شرکت نفت امارات تولید خود در بخش ترکمنی خزر را افزایش داد

شرکت نفت امارات تولید خود در بخش ترکمنی خزر را افزایش داد
شرکت «دراگون اویل» امارات، تولید نفت در بخش ترکمنی دریای خزر را در نیمه نخست سال جاری میلادی به 2 میلیون و 143 هزار تن افزایش داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌آباد، شرکت «دراگون اویل» امارات متحد عربی، تولید نفت در بخش ترکمنی دریای خزر در نیمه اول سال جاری میلادی به 2 میلیون و 143 هزار تن رساند که جهش بزرگی در تولید این شرکت محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش این مرکز، شرکت دراگون اویل با حضور بیش از 16 سال در بخش ترکمنی خزر با استفاده از سیستم‌های مجهز موفق به این تولید شده است.

این شرکت 16 سال پیش قرارداد مشارکت در تولید با دولت ترکمنستان امضا کرده است و تاکنون 4.45 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده  است.

بنا به این گزارش، این سرمایه گذاری در حدود 16 سال صورت خواهد گرفت و طبق برنامه از این میادین روزانه بیش از 100 هزار بشکه نفت استخراج خواهد شد.

شرکت نفتی مذکور امارات در حال حاضر دارای 118 حلقه چاه در بخش ترکمنی دریای خزر است که میانگین تولید خالص در منطقه «چلکن» و «جیغالبیک» این کشور روزانه 96 هزار و ٧٠٠ بشکه می‌باشد.

شرکت دراگون اویل سهم نفت تولیدی خود از را از طریق خط لوله نفت «باکو-تفلیس-جیهان» به بازار مصرف عرضه می‌‏‌کند.

در حال حاضر شرکت «حفاری شمال» تنها شرکت نفتی تخصصی جمهوری اسلامی ایران  به عنوان پیمانکار شرکت نفتی «دارگون اویل» امارات –انگلیس دارای سکو دریای در بخش ترکمنی دریای خزر است که با داشتن کشتی و پرسنل متخصص ایرانی در ترکمنستان فعالیت می‌‏‌کند.

شرکت‌های نفتی ایرانی با توجه به داشتن تجربه فراوان می‌توانند حضور خود را در ترکمنستان افزایش دهند.

ترکمنستان بزرگ‌ترین تولید کننده گاز طبیعی در آسیای مرکزی است و یکی از بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر نفت در جهان به شمار می‌رود که سالانه نزدیک به 10 میلیون تن (دویست هزار بشکه در روز) نفت خام تولید می‌کند.

ترکمنستان دارای 32 بلوک نفتی در دریای خزر است که تاکنون 2 بلوک به مرحله بهره برداری رسیده و 3 بلوک دیگر نیز در مرحله اکتشاف قرار دارد.

شرکت «پتروناس» مالزی یکی دیگر از شرکت‌های نفتی خارجی فعال در آبهای ترکمنی دریای خزر است که با سرمایه گذرای میلیارد‌ی حضور خود را در این کشور پررنگ کرده است.

۲ شهریور ۱۳۹۵ ۱۵:۲۱
تعداد بازدید : ۵۱۳