اخطار NPC به پتروشیمی ها برای رعایت HSE / قطع خوراک پتروشیمی های غیر ایمن

اخطار NPC به پتروشیمی ها برای رعایت HSE / قطع خوراک پتروشیمی های غیر ایمن

شرکت ملی صنایع پتروشیمی (NPC) به تعدادی از پتروشیمی هایی که ضوابط و دستورالعمل های HSE را رعایت نمی کنند، اخطارهای کتبی داده است. مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز قطع خوراک مجتمع هایی که این اخطارها را جدی نمی گیرند، قانونی دانست.

قطع خوراک پتروشیمی های غیر ایمن

علی محمد بساق زاده، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی روز گذشته در نشست خبری واکاوی علل حوادث اخیر در صنعت پتروشیمی، با اشاره به دستورالعمل وزیر نفت برای رعایت استانداردها و دستورالعمل های HSE به مجتمع های پتروشیمی، گفت: اگر مجتمع ها به اصول ایمنی توجه نکنند و دستورالعمل ها را جدی نگیرند، براساس قانون، قطع خوراک این مجتمع ها قانونی است. همچنین پتروشیمی های حادثه دیده نیز مادامی که اصول ایمنی را رعایت نکنند، خوراک ندارند.

وی با بیان اینکه سیاست وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تامین خوراک مجتمع ها است و حتی امسال میزان آن را افزایش داده است، درباره پیش بینی برای تکرار این حوادث در آینده، تصریح کرد: نمی توان پیش بینی از این موضوع داشت که آیا در آینده مشابه اتفاقات رخ داده تکرار شود.

بساق زاده همچنین درباره بررسی چرایی این اتفاقات و حملات سایبری به پتروشیمی و سریالی بودن این حوادث نیز گفت: موارد امنیتی، سایبری و فنی حوادث اخیر پتروشیمی در حال پیگیری است. آنچه اهمیت دارد رعایت استانداردها است، البته در این میان باید استانداردها به روز شوند. سریالی بودن این حوادث به دلیل عدم رعایت استانداردها و ضوابط است. حوادث صنعت پتروشیمی بعد از ظهر تابستان رخ داده است که هوا بسیار گرم بود. می توان با ارتقای راندمان، درصد زیادی از حجم حوادث پتروشیمی را کاهش داد.

وی همچنین درباره میزان خسارت وارد به پتروشیمی ها بعد از حوادث رخ داده، گفت: مادامی که بازسازی واحد کامل نشود، نمی توان میزان خسارت را برآورد کرد اما براساس برآورد بیمه، خسارت واحد حادثه دیده پتروشیمی بوعلی سینا در حدود 100 میلیون دلار است. مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه تمرکز ما بر پیشگیری است، اعلام کرد: اولویت برای ما تامین خوراک مورد نیاز داخل کشور است و وقتی پتروشیمی بوعلی دچار حادثه شد، نیاز کشور به پارازیلین از پتروشیمی تندگویان تامین شد، از این رو نمی توان گفت که به دلیل این حوادث در آینده برخی از محصولات پتروشیمی گران شود.

در این نشست حمیدرضا عجمی، مدیرکل ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز با بیان اینکه به تعدادی از واحدهای پتروشیمی اخطارهای کتبی مبنی بر عدم رعایت دستورالعمل های ایمنی ارائه شده است، گفت: نمونه عینی این اخطار، پتروشیمی بوعلی است. سه سال پیش این اخطارها اعلام شد اما این پتروشیمی این موارد را جدی نگرفت. متاسفانه در بعد کلان نیز تعدادی از پتروشیمی ها هستند که دستورالعمل های ابلاغی را اجرایی نمی کنند. مکاتبات ما با این پتروشیمی برای الزام رعایت دستورالعمل های ایمنی موجود است. وی با بیان اینکه اگر پتروشیمی ها دستورالعمل های ایمنی موجود را رعایت و اجرا کنند، هرگز چنین حوادثی در مجموعه پتروشیمی رخ نمی داد، اعلام کرد: ما نیز دغدغه سریالی شدن حوادث و احتمالات را داریم از این رو شرکت ملی صنایع پتروشیمی نهایت همکاری را با سازمان پدافند غیرعامل و نهادهای ذی ربط دارد و اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار می دهد.

عجمی با بیان اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ساختار سیاست گذاری و تعیین برنامه کلان را برعهده دارد، تاکید کرد: ما نظارت های خود را نسبت به مجتمع های پتروشیمی داریم و حتی مسئولیت هایی را برعهده مناطق ویژه پتروشیمی در دو منطقه پتروشیمی تعریف کرده ایم. در بررسی های صورت گرفته تجهیزات، نیروی انسانی، ساختار مدیریت، عدم رعایت مسائل ایمنی و کمبود آموزش های لازم از علل اصلی حوادث پتروشیمی ها گزارش شده است. 15مرداد امسال، بعد از رخداد چند حادثه در پتروشیمی، معاون وزیر نفت در پتروشیمی ها جلسه ای مشترک با مسئولان هلدینگ های پتروشیمی برگزار کرد که در این جلسه موارد مهمی در 9بند مجددا مورد تاکید قرار گرفت. عجمی با اشاره به این جلسه، گفت: عدم رعایت دستورالعمل و ابلاغیه HSE علت اصلی بسیاری از حوادث پتروشیمی از جمله حادثه پتروشیمی بوعلی است. این موضوع فصل مشترک تمامی حوادث پتروشیمی است.

وی به نبود رگولاتوری در صنعت پتروشیمی نیز اشاره کرد و گفت: فضای عملیاتی برای شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دلیل شفاف نبودن فضا، با ابهام مواجه است، اما ما از هلدینگ های پتروشیمی خواسته ایم ضوابط مربوط به رعایت ایمنی و HSE را در اولویت خود قرار دهند.

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۴۱
    تعداد بازدید : ۶۷۲