رقبای ایران درحال دریافت میلیاردها دلار از میدانهای مشترک هستند

رقبای ایران درحال دریافت میلیاردها دلار از میدانهای مشترک هستند
نرسی قربان با بیان این که میزان برداشت نفت ایران از میدانهای مشترک از همه همسایگان پایین تر است، گفت: هم اکنون رقبای ما میلیاردها دلار پول نفت وگاز مردم ایران را از این میدانها دریافت می کنند در حالی که ما درگیر جذب رضایت منتقدان قراردادهای جدید نفتی هستیم!

نرسی قربان در گفتگو با خبرنگار شانا، گفت: امروز در حالی شاهد اعتراضها به قراردادهای جدید نفت و گاز از سوی برخی جریان ها در کشور هستیم که به هیچ وجه معلوم نیست که آیا شرکتهای خارجی حاضر به همکاری با صنعت نفت ما در قالب این قرار دادها هستند یا نه؟ زیرا شاکله اصلی این قراردادها در زمانی امضا شده که قیمت نفت حدود ١٠٠ دلار بوده در حالی که امروز ٤٥ تا ٥٥ در نوسان است.

وی با اشاره به این که طی چند سال اخیر کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی منجر به لغو شدن بیش از هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری در پروژه های صنعت نفت شده است، گفت: امروز اتمسفر صنعت نفت در دنیا تغییرات زیادی داشته است، از این رو هر چقدر قراردادهای نفت و گاز ایران جذابیت کمتری داشته باشد احتمال نیامدن سرمایه گذاران کمتر می شود.

این کارشناس اقتصاد انرژی کشورمان تاکید کرد: برخی منتقدان به این قراردادهای نفتی ادعا دارند که ما در صنعت نفت سرمایه و فناوری نیاز نداریم و می توانیم روی پای خودمان بایستیم، به نظر بنده این حرفی کاملا بی پایه و اساس است.

وی با بیان این که ایران هم اکنون در برداشت از میدانهای مشترک نفت و گاز از همه همسایگان خود پایین تر است، گفت: به عنوان مثال کشور قطر سالهاست در حال برداشت روزانه بیش از ٤٠٠ هزار بشکه ای نفت از لایه نفتی پارس جنوبی است در حالی که ما پس از چند سال امکان تولید یک بشکه را نیز از این لایه نداریم.

قربان با بیان این که امروز صنعت نفت ایران به شدت به سرمایه فناوری روز دنیا نیاز دارد، گفت: فرض محال که ما بدترین قرارداد تاریخ صنعت نفت را با بهره ایکس دلار به شرکتهای خارجی برای توسعه میدانهای مشترک واگذار می کردیم، باز بهتر از وضع کنونی صنعت نفت بود، کشورهای عربی این نفت و گاز  را از میدانهای مشترک برداشت می کنند، در حالی که ایران همچنان دست روی دست گذاشته تا  شاید بتواند یک قرارداد جدید نفتی و گازی تدوین و نهایی کند.

وی به افزایش ظرفیت تولید نفت خام در صنعت نفت با اجرایی شدن قراردادهای جدید نفت و گاز طی دو تا چهار سال آینده اشاره کرد و گفت: تحقق این امر قدرت چانه زنی ما در اوپک و حتی منطقه خاورمیانه را بالا می برد، هم اکنون رقبا و همسایگان ما میلیاردها دلار پول نفت و گاز مردم ایران را از میدانهای مشترک دریافت می کنند در حالی که ما درگیر جذب رضایت منتقدان قراردادهای جدید نفتی هستیم!

قربان با اشاره به ویژگی‌های قراردادهای جدید نفت و گاز ایران در زمینه مشارکت شرکتهای خارجی با شریک ایرانی گفت: به نظر می رسد برای تحقق این امر بایستی فضای لازم برای بلوغ شرکتها و پیمانکاران ایرانی فراهم شود، زیرا به زور که نمی شود شرکت ایرانی که هیچ سابقه عملی در پروژه صنعت نفت ندارد را در کنار شرکتهای خارجی قرار داد.

این کارشناس ارشد اقتصاد انرژی با تاکید بر این که در سالهای اخیر فشار بیش از حد به شرکتهای ایرانی برای ساخت داخل منجر به مونتاژ تجهیزات در ایران شده است، گفت: باید به بحث فناوری و دانش فنی، جدا از قراردادهای نفت و گاز پرداخته شود تا بتوان در دراز مدت روی بلوغ کارشناسان و مهندسان صنعت نفت حساب کنیم.

قربان افزود:  وقتی شریکی را انتخاب می‌کنیم تا برای ۲۰ سال با ما در منافعی شریک باشد، بدون شک بهترین سناریو را در میدان مورد نظر پیاده می‌کند، به این دلیل که منافع او نیز مورد نظر است. علاوه بر این، تمام تصمیم‌ها با کمیته هایی است که شرکت ملی نفت به طور مشترک اتخاذ می‌کند.

۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ۱۶:۰۳
تعداد بازدید : ۵۷۷