کشف ۳۰ هزار فرارمالیاتی/ اداره مبارزه با فرار مالیاتی تشکیل می‌شود

کشف ۳۰ هزار فرارمالیاتی/ اداره مبارزه با فرار مالیاتی تشکیل می‌شود
رئیس کل سازمان مالیاتی از وصول ۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیون مالیات طی ۴ ماه امسال خبر داد و گفت: با پیشنهادی که مورد موافقت وزیر اقتصاد قرار گرفته بنا است درمبادی ورودی کشور از افراد مالیات اخذ شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تقوی نژاد در جمع خبرنگاران با تشریح برنامه های مالیاتی دولت به حمایت از تولید، اشتغال شفافیت بیشتر عدالت اجتماعی، بازتوزیع صحیح درآمده ا تعدیل نرخ ها و افزایش ضمانت نهامه به عنوان برنامه های جدید مالیاتی اشاره کرد و گفت در شرایطی که عزم جزم است باید به وضعیت درآممدی شرکتها و مودیان مالیاتی توجه شود.

وی بخشودیگ جرایم مالیاتی و  پلکانی کردن بنگاه‌های کوچک و توسط در راستای خروج از رکود دانست و افزود: در حالی که تنها 7 درصد درآمدهای مالیاتی در بخش املاک و مستقلات است نیمی از پرسنل در این بخش فعالیت می‌کنند اما با تغییر و تحولات جدید از توانایی کارکنان در وصول مالیات در سایر بخش ها استفاده شد.

رئیس کل سازمان مالیاتی افزود: همچنین بنا شد بحث تحقیق و پژوهش هیئت علمی دانشگاه‌ها که هم اکنون 20 درصد می‌باشد به 10 درصد کاهش یابد. البته این طرح در قالب طرحی به دولت و بناست در قالب لایحه به مجلس ارائه شود.

تقوی نژاد به عملکرد 4 ماهه این سازمان در دریافت مالیات مستقیم و ارزش افزوده اشاره و تصریح کرد: طی 4 ماه نخست سال 95 معادل 27 هزار و 500 میلیارد تومان مالیات وصول شده که بیانگر تحقق 95 درصدی نسبت به بودجه امسال و رشد 29 درصدی نسبت به ماشبه مدت قبل است.

وی افزود: 15 هزار و 600 میلیارد تومان مالیات مستقمی با تحقق 99 درصدی نسبت به بودجه و رشد 25 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل وصول شده ضمن آنکه 11 هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده و تحقق 89 درصدی نسبت به رشد بودجه و رشد 35 درصد مشابه قبل به ثبت رسیده است.

رئیس کل سازمان مالیاتی با بیان اینکه 920 میلیاردتومان در اختیار بخش سلامت قرار گرفته است، افزود: 5 میلیون و 447 هزار اظهارنامه الکترونیکی برای اشخاص حقیقی و حقوقی و املاک دریافت شده که بیانگر رشد 11 درصدی نسبت به سال قبل است.

تقوی نژاد همچنین به عملکرد ارزش افزوده از ابتدای قانون تا سال94 اشاره کرده و گفت: از سال87 تا سال 94  حدود 64 هزار مودی در سامانه ثبت نام کرده و تا پایان خردادامه امسال 140هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض دریافت شده است.

وی به سقف 7 میلیون 733 اظهارنامه الکترونیکی از ابتدای 87 تاکنون در سامانه مالیاتی اشاره و تصریح کرد: 172 هزار صندوق مکانیزه فروش نصب شده است درحالی که طبق قانون این آمار باید به دو میلیون 700 هزار برسد البته امروز بعدازظهر اولین جلسه ساماندهی صندوق‌ها در مجلس برگزار خواهد شد. سازمان مالیاتی مشوق‌هایی برای نصب صندوق‌ها درنظر گرفته که یکی از آنها این است که هزینه اولیه صندوق برعهده سازمان مالیاتی است.

رئیس کل سازمان مالیاتی نسبت درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی درسال 94 را 6.3 دانست و افزود: احتساب عوارض و تولید ناخالص داخلی 7.2 7درصد و نسبت درامد مالیاتی به هزینه جاری به  44.4 و نسبت درآمد به منابع عمومی 33.4 درصد بوده است.

تقوی نژاد به اقدامات جدی برای تحقق مالیاتی اشاره کرد و افزود: افزایش درآمد مالیاتی نه از محل فشار به اصناف و افزایش نرخ‌ها بلکه از طریق شناسایی مودیان جدید، وصول مطالبات، تعیین تکلیف بدهی گذشته و گسترش پایه‌های مالیاتی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در سال 95 مهمترین موضع تعامل با مردم و مودی مداری است، گفت: کل معوقات قطعی شده  در سال  49 هزار 300 میلیارد تومان است که تا تیرماه امسال 4 هزار و 500 میلیارد تومان از ان وصول شده است.

رئیس کل سازمان مالیاتی افزود: 8 هزار میلیارد تومان از کل معوقات متعلق به کسانی است که کارت بازرگانی خود را در اختیار غیر قرار داده‌اند؛ البته رایزنی‌هایی برای ساماندهی کارت‌های بازرگانی انجام شده است.

تقوی نژاد از طرح جدید این سازمان برای وصول مالیات مبادی ورودی کشور خبر داد و گفت: طبق پیشنهادی که این سازمان داده و مورد موافقت وزیر اقتصاد و دارایی قرار گرفته است بناست از ابتدای ورود کالا حداکثر 4 درصد مالیات در گمرک از واردکننده دریافت شود. البته بین نرخ 3 تا 4 درصد هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

وی به اقدامات جدی سازمان مالیایت برای جلوگیری از فرارمالیاتی اشاره کرد و گفت: بین 13تا 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم البته مقابله با فرار مالیاتی همکاری نهادهای نظارتی، امنیتی، قضایی و دستگاه‌های مرتبط را می‌طلبد. که این سازمان با اکثر دستگاه‌ها تفاهم‌نامه‌هایی را امضا و همکاری‌هایی را آغاز کرده است، اداره کل مبارزه با فرارمالیاتی در سازمان نیز تشکیل شده است.

*قول سازمان مالیاتی به مشتریان بانک‌ها

رئیس کل سازمان مالیاتی به دسترسی به اطلاعات مالی پولی و عملکردی مودیان مالیاتی در راستای طرح جامع مالیاتی اشاره کرد و گفت: به استناد قانون اختیارات وسیعی به دولت و سازمان مالیاتی داده شده تا اطلاعات هویتی، مکانی، تراکنش‌های بانکی سپرده‌های بانکی املاک دارایی و حمل و نقل در اختیار سازمان قرار گیرد. البته این اطلاعات فقط برای تشیخص و وصول مالیات است

تقوی نژاد به مودیان این طور اطمینان داد که سازمان مالیاتی فقط و فقط از اطلاعات آنها در راستای وصول و تشخیص مالیت استفاده خواهد کرد و لاغیر.

وی افزود: البته اگر این اطلاعات افشا شود جرایم سنگینی در قانون دیده شده است به همین خاطر هرگز اجازه افشای اطلاعات مودیان مالیاتی را نخواهیم داد.

رئیس کل سازمان مالیاتی به رصد تراکنش‌های سنگین بانکی اشاره کرد و گفت: طبق بخشنامه‌ای که صادر شده تراکنش‌های سنگین در نظام بانکی از طریق منشا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و درآمدی و غیردرآمدی آنها استعلام می‌شود. ولی با استفاده از همین تراکنش‌ها حقیقت درآمد برخی از مودیان شناسایی شده که در اظهارنامه مالیاتشان را خیلی ناچیز اعلام کرده بودند.

تقوی نژاد افزود: به عنوان نمونه در خرید و فروش ضایعات پلاستیک فردی مالیات ابتدایی خود را 480 هزار تومان اعلام کرده بود که با کنترل اطلاعات مشخص شد باید 18 و نیم میلیارد تومان مالیات بدهد که این مبلغ را از وی وصول کردیم. همچنین در خرید و فروش الکترود مالیات از فردی که مالیاتش را 5 میلیون اعلام کرده بود، 6.3 میلیارد تومان مالیات دریافت کردیم همچنین صرافی که مالیاتش دو میلیارد اظهار کرده بود 8 میلیارد تومان وصول شد.

وی به کد فروشی و ارائه فاکتورهای سوری هم اشاره کرد و گفت: سه هزار و 226 کشور توسط سازمان مالیاتی شناسایی و برای راستی آزمایی به استان‌ها معرفی شده‌اند اگر فردی در این زمینه تخلف کرده باشد در لیست سیاه قرار می‌گیرد.

۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۳۶
تعداد بازدید : ۵۴۷