصاد ایران اظهار کرد : جذب سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی باید به دو بخش تبدیل شود یکی سرمایه گذاری داخلی و دیگری سرمایه گذاری خارجی و در این مسیر سرمایه گذاری داخلی کفاف سرمایه لازم برای توسعه صنعت پتروشیمی را نمی دهند،  بنابراین باید زمینه های ورود سرمایه گذاری های جدید خارجی فراهم شود.

 حمزه لو با بیان این که در همه جای دنیا نظام بانکی پشتیبان طرح های دارای توجیه اقتصادی است، گفت: در هیچ کجای جهان سرمایه گذار صد در صد سرمایه را خود تامین نمی کند. بلکه سرمایه در اختیار کارآفرین قرار  می گیرد و نظام بانکی تامین کننده سرمایه است. در کشور ما این قانون جاری است اما در اجرا به دلیل مشکلاتی که نظام بانکی خود دارد، نمی تواند تامین مالی پروژه ها را  انجام دهد.

وی با اشاره به این که نخست باید زیر ساخت جذب سرمایه مهیا شود تا سرمایه گذار خارجی  اقدام به سرمایه گذاری کند افزود: سرمایه گذار خارجی سرمایه خود را به کشوری می برد که جاذبه سرمایه گذاری داشته باشد. البته با وجود اینکه سود یکی از موارد مهم برای سرمایه گذاری است، اما اینگونه نیست که هر کجا سود بیشتری وجود داشته باشد حتما سرمایه گذار به آنجا می رود،  بلکه قوانین و مقررات، امنیت و استمرار کسب و کار، کمتر از سود اهمیت ندارد. سرمایه گذار همه این موارد را با هم برای سرمایه گذاری در نظر می گیرد.

حمزه لو تصریح کرد: تسهیل فرایند های جذب سرمایه گذاری خارجی می تواند راهگشای تامین مالی مورد نیاز طرح های پتروشیمی باشد.

۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۳۶
تعداد بازدید : ۵۵۶