برای رونق اقتصادی باید با سرمایه‌گذاری در صنعت نفت خلق ثروت کرد

برای رونق اقتصادی باید با سرمایه‌گذاری در صنعت نفت خلق ثروت کرد
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با ابراز امیدواری نسبت به اینکه هر چه زودتر تکلیف قراردادهای نفتی با هدف سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و خلق ثروت به سرانجام برسد گفت:‌ وزیر نفت قول داده تا زمانی که نظرات رهبری، سران نظام و کارشناسان در قراردادها اعمال نشده و دغدغه‌ها برطرف نشود کار تدوین قرارداد به اتمام نرسد.

حسین امیری خامکانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس روز یکشنبه برای بررسی قراردادهای نفتی با بیان اینکه وزیر نفت توضیحاتی در مورد جزئیات این قراردادها به نمایندگان ارائه کرد گفت: این جلسه بنا به تصمیم هیأت رئیسه مجلس با توجه به مباحث مطروحه در جامعه انجام شد که در آن علاوه بر وزیر نفت از هیأت تطبیق قوانین و کمیسیون انرژی نیز توضیحاتی ارائه دادند.

وی با بیان اینکه طبق توضیحات وزیر نفت ایرادات و انتقادات وارده به قراردادهای نفتی در حال بر طرف شدن است گفت:‌ طبق قانون دولت موظف به بازنگری در قراردادهای نفتی برای ایجاد انگیزه و مشارکت منابع داخلی و خارجی در صنایع بالادست شده بود و قانون دولت را موظف به تنظیم شیوه قراردادی کرد. وزارت نفت نیز در همین راستا قراردادی را تهیه و در ۵ مرداد در هیأت دولت به تصویب رسید که برخی ایرادات و انتقاداتی را نسبت به آن مطرح کردند.

وی افزود:‌ وزارت نفت نیز با استماع نظرات و پیشنهادات اصلاحاتی را انجام داد به طوری که وزیر نفت و ستاد اقتصاد مقاومتی انتقادات بررسی و اعمال کرد اما بعد از آن عده ای اصلاحیه جدید نیز انتقاداتی را وارد کردند که و به همین دلیل مجددا قرارداد به هیأت تطبیق قوانین فرستاده شد و دولت نیز اصلاحاتی را اعمال کرد؛ چون احتمال دولت بر آن است که قرارداد به خرد جمعی برسد.

سخنگوی کمیسیون انرژی با بیان اینکه وزیر نفت به همین رویکرد انتقادات نمایندگان با سعه صدر جلسه غیرعلنی گوش کرد گفت:‌ با توجه به تاکید  وزیر تا زمانی که  نظرات رهبری و سران نظام و کارشناسان در تهیه این قراردادها تامین نشود و دغدغه ها برطرف نشود کار پیش‌نمی رود و وزیر قول داده است که تمامی نظرات را اعمال کرده و دغدغه ها را رفع کند.

امیری با تاکید بر اینکه علی رغم حضور وزیر در نهایت قراردادهای نفتی به مصوبه مجلس احتیاج ندارد گفت:‌ هیأت تطبیق قوانین قرار است نظر نهایی را اعلام کند که ظاهرا در حال بررسی هستند.

وی تاکید کرد که اکثر نمایندگان مجلس به این موضوع آگاه هستند که سرمایه‌گذاری در صنعت نفت یک نیاز است؛ چون منابع کشور عمدتا صرف هزینه‌های جاری می‌شود و تنها ۱۰ درصد منابع عمرانی داده می‌شود. باید با سرمایه‌گذاری در صنعت نفت خلق ثروت کرد تا بتوان رونق اقتصادی را بیشتر کرد.

۱ شهریور ۱۳۹۵ ۱۰:۲۱
تعداد بازدید : ۳۹۲