عرضه بنزین یورو4 در سطح کشور افزایش می یابد/ارتقای ظرفیت تولید روزانه به 26.3 میلیون لیتر

عرضه بنزین یورو4 در سطح کشور افزایش می یابد/ارتقای ظرفیت تولید روزانه به 26.3 میلیون لیتر
پس از تکمیل چرخه توزیع بنزین یورو 4 در کلانشهرها، عرضه آزمایشی این نوع بنزین در 7 شهر دیگر آغاز شده است.
به گزارش خبرنگار حوزه نفت و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،بنزین و گازوئیل از پرمصرف‌ترین سوخت‌ها در کشور محسوب می شوند بر همین اساس می بایست استانداردهای سختگیرانه‌تری برای آنها اعمال شود چراکه ارتقای کیفی این محصولات، کاهش آلودگی هوا را به دنبال دارد.

استانداردهای آلایندگی یورو (از یک تا 6) حداکثر مقدار مجاز برای انتشار گازهای آلاینده ناشی از سوخت بنزین و گازوئیل را تعریف می‌کند؛ افزایش عدد یورو در استاندارد سوخت به معنی اعمال سختگیری‌های بیشتر است. 

وقتی بنزین و گازوئیل در موتور خودرو می‌سوزد گاز خروجی از لوله اگزوز خودرو می‌تواند موجب آلودگی محیط شود، هر چه فرآیند تصفیه سوخت بهتر انجام شده باشد مواد ناخالص بیشتری از ترکیب سوخت حذف می‌شود و بر این اساس استاندارد سوخت بالاتر خواهد بود.

در کشور ما استاندارد یورو‌4 به عنوان استاندارد مطلوب مطرح است که  براساس این استاندارد، عدد اکتان بنزین که نشان‌دهنده آرام سوزی و خشک‌سوزی سوخت مصرفی است، باید بین 91 تا 95 باشد.

همچنین مقدار بنزن موجود در سوخت مشخصه‌ای است که در اعمال استاندارد برای سوخت مصرفی خودروها مورد توجه قرار دارد و براساس استاندارد یورو‌4 میزان مجاز آن در سوخت بنزین حداکثر یک درصد است.

بر اساس این گزارش  یکی از مشخصات و ویژگی‌هایی که در سوخت بنزین حد مجازی برای آن در نظر گرفته شده مواد آروماتیک و حلقوی است که براساس استاندارد یورو‌4 مقدار مجاز در‌نظر گرفته شده برای این گروه از ترکیبات حداکثر 35 درصد است؛ همچنین در بنزین با استاندارد یورو‌4 حداکثر 18 درصد الفین به عنوان حد مجاز در نظر گرفته می شود.

از دیگر ویژگی‌های بسیار مهم برای سوخت بنزین مصرفی در خودرو‌ها میزان گوگرد موجود در آن است که براساس استاندارد یورو‌4 میزان گوگرد نباید بیش از 50ppm باشد: (ppm واحد در یک میلیون). این در حالی است که در استانداردهای قبلی میزان مجاز در نظر گرفته شده برای گوگرد موجود در سوخت خودرو‌ها 100 تا 200 یا حتی 600ppm در نظر گرفته می‌شد. 

بر پایه این گزارش عرضه بنزین یورو4 در کلان شهر های کشور ،اوایل سال 1393 شروع شد و اکنون پس از تکمیل چرخه توزیع این نوع بنزین در شهرهای تهران، کرج، اراک، تبریز،اصفهان،مشهد،شیراز و اهواز ، عرضه آزمایشی آن در 7 شهر دیگر ایران آغاز شده است.

توزیع روزانه 22میلیون لیتر بنزین یورو 4 در کلانشهرها

در این خصوص شاهرخ خسروانی،معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه ظرفیت تولید بنزین یورو4 به 26.3 میلیون لیتر در روز رسیده است، اظهارکرد:هم اکنون روزانه 22 میلیون لیتر از این نوع بنزین در هشت کلانشهر کشور توزیع می شود.

خسروانی از برنامه ریزی برای توزیع بنزین یورو 4 در هفت شهر دیگر ایران خبرداد و گفت: هم اکنون بنزین یورو 4 در شهرهای قم، بندرعباس، چابهار، یزد، کرمان، بوشهر و رفسنجان به طور آزمایشی توزیع می شود که پس از تثبیت، امکان توزیع در این شهرها نیز فراهم خواهد شد. 

تا پایان امسال کل بنزین تولیدی پالایشگاه اصفهان یورو 4 می شود 

معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اظهار داشت: در پالایشگاه اصفهان بخشی از پروژه ارتقای کیفیت تولیدات پالایشگاهها عملیاتی شده که انتظار داریم تا پایان سال 97 همه گازوئیل تولیدی این پالایشگاه یورو 4 شود. 

خسروانی با بیان این که هم اکنون 75 درصد بنزین تولیدی پالایشگاه اصفهان یورو 4 است، ادامه داد: با تمهیدات اندیشیده شده، تا پایان امسال همه بنزین تولیدی این پالایشگاه یورو 4 می شود. 

70درصد بنزین تولیدی پالایشگاه بندرعباس یورو4 است

وی با اشاره به بهره برداری پروژه بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه بندرعباس در نیمه دوم امسال، گفت: با بهره برداری از این پروژه روزانه سه میلیون لیتر به تولید بنزین کشور اضافه می شود. ضمن این که 70 درصد بنزین تولیدی این پالایشگاه نیز استاندارد یورو 4 را خواهد داشت. 
۱ شهریور ۱۳۹۵ ۱۱:۴۲
تعداد بازدید : ۳۸۲