تهران و لاپاز همکاری های اقتصادی را گسترش می دهند

تهران و لاپاز همکاری های اقتصادی را گسترش می دهند
وزیر امورخارجه با ابراز اطمینان از این که روابط خوب سیاسی و اقتصادی ایران و بولیوی، ٢ کشور را در شرایط دشوار در کنار هم قرار داده است، گفت: ٢ کشور اکنون می‌توانند در زمینه های مختلف در کنار هم قرار گیرند و با توجه به اراده مشترک مسئولان ٢ طرف، این مهم دست یافتنی است.

به گزارش شانا، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، دیروز (جمعه، پنجم شهریورماه) در همایش بزرگ اقتصادی ایران و بولیوی که با حضور وزیران امورخارجه ٢ کشور و وزیر تجارت بولیوی به همراه تعداد زیادی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی برگزار شد، با قدردانی از استقبال گرم و صمیمانه دولت و مردم بولیوی از هیئت ایرانی گفت: ایران همواره در کنار مردم و دولت بولیوی بوده و از پیشرفتها و تلاشهای آنها در دوره ریاست جمهوری اوا مورالس، برای ارتقا سطح زندگی مردم این کشور همواره خرسند است و با افتخار از این پیشرفتها یاد می‌کند.

وی، استقامت دولت بولیوی در مقابل دولتهای بزرگ را برای دولت و مردم ایران یادآور استقامت بزرگ آنها در برابر تحریمهای خارجی خواند و افزود: امروز می‌خواهیم این پیوند سیاسی را به گسترش پیوندهای اقتصادی در بخشهای مختلف دولتی و خصوصی و به صورت همه جانبه تقویت کنیم.

ظریف، حضور گسترده کارآفرینان ایرانی و بولیویایی را در این همایش، نشانه امکانات مکمل ٢ کشور برای ٢ منطقه آمریکای لاتین و خاورمیانه دانست و تصریح کرد: از دیدگاه ایران، بخش خصوصی موتور متحرک ٢ کشور است و حضور آنها در بولیوی می‌تواند استحکام روابط را تضمین کند.

وزیر امورخارجه با اشاره به این که از بخشهای دولتی، نمایندگان امور بانکی، ضمانت صادرات، حمل و نقل، فناوری، کشاورزی، علوم و نفت در ترکیب هیئت ایرانی در بولیوی حاضر هستند، عنوان کرد: در ترکیب این هیئت، نمایندگان بخش خصوصی نیز از حوزه ساخت و ساز، انرژی، انرژی تجدیدپذیر، حمل و نقل، داروسازی، صنایع غذایی، خودروسازی و نیز صنعت و معدن حضور فعال دارند.

وی ادامه داد: روابط خوب سیاسی و اقتصادی ایران و بولیوی، ٢ کشور را در شرایط دشوار در کنار هم قرار داده بود، اکنون می‌توانند در زمینه های مختلف در کنار هم قرار گیرند و با توجه به اراده مشترک مسئولان ٢ کشور، این مهم دست یافتنی است.

داوید چوبکه هوانگ، وزیر خارجه بولیوی نیز در این آیین، همایش برگزار شده را فرصتی خوب برای شرکتهای ایرانی و بولیویایی برشمرد و گفت: ما باید به یکدیگر بیشتر نزدیک شویم و ظرفیتهای همدیگر را کشف کنیم و با اقدامهای هرچند کوچک و مشترک، از آنها برای دستیابی به اهدافی که داریم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: باید به روابط خود نه تنها در حوزه سیاسی، بلکه در روابط تجاری نیز تنوع دهیم، چون نمی‌توانیم در دنیای امروز به تنهایی مشکلات خود را حل کنیم.

در ادامه این آیین، فرهاد شریف، معاون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و شماری از مسئولان بولیویایی اظهاراتی را در باره ظرفیتهای اقتصادی ٢ کشور بیان کردند و شماری از شرکت کنندگان بخش دولتی نیز دیدگاه‌های خود را ابراز داشتند.

ظریف پس از شنیدن اظهارات شرکت کنندگان، اظهار امیدواری کرد که ایران، بهار سال آینده میزبان شرکتهای بولیویایی در تهران باشد.

وی همچنین پیشنهاد کرد که یک گروه کاری برای تقویت و حل و رفع مشکلات مرتبط به ٢ طرف تشکیل و فعال شود.

۶ شهریور ۱۳۹۵ ۱۴:۲۶
تعداد بازدید : ۴۲۲