نوسان قیمت نفت در سایه تحولات اقتصادهای قدرتمند جهان

نوسان قیمت نفت در سایه تحولات اقتصادهای قدرتمند جهان
افزون بر مشکلات اقتصادی در مناطق مختلف جهان، اقدام اخیر موسسه اعتبارسنجی مودی در کاهش اعتبار 15 بانک بزرگ جهان، قیمت کالاهای اساسی را تحت تاثیر قرار داده است.
پول نیوز، مازیار دانیالی - با توجه به روند کاهشی رشد اقتصادی در کشورهای مختلف جهان و تقویت چشم انداز کاهش تقاضا در آینده، روز گذشته بازارهای جهانی نفت شاهد معامله این محصول استراتژیک در محدوده 79 دلار بودند.
به گزارش گروه بین الملل پول نیوز، افزون بر مشکلات اقتصادی در مناطق مختلف جهان، اقدام اخیر موسسه اعتبارسنجی مودی در کاهش اعتبار 15 بانک بزرگ جهان، قیمت کالاهای اساسی را تحت تاثیر قرار داده است. این اقدام حاکی از افزایش خطر مواجه با ضرر به واسطه فعالیت های بی ثبات بازارهای سرمایه است.

از سوی دیگر فعالیت های تولیدی که یکی از نشانگرهای اصلی تقاضای نفت محسوب می شود، در آمریکا، اروپا و چین که قدرت های اقتصادی بزرگ جهان محسوب می شوند، روندی کاهشی را دنبال می کنند.

بر همین اساس، در معاملات صبح روز گذشته قیمت نفت خام برنت برای تحویل در ماه آگوست به 88.49 دلار در هر بشکه رسید که کمترین میزان از دسامبر 2010 تاکنون، محسوب می شود. اما قیمت این محصول طی معاملات بعدازظهر به 90.60 دلار رسید. تسهیل سیاست بانک مرکزی اروپا که تزریق نقدینگی در نظام مالی این قاره را در پی خواهد داشت، عاملی موثر در افزایش قیمت نفت طی معاملات بدظهر بوده است.

از سوی دیگر، نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه آگوست پس از تجربه کاهش 4 درصدی در روز پنجشنبه، صبح روز گذشته برابر با 77.56 دلار در هر بشکه معامله شد که کمترین میزان از اکتبر گذشته تاکنون، محسوب می شود. اما طی بعدازظهر دیروز، نفت خام آمریکا 79.25 دلار در هر بشکه معامله شد.

شایان ذکر است، قیمت نفت خام برنت طی هفته گذشته در مسیر کاهش 7 درصدی قرار داشته که بیشترین میزان کاهش هفتگی از اواسط سال 2011 تاکنون، محسوب می شود. همچنین، قیمت این محصول نسبت به نقطه اوج خود طی سال 2012 که برابر با 128.40 دلار در ماه مارس بوده، کاهش تقریبا 30 درصدی را تجربه کرده است.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش های منتشر شده، فعالیت های تولیدی آمریکا به کمترین میزان خود طی 11 ماه گذشته رسیده، در منطقه یورو این شاخص برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافته و چین برای هشتمین ماه متوالی چنین شرایطی را تجربه کرده است.

۶ تیر ۱۳۹۱ ۲۳:۴۳
تعداد بازدید : ۹۲۳