نرخ تورم به ۸.۷ درصد کاهش یافت

نرخ تورم به ۸.۷ درصد کاهش یافت
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نرخ تورم سالیانه مرداد را ۸.۷ درصد اعلام کرد که نسبت به نرخ تورم سالیانه تیر ماه که ۹ درصد بوده است کاهش داشته است .

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد باقر نوبخت در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید مرکز آمار ایران گفت: آنچه که از مرجعیت مرکز آمار برای انتشار آمارهای کشور بیان می‌شود معطوف به مستندهای قانونی صرف نیست بلکه این صحت، دقت و سرعت آمارهای مرکز آمار است که آن را به مرجع رسمی انتشار آمارها تبدیل کرده است.

وی با اشاره به اظهارات عادل آذر رئیس سابق این مرکز درباره مرجعیت مرکز آمار ادامه داد: از آنجا که در موضوع رسمیت قانونی مرکز آمار کمیت آرا به نفع وزرایی بود که خود در بحثهای آماری ذینفع بودند موضع رئیس جمهور در جهت تایید رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت بود و به اینگونه مرجعیت و رسمیت مرکز آمار در برنامه ششم تصویب شد.

نوبخت تصریح کرد: هیچ وقت از هیچ کدام از آمارهای مرکز آمار پیش از انتشار آگاهی نداشتم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، گفت: پیش از این جلسه نیز از روسای پیشین و اکنون مرکز آمار پیگیر نرخ تورم ماهیانه شدم چرا که نقش بنده تنها اعلام آمارهایی است که کارکنان خدوم مرکز آمار تهیه می‌کنند.

وی با اشاره به سرشماری نفوس و مسکن در سال 95، خاطر نشان کرد: آمارهای به‌ هنگامی که در این سرشماری از سوی مرکز آمار در اختیار مسئولان اجرایی قرار می‌گیرد هم در برنامه ششم و هم در سیاستهای مقطعی کاربرد دارد و این یک وظیفه بسیار مهم برای مرکز آمار است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به نابرابری در حقوق کارکنان مرکز آمار با سازمان برنامه و بودجه گفت: پیگیری این وظیفه مهم بر دوش آقای پارسا به عنوان رئیس جدید این مجموعه است و ایشان باید این کار نیمه تمام آقای آذر را به پایان برساند.

نوبخت خاطر نشان کرد:  عدم اعلام آمارهای فروش نفت در سال گذشته به دلایل سیاسی و دیپلماسی بین‌المللی بود و قبل از اعلام توافق برجام نمی‌توانستیم این آمارها را منتشر کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: تا 15 آذر ماه بودجه سال 96 به مجلس ارائه می‌شود. بودجه به صورت عملیاتی تنظیم شده و تلاش می‌شود نابرابریها در حقوق و دستمزد چه در بین شاغلان و چه بازنشستگان برطرف شود.

سخنگوی دولت افزود: هنوز لایحه بودجه سال 96 تهیه نشده است و هر نوع بار مالی ناشی از ایجاد برابری دریافتی در مجموعه کارکنان مرکز آمار برای مجموعه کارکنان مرکز آمار امکان پیش‌بینی در بودجه را دارد.

نوبخت نرخ تورم سالیانه مرداد را 8.7 درصد اعلام کرد که نسبت به نرخ تورم سالیانه تیر ماه که 9 درصد بوده است کاهش داشته است .

۱ شهریور ۱۳۹۵ ۱۳:۱۸
تعداد بازدید : ۴۵۴