2 ماه نخست سال تولید ملی؛ واردات از صادرات جلو زد

در دو ماهه اول سال 1391 ایران 5/4 میلیارد دلار انواع کالا صادر کرد، در حالی که طی همین مدت بالغ بر هشت میلیارد و 252 میلیون دلار واردات کالا داشت‌. به این ترتیب نسبت واردات به صادرات کالای ایران به عدد 83/1 رسید‌. همچنین کسری تجاری ایران در دو ماهه امسال به رقم سه میلیارد و 752 میلیون دلار رسید‌.
ایران در مدت زمان یادشده با 157 کشور جهان مبادله تجاری داشت‌. همچنین در این مدت، تراز بازرگانی خارجی کشور بدون احتساب نفت، گاز و خدمات با ٨١ کشور دنیا منفی و با ٧۶ کشور دیگر مثبت بوده است‌.
عراق، افغانستان، هند، اندونزی و ترکمنستان کشورهای طرف معامله ایران با بیشترین تراز تجاری مثبت و امارات، کره‌جنوبی، ترکیه، آلمان و سوییس نیز کشورهای طرف معامله ایران با بیشترین تراز تجاری منفی بودند‌.
از سوی دیگر واردات و صادرات کالای ایران طی دوماهه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه در سال 1390 به ترتیب هشت و شش درصد کاهش یافته است‌.
کاهش 30 درصدی‌صادرات پسته
صادرات انواع پسته خندان در دو ماهه نخست سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نزدیک به 35 درصد کاهش یافت‌.
بر اساس آمار گمرک ایران، در دو ماهه اول سال 1391 بالغ بر 5627 تن انواع پسته خندان به ارزش 8/46 میلیون دلار از کشور صادر شد‌. این میزان صادرات از نظر وزنی و ارزشی نسبت به دو ماهه سال قبل به ترتیب 8/41 و 8/34 درصد کاهش یافته است‌.
همچنین در دو ماهه نخست امسال 9/1 میلیون دلار پسته ناخندان و 5/25 میلیون دلار مغز پسته از کشور صادر شد‌.
بیش از 50 درصد صادرات پسته ایران طی دو ماهه نخست امسال به دو کشور امارات و روسیه انجام شد‌. همچنین آلمان، افغانستان، اوکراین، عراق، لبنان، هلند، هنگ کنگ و هند از دیگر بازارهای بزرگ صادراتی پسته ایران در دو ماهه نخست امسال بودند‌.
ارزش صادرات پسته ایران در سال 1390 به 797 میلیون دلار رسیده بود‌. هنگ‌کنگ با 203 میلیون دلار بزرگ‌ترین بازار صادراتی پسته خندان ایران در سال گذشته بود‌. بعد از هنگ‌کنگ نیز کشورهای روسیه با 106 میلیون دلار، امارات با 101 میلیون دلار، آلمان با 70 میلیون دلار، عراق با 45 میلیون دلار و ویتنام با 39 میلیون دلار رده‌های بعدی را به خود اختصاص دادند‌.
به گفته رییس انجمن پسته ایران، از سال گذشته آمریکا در تولید پسته رتبه‌ اول جهان را به خود اختصاص داده اما با توجه به اینکه آمریکا بیشترین میزان تولید محصول را در بازار داخلی‌اش مصرف می‌کند، میزان صادرات این کشور از ایران کمتر بوده و کشورمان همچنان در صادرات پسته مقام اول را در جهان دارد‌.
پیش‌بینی می‌شود امسال 180 تا 200 هزار تن پسته از باغات کشور برداشت شود که 150 تا 160 هزار تن آن در طول سال زراعی 91 قابلیت صادرات خواهد داشت‌.
سالانه 600 هزار تن پسته در جهان تولید می‌شود که ایران رتبه دوم تولید این محصول را در جهان دارد و 90 درصد اقتصاد پسته نیز اقتصاد صادراتی است به‌طوری که سالانه بیش از 60 درصد از این محصول به ارزش چند صد میلیون دلار به کشورهای اروپایی، عربی، خاور دور، CIS و... صادر می‌شود که در این بین چین بزرگ‌ترین خریدار پسته ایرانی است‌.
به هر صورت آمریکا رقیب اصلی ایران در تولید و صادرات پسته محسوب می‌شود‌. از سال گذشته آمریکا در تولید پسته رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داد و تولید محصولش از ایران بیشتر شد به‌طوری که این کشور 200 هزار تن تولید داشته که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال‌جاری به 300 هزار تن نیز برسد‌.
واردات 44 هزار تن مرکبات و سیب
طی این دو ماه 44 هزار تن مرکبات و 348 تن شیرخشک وارد کشور شده است‌.
همچنین هفت هزار و 958 تن گوشت گاو، 610 تن گوشت گوسفندی، 263 تن گوشت مرغ و خروس از نوع خانگی به صورت قطعات یخ‌زده وارد کرده‌ایم.
آمارهای داخلی تولید گوشت کشور را 920 هزار تن اعلام می‌کند که در طول سال نیاز به 60 تا 70 هزار تن واردات است‌.
همچنین اعلام می‌شود مازاد تولید مرغ در کشور وجود دارد
همچنین 186 تن شیرخشک اطفال و 162 تن شیرخشک صنعتی واردات داشته‌ایم‌.
سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد واردات شیرخشک به کشور به هر طریق ممنوع است‌. در طول این مدت کارخانه‌های صنعتی همواره مدافع سرسخت واردات شیرخشک بودند و معتقدند بخش زیادی از تولیدات لبنی با وجود شیرخشک بیشتر و راحت انجام می‌شود اما در آن سو دامداران معتقدند وجود شیرخشک وارداتی باعث می‌شود کارخانه‌داران با استفاده از شیرخشک در صنعت لبنی تولید داخل تقاضا نداشته باشد و قیمت پایین بیاید‌.
وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بود قطع واردات شیرخشک با هدف حمایت از داخل صورت گرفته است‌.
در دو ماهه نخست سال‌جاری 37 هزار و 786 تن پرتقال، 19 هزار و 768 تن موز، چهار هزار و 108 تن نارنگی، 765 تن سیب، یک‌هزار و 990 تن سایر میوه‌های خشک شده به کشور وارد شده است‌.
در اسفند سال‌جاری بعد از کش‌وقوس‌های فراوان اینکه آیا برای تامین شب عید نیاز به واردات هست یا نه، بالاخره مجوز واردات صادر شد تا نیاز شب عید تامین شود‌ اما در حال حاضر سه ماه از عید گذشته و میوه‌هایی که با استدلال نیاز ایام عید وارد شده بود طوری است که بعد از سه ماه هم در بازار میوه‌های خارجی وجود دارد‌.
از سوی دیگر علاوه بر مجوز وارداتی که برای مرکبات و سیب صادر شده بود سایر محصولات خارجی مانند انبه، نارگیل، انگور و دیگر میوه‌های خارجی نیز در بازار قابل مشاهده است‌.

 

۴ تیر ۱۳۹۱ ۱۴:۲۳
جهان صنعت |
تعداد بازدید : ۱,۰۰۶