"هفته دولت مبارک"/ رشد 16 درصدی شاخص های عملکردی صنعت پتروشیمی در دولت یازدهم

"هفته دولت مبارک"/ رشد 16 درصدی شاخص های عملکردی صنعت پتروشیمی در دولت یازدهم
مجموع شاخص های عملکرد صنعت پتروشیمی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، حاکی از رشد 16 درصدی دربخش های تولید، فروش و صادرات است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی؛ مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اعلام این خبر، گفت: از مجموع رشد 16 درصدی در دوره سه ساله دولت یازدهم، 4 درصد رشد اختصاص به یکسال اخیر دارد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امسال را سال خوش اقبالی صنعت پتروشیمی خواندو افزود: امسال،سال بسیارخوبی برای صنعت پتروشیمی و اقتصادکشوراست. طی سال 95  تا نیمه اول سال  96  ( تا پایان دولت یازدهم) حدود  15  طرح پتروشیمی راهاندازی خواهدشدکه با افتتاح آنها حدود شش الی هفت میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی افزوده می شود.  

وی با بیان اینکه طرح هایی که در سالهای گذشته توسعه آنها  متوقف شده بود، فعال خواهند شد، تاکید کرد:  ما در کل تاریخ صنعت پتروشیمی سالی را نداشتیم که 10 طرح در یک سال به بهره برداری برسد اما امسال این موضوع را تجربه خواهیم کرد.

شاهدایی مهمترین اقدام دولت در زمنیه پتروشیمی را اجرای برجام و رفع تدریجی تحریم ها خواند و افزود: باز هم موتور صنعت پتروشیمی به تحرک درآمده است. از سوی دیگر در تامین و افزایش خوراک، افزایش راندمان تولید و فعال کردن طرح های توسعه نیز اقدامات بسیار مهمی در دولت یازدهم رخ داد.

وی با بیان اینکه پایه اقتصاد ملی کشور، در توسعه صنعت پتروشیمی است، ادامه داد: هم اکنون 40 درصد از صادرات غیر نفتی کشور، اختصاص به صنعت پتروشیمی دارد و این در حالیست که آمارهای صادرات محصولات متنوع پتروشیمی نشان می دهد که در سه سال گذشته، این صنعت در بخش صادرات 23 درصد رشد داشته است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره اینکه درسال 91 حجم تولید محصولات پتروشیمی 41 میلیون تن ودرسال 94 حدود 46 میلیون تن بود، درخصوص حجم تولید صناع پتروشیمی در سه سال اخیر، افزود:  تولید محصولات پتروشیمی در طول این سه سال، پنج میلیون تن افزایش داشته است.

نائب رییس هیدت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطر نشان کرد: صادرات محصولات پتروشیمی درسال 91 بالغ بر 15.8 میلیون تن بود که این رقم در سال 94 به 18.8 میلیون تن در روز رسید.  این ارقام نشان میدهد که از ابتدای دولت یازدهم تاکنون صادرات محصولات پتروشیمی کشور سه میلیون تن افزایش داشته است.

شاهدایی در خصوص ارقام فروش محصولات پتروشیمی افزود: مجموع کل فروش این محصولات درسال 91 حدود 29 میلیون تن ودرسال 94 بالغ بر 33  میلیون تن بوده است.

مرضیه شاهدایی در خصوص تاثیر کاهش بهای نفت خام بر قیمت محصولات پتروشیمی در بخش صادرات، افزود: کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی بر ارزش فروش محصولات پتروشیمی  به طور مستقیم تاثیر دارد و به همین خاطر با وجود آنکه حجم تولید و فروش تولیدات پتروشیمی در طی دولت یازدهم رشد داشته است، اما ارزش فروش این محصولات باکاهش قیمت نفت خام چندان تفاوت نکرده است.

۲ شهریور ۱۳۹۵ ۰۹:۵۵
تعداد بازدید : ۴۵۶